Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Fotogeschenken en fotoboeken blijven groeimarkt

Marktleider CeWe Color maakt verkoopcijfers over 2008 bekend

Nunspeet, 9 februari 2009 - De Nederlandse vestiging van CeWe Color, het grootste Europese foto-laboratorium, maakte vandaag de verkoopcijfers van 2008 voor de Nederlandse markt bekend. Het bedrijf, dat gevestigd is in Nunspeet, verzorgt in Nederland de digitale en analoge fotoservice van onder andere Kruidvat, Mediamarkt, Albert Heijn en alle overige supermarktketens.

Ondanks de economische crisis mag CeWe Color Nederland bijzonder tevreden terugblikken op 2008. Vooral het segment van de fotogeschenken, met de gepersonaliseerde fotoboeken als absolute uitblinker, kende een forse groei. De omzet in Nederland van de Duitse specialist van de photo-finishing-industrie groeide in december 2008 met 31% ten opzichte van december 2007. En het digitale segment specifiek steeg in die periode zelfs met 50%.

Verkoop fotoboeken blijft explosief stijgen

Analoge foto's zijn al jaren op de terugweg, maar ook de individuele digitale foto's kenden in 2008 een lichte daling. "Het printen van individuele digitale foto's daalde in 2008 met 11%. Steeds meer consumenten blijken te kiezen voor een personal touch, wat het succes van de fotoboeken verklaart", aldus Baudouin Verschueren, Managing Director van CeWe Color Benelux.

CeWe Color ziet het afgelopen jaar op de Nederlandse markt vooral grote belangstelling voor gepersonaliseerde producten zoals met eigen foto's samengestelde fotoboeken, wenskaarten en kalenders. CeWe Color heeft voor het samenstellen van persoonlijke fotoproducten zeer gebruiksvriendelijke software ontwikkeld. Deze is gratis te downloaden. "Het segment van de fotoboeken is de absolute topper. De verkoop van fotoboeken kende over het hele jaar 2008 in Nederland een omzetstijging van maar liefst 100%. In totaal werden bijna 500.000 CeWe fotoboeken verkocht," licht Verschueren toe. Ook de andere vormen van fotogeschenken, waaronder de wenskaarten en kalenders, mugs, T-shirts, wandklokken, kenden een forse groei (+58%).

De meeste fotoboeken worden via internet besteld en in de winkel opgehaald (ruim 72%). Slechts 5 % van de bestellingen vindt in de winkel plaats en wordt in de winkel opgehaald.

Niet alleen de Nederlandse consumenten ontdekten deze "doe-het-zelf" fotogeschenken met een duidelijke persoonlijke inbreng. In Europa verkocht CeWe Color in 2008 ruim 2,5 miljoen fotoboeken. Het digitale segment is intussen goed voor 70% van de totale omzet van CeWe Color.

CeWe Color

CeWe Color is Europees marktleider van fotoafdrukken van digitale foto's en fotoboeken. 15 hightech productielocaties verspreid in Europa zorgen voor afdrukken van hoge kwaliteit.

CeWe Color is het bedrijf achter de fotoservicediensten van grote retailers in Nederland. Het bedrijf is de grootste aanbieder in Europa van papieren fotoboeken die digitaal zijn vervaardigd. De Nederlandse vestiging van CeWe Color is gevestigd in Nunspeet. Sinds kort brengt het bedrijf fotoboeken ook onder eigen label op de markt. Het CeWe fotoboek is beschikbaar voor de consumenten- en zakelijke markt en de professionele markt (www.cewe-fotoboek.nl).



Ingezonden persbericht