Ingezonden persbericht


Direct van de catwalk: modetrends van de Hong Kong Fashion Week 2009

Het fijnste garen, perfect design, smetteloze modellen; het past allemaal bij het 40-jarig jubileum van de HKTDC Hong Kong Fashion Week voor de herfst/winter collectie 2009 en de HKTDC World Boutique, Hong Kong 2009. De door de Hong Kong Trade Development Council georganiseerde modebeurzen vulden van 12 tot en met 15 januari de hallen van de Hong Kong Convention and Exhibition Centre (HKCEC) en introduceerden nieuwe gezichten, labels en trends voor het volgende herfst/winter seizoen.

Aan het begin van elk jaar treft de crème de la crème van modeontwerpers elkaar tijdens de Fashion Weeks. Naast London, Parijs, Milaan of New York staat ook de Hong Kong Fashion Week - die al sinds 1968 plaatsvindt - als trendsetter bekend. Meer dan 1400 exposanten uit 23 landen en regio's presenteerden het complete spectrum van de komende herfst/winter collectie (van lingerie, tot fournituren en bad-, sport- en bruidsmode) - alles op een oppervlakte van bijna 43.000 vierkante meter. Er waren diverse nieuwe exposanten uit Argentinië, Duitsland, Mexico en de Volksrepubliek China aanwezig. Hieronder 33 exposanten uit Wenzhou en uit de provincie Zhejiang. Tevens waren er landenpaviljoens uit India, Macau en Taiwan.

De nieuwste trend: eigen Labels

Terwijl het aantal exposanten op de HKTDC Hong Kong Fashion Week iets terugliep - in het voorgaande jaar waren bijna 1500 exposanten aanwezig in de modemetropool Hong Kong - groeide het merk-en designgebied van de HKTDC World Boutique, Hong Kong 2009 juist heel sterk: van 225 exposanten in 2008 naar 270 dit jaar. Er is een nieuwe trend zichtbaar: mode-ontwerpers brengen met het oog op de financiële crisis merkcreaties uit onder hun eigen labels. Tezamen werden er 460 merken gepresenteerd. Onder hen waren ook de nieuwste ontwerpen uit Korea van Ann Yoon Jung, die onder het motto "Nonchalant Freedom" de lifestyle van de Koreaanse jeugd toonde. Naast merken en designermode ontbraken lifestyle producten zoals cadeau-artikelen, mode-en woonaccessoires ook niet op de World Boutique.

Thema's van de Hong Kong Fashion Week in vogelvlucht

Op de beurzen was er niet alleen aandacht voor merken, maar ook voor nieuwe materialen. Het al brede spectrum werd daarvoor met het nieuwe exposantengebied Fabrics & Yarn uitgebreid. Hier draaide het om breisels en kleding van wol en zijde, leer en borduurwerk evenals textiel van kantoen, linnen, kant, zijde, wol en vele andere materialen. Andere gebieden waren:


* Emporium de Mode: exclusieve mode in "offbeat" Designs


* Fashion Gallery: nieuwe collecties van internationale ontwerpers


* Garment & Accessories markt: betaalbare basics en accessoires voor de grotere zaken


* Body & Intimate Wear: Lingerie en nachtkleding van puur functioneel tot luxueus en elegant. Daarnaast hoort hier ook badmode bij


* Bridal & Evening Wear Zone: glamoureuze avondkleding en jurken voor bruiloften en andere feesten


* Spice Arena: hoeden, schoenen, sjaals en handtassen


* Infant & Children's Wear: kleding voor baby's, kinderen en tieners

Hong Kong Fashion Designers wedstrijd

Ook dit jaar was de wedstrijd Hong Kong Young Fashion Designers Contest 2009 weer een bijzonder hoogtepunt . Negentien van de tweehonderd kandidaten kregen de kans om hier hun beste ontwerpen te presenteren. In het centrum van de modewereld en vergezeld door technobeats en flashlights, toonden jonge ontwerpers hun mode-ideeën in de categorieën Casual- & Jeanswear, Contemporary Daywear en Party- & Eveningwear. De schitterende namen Luk King Hei, Phoebe Wong Yu Ming, Ronnie Tung Sin Man en Summer Wong Wai Ming staan vanaf nu op de kaart. Zij zijn als winnaars uit de bus gekomen bij de wedstrijd, die als een belangrijke springplank voor de jonge ontwerpers uit Hong Kong wordt gezien. Naast de modeshows van de nieuwe en voormalige prijswinnaars van de Hong Kong Young Fashion Designers Contest 2009 toonden ook de sterren van de ontwerperscène, zoals Ika, William Tang en Cecilia Yau, hun nieuwste creaties. Zoals bij elke beurs werd ook hier het uitgebreide programma aangevuld met seminars over trend- en marktontwikkelingen en diverse netwerkevenementen.

De statistieken

Als één van de belangrijkste exporteurs wereldwijd van kleding, exporteerde de economische metropool Hong Kong van januari tot en met november 2008 goederen met een waarde van US$ 25,7 miljard. Hoofdafnemers waren de USA en de EU, waarbij de Amerikaanse markt met bijna 7% iets terugliep en de Europese markt toenam met 5,1%. Na de USA en Groot-Brittannië staat Duitsland, evenals de voorgaande jaren, op de derde plaats van de exportstatistiek: met een groei van 9,3% importeerde Duitsland kleding ter waarde van US$ 2,1 miljard. De grootste toename werd geboekt door de Russische federatie (+29,6 %), Finland (24,1 %) en de Verenigde Arabische Emiraten (+22,3 %). Hong Kong's export naar Nederland groeide in 2008 met bijna 18% van ruim US$820 miljoen naar US$ 966,5 miljoen. SITC groep 843 (breigoed voor jongens/heren) steeg het meest, met 31.8% tot US$ 53,3 miljoen.

De volgende Hong Kong Fashion Week herfst/winter 2010 vindt samen met de World Boutique, Hong Kong 2010 plaats van 11 tot en met 14 januari 2010 in het Hong Kong Convention and Exhibition Centre.

Meer informatie over de beurs, het volledige programma en de exposanten vindt u op internet. Surf naar http://hktdc.com/hkfashionweekfw en http://www.hktdc.com/worldboutiquehk.

U kunt ook contact opnemen met George Ammerlaan, Director Benelux, HKTDC via george.ammerlaan@tdc.org.hk of bel +31 20 627 7101.

George Ammerlaan
Director Benelux

Hong Kong Trade Development Council
Prinsengracht 771
NL-1017 Amsterdam, the Netherlands
T +31 20 627 7101 (From Belgium 0800 1 8888)
F +31 20 622 8529
E george.ammerlaan@tdc.org.hk
I www.hktdc.com
CoC/KvK registration 4119 7784

HKTDC Business Matching! A new efficient way of sourcing. http://businessmatching.hktdc.com