HIMES start wetenschappelijk onderzoek naar effect van quizzen

10/02/2009 09:37

HIMES B.V.

Dat spelletjes leuk zijn wisten we al lang. Maar tegenwoordig wordt er steeds vaker onderzoek gedaan naar de invloed van games op onze hersenen. HIMES, wereldwijd marktleider op het gebied van online kennisquizzen, wil de bijdrage die quizzen leveren aan het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden in kaart brengen. Samen met de Universiteit van Tilburg start zij hier een onderzoek naar.

Uit eerdere onderzoeken bleek dat veel Nederlanders vinden dat games een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van diverse vaardigheden. Maar hoe zit dat met de quiz? Worden we slimmer als we een quiz spelen? Is het goed voor ons geheugen? Welke invloed heeft het goed of fout beantwoorden van quizvragen op het zelfvertrouwen? Deze en andere vragen staan centraal in het onderzoek dat in het eerste halfjaar van 2009 wordt uitgevoerd.

Een zeer belangrijk aspect, dat tevens in dit onderzoek zal worden belicht, is het effect van tijdsdruk op de prestaties. Op QuizWinners.nl, het spelplatform van HIMES, staat normaal gesproken het aantal vragen vast. Maar in de speciale 60 Seconden Quiz wordt deze methodiek omgedraaid: niet het aantal vragen staat vast, maar de tijd. Hoeveel vragen kunnen spelers in die ene minuut goed beantwoorden? De 60 Seconden Quiz vormt een essentieel instrument in het onderzoek naar het effect van tijdsdruk.

De resultaten van het onderzoek zullen medio 2009 bekend worden gemaakt.





http://www.quizwinners.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,