Gemeente Grootegast
Jaarverslag platform Cliëntenparticipatie Grootegast 2008
Wie zijn we en wat hebben we in 2008 gedaan?
Wij zijn een kleine werkgroep die zich bezig houdt met de manier
waarop de gemeente Grootegast vorm geeft aan het beleid, de uitvoering
en de evaluatie van maatregelen ten aanzien van de minima en de
inwoners met een lichamelijk/geestelijke beperking.
JAARVERSLAG PLATFORM CLIÃNTENPARTICIPATIE 2008
Wie zijn we en wat hebben we in 2008 gedaan?
Wij zijn een kleine werkgroep die zich bezig houdt met de manier
waarop de gemeente Grootegast vorm geeft aan het beleid, de uitvoering
en de evaluatie van maatregelen ten aanzien van de minima en de
inwoners met een lichamelijk/geestelijke beperking.
Hieronder volgt een kleine opsomming van zaken waaraan we het
afgelopen jaar gewerkt hebben.
1. Inzameling incontinentie materiaal in verband met DIFTAR.
Met ingang van 01-01-2008 is de DIFTAR in de gemeente Grootegast
ingevoerd. Dit houdt in dat de inwoners voor hun afval moeten betalen.
De kosten die in rekening worden gebracht zijn afhankelijk van de
hoeveelheid afval die wordt aangeboden. Inwoners die om medische
redenen aangewezen zijn op het gebruik van incontinentie materiaal
worden op deze manier met extra kosten geconfronteerd. Wij vonden dit
geen eerlijke situatie. Wij hebben dit dan ook aangegeven bij de
betreffende beleidsambtenaar en de verantwoordelijk wethouder. Het
resultaat was dat het college het eerdere standpunt ten aanzien van de
kwijtschelding van de kosten van medisch afval heeft herzien. Een deel
van de kosten komt voor vergoeding in aanmerking. Om hiervoor in
aanmerking te komen moet de betrokkene een schriftelijk verzoek met
een medische verklaring bij de gemeente indienen. Informatie hierover
is in de voorlichtingsrubriek en op de website geplaatst.
2. Informatie bijeenkomst voor medewerkers en bestuurders van de
gemeente.
Als men niet dagelijks geconfronteerd wordt met een lichamelijke
beperking vallen allerlei zaken in je directe omgeving die voor
anderen een probleem kunnen zijn je niet zo op. Zoals fietsen op de
stoep, ongelijke stoeptegels, grote hoogte verschillen tussen straat
en trottoir etc. We hebben daarom in september een bijeenkomst
georganiseerd voor medewerkers en bestuurders van de gemeente.
Doel van deze bijeenkomst was om de mensen te laten ervaren wat de
mogelijke problemen kunnen zijn in het dagelijks gebruik van rolstoel
en/of scootmobiel in de openbare ruimte.
De middag is door de deelnemers als een eye-opener ervaren, de
reacties waren positief.
3. Samenwerking met Wmo Adviesraad.
Het blijkt dat met de komst van de Wmo adviesraad de positie van het
Platvorm cliëntenparticipatie niet voor iedereen duidelijk is.
Er zijn afspraken gemaakt om agendaâs en de verslagen uit te wisselen.
Ook zal men als dat nodig is met een gezamenlijk advies aan de Raad
komen.
Het komend jaar zal de samenwerking verder vorm moeten krijgen. Een
nadere kennismaking met elkaar is een eerste stap.
4. Diverse zaken
Andere zaken die onze aandacht gevraagd hebben zijn o.a.:
ï· Voorontwerpbestemmingsplan Grootegast.
ï· Reïntegratieplan 2008
ï· Verslag Wet, werk en bijstand 2007
ï· WMO conferentie
ï· Programma van eisen OV- en doelgroepenvervoer Groningen/Drenthe
ï· Informatie over de behandeling van bezwaarschriften