EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
Reactie van EVO op staking verzet van Milieudefensie tegen Tweede maasvlakte.
De verladersorganisatie EVO vindt het een verstandig besluit van Milieudefensie om zich niet langer te verzetten tegen de aanleg van de Tweede Maasvlakte. EVO heeft vanaf het begin deze capaciteitsuitbreiding voor het importerende en exporterende bedrijfsleven gesteund. Dit is immers hard nodig is om aan de verwachte explosieve groei van de wereldhandel tegemoet te kunnen komen.
De Rotterdamse haven is goed voor 7% van het binnenlandse Bruto Nationaal Product (BNP). Uitblijven van aanvullende capaciteit zal leiden tot congestie en de ladingstromen zullen via andere havens gaan lopen. Dit is niet alleen slecht voor de economie, maar ook voor het milieu, want het valt te betwijfelen of het milieu door andere havens ook zo wordt ontzien als bij de Tweede Maasvlakte.
EVO wijst erop dat het ontzien van het milieu en compensatie van mogelijke milieuschade, ook al voor het officiële bezwaar van Milieudefensie, een belangrijke randvoorwaarde was voor de aanleg en het gebruik van de Tweede Maasvlakte. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft zich ten doel gesteld om de Tweede Maasvlakte het meest duurzame havengebied ter wereld te maken. Momenteel onderzoekt het Havenbedrijf samen met de overheid en het bedrijfsleven, waaronder EVO, hoe dit gebied zo milieuvriendelijk mogelijk gebruikt kan worden.
Wel vindt EVO dat het plan om de milieuzone voor vrachtverkeer te vergroten, waarbij alleen Euro 5 vrachtauto's worden toegestaan een stap te ver gaat. Momenteel worden er nog steeds Euro-4 vrachtauto's op de markt gebracht. Een milieuzone met als Euro 5 als minimum, betekent dat een groot aantal ondernemers het wagenpark versneld moeten afschrijven, met enorme economische schade tot gevolg. In tijden van economische recessie is dit onverantwoord.