Onderwijsbond CNV
10 februari 2009
Raad wil debat over onderwijs verbreden
Categorie: Algemeen nieuws
Onderwijs moet vaker het gesprek van de dag zijn. Het debat of
leerlingen moeten leren rekenen met staartdelingen dient breder te
worden gevoerd. Dat vindt de Onderwijsraad in het dinsdag verschenen
advies over de Stand van Educatief Nederland 2009.
Goed onderwijs moet een verantwoordelijkheid van burgers zijn, vindt
de raad. De raad vindt dat er 'een nieuwe maatschappelijke
identificatie' moet ontstaan, maar stelt vast dat die betrokkenheid
geen automatisme is.
De overheid en de onderwijssector zullen daar werk van moeten maken.
De Onderwijsraad is de voornaamste adviseur van de minister.
Vakken
De vraag wat jongeren nu werkelijk moeten leren, zou onderwerp van
breed debat moeten zijn. Vakken vernieuwen zich geregeld en soms zelfs
heel sterk zoals bijvoorbeeld biologie op dit moment. In het advies
introduceert de Onderwijsraad het begrip Uitgebreid Onderwijs (UO).
Daarmee worden initiatieven als weekendscholen en huiswerkinstituten
bedoeld. Ook zomeronderwijs, verlengde schooldag en taalscholen vallen
daaronder.
Huiswerkvoorziening
Op dit moment maakt zo'n 9 procent van de leerlingen bijvoorbeeld
gebruik van een huiswerkvoorziening. Met het begrip Uitgebreid
Onderwijs is het volgens de raad gemakkelijker af te wegen welke van
die voorzieningen in aanmerking komen voor subsidie.
---