Ingezonden persbericht

Strategische herpositioneringoperatie voor Profile Tyrecenter

Crisis of geen crisis in de automotive sector, de retailketen Profile Tyrecenter gaat met vertrouwen de toekomst tegemoet. De Hyperspecialist in banden en velgen, compleet in auto-onderhoud wil binnen 24 maanden naar 250 vestigingen uitgroeien.
De franchiseorganisatie die dit jaar 20 jaar bestaat komt in dat kader met een aantal nieuwe initiatieven en innovaties. De eerste en meest zichtbare is de introductie van een nieuw logo. Naast een aanpassing van het woordmerk is nu een krachtig kwaliteitsicoon ontwikkeld die bij moet dragen aan een kwalitatieve herkenning.
'P' als kwaliteitsicoon
Profile Tyrecenter is deze week een grootscheepse strategische herpositioneringoperatie gestart. Het traditionele logo is vervangen door het symbool 'P'. Bij de ontwikkeling heeft Bureau aan Zee (verantwoordelijke communicatiebureau) gezocht naar een binnen de branche onderscheidend, beeldmerk dat zich thuis voelt tussen de grote (automotive) merken van vandaag. De komende maanden worden de uitstraling en inrichting van alle Profile Tyrecenter vestigingen tot in detail op de nieuwe herpositionering en corporate identity aangepast. De 'P' wordt het symbool voor alles waar Profile Tyrecenter voor staat. Profile Tyrecenter staat gelijk aan banden en velgen voor alle voertuigen voor alle automerken, types, bouwjaren en uitvoeringen. Profile Tyrecenter verruilt haar zakelijke blauwe huisstijlkleur voor de kleur rood. De kleur van de liefde, passie, kracht, commercie en ambitie. De ronde vorm van het beeldmerk staat voor alles wat rolt, zoals banden en velgen. Een directe vertaling naar mobiliteit. Bureau aan Zee is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en doorvertaling van het nieuwe beeldmerk.

Scherpere communicatie
De tone of voice van de marketing- en promotiestrategie is eveneens aangescherpt. De organisatie laat deze weken via radiocommercials nog duidelijker horen dat je voor banden en velgen het beste af bent bij de echte specialist: 'Je gaat voor je tanden toch ook naar de tandarts? Merkgebonden autobedrijven hebben nu eenmaal niet de juiste tools om de klus te klaren', aldus de bekende Amerikaanse stem in de Profile Tyrecenter radiospots.

Groot vertrouwen
Alle 160 franchisenemers (allen zelfstandig ondernemers) hebben unaniem ingestemd met deze grote, anticyclische investering in de kwaliteit van het merk, de uitstraling en daarmee de toekomst van Profile Tyrecenter. Luc van Bussel, algemeen directeur van The Alwaysbemobile Company, de formulehouder van Profile Tyrecenter: "Het vertrouwen in de toekomst is, ondanks de economisch mindere vooruitzichten, buitengewoon groot. Aan de basis hiervan ligt onder andere de reeds krachtige positie die we de afgelopen 20 jaar hebben opgebouwd in de bandenvervangingsmarkt van bedrijfsauto's en personenauto's. Ook zie je dat het besef van het belang van goede banden stijgt. Zo wordt de controle op bandenspanning naar alle waarschijnlijkheid dit jaar nog in de APK opgenomen. En terecht. Zonder goede banden en de juiste bandenspanning heb je geen goede grip op de weg.
Dit is slecht voor de veiligheid, het brandstofverbruik en daarmee de portemonnee en het milieu."

Power to the P
Om haar nieuwe positionering en beeldmerk in één klap aan Nederland bekend te maken, is Profile Tyrecenter een omvangrijke landelijke promotiecampagne gestart onder de noemer `Power to the P'. Er worden onder meer paginagrootte advertenties in de dagbladen en radiocommercials ingezet om de nieuwe positionering en de 'P' in één klap bekend te maken. Luc van Bussel: "We hebben er bewust voor gekozen om ons nieuwe symbool direct tussen alle automerken neer te zetten. Profile Tyrecenter staat gelijk aan banden en velgen voor alle voertuigen voor alle automerken, types, bouwjaren en uitvoeringen. Met Power to the P wilden we richting de klant nog een keer krachtig benadrukken dat je als automobilist vrij bent om je auto te laten onderhouden waar je maar wilt. Je hoeft je auto dus niet meer verplicht bij de dealer te laten onderhouden in de garantieperiode. Je kunt ook naar Profile Tyrecenter. Zeker in deze tijd waar elke euro telt, is dat een aantrekkelijk alternatief."

Profile Tyrecenter
Profile Tyrecenter bestaat in 2009 20 jaar. De 203 aangesloten autoservicebedrijven in Nederland, België en Roemenie zijn specialisten op het gebied van banden en velgen. Het zijn allemaal zelfstandige ondernemers die merkonafhankelijk zijn. Ook bieden zij compleet allround auto-onderhoud (inclusief APK). De keten staat bekend om haar innovatiekracht en hoogstpersoonlijke service en richt zich op zowel de particuliere als de zakelijke markt. Profile Tyrecenter is als authentiek Nederlands bedrijf een onderdeel van The Alwaysbemobile Company, gevestigd te Veenendaal. The Alwaysbemobile Company is de grootste en snelst groeiende merkonafhankelijke internationale retailorganisatie op het gebied van banden, velgen en fullservice auto-onderhoud. Profile Tyrecenter wordt gedreven door de liefde voor het vak en de passie tot in ieder detail. In 1989 namen drie Nederlandse onafhankelijke bandenspecialisten (Martin van Wijk, Jaap Kossen en Wil Stoof) samen met René van Maasakkers met de oprichting van Profile Tyrecenter het heft in eigen handen. Ze hadden geen zin om verdrukt te worden door de opkomst van buitenlandse ketens. Het werd hoog tijd voor een Nederlandse keten. Die keten zou de beste keten moeten worden. De beste bandenservicebedrijven konden deelnemen in deze keten van zelfstandige, onafhankelijke bandenspecialisten. Deze ambitie van de oprichters is werkelijkheid geworden en blijft ook de komende twintig jaar overeind. De volharding om deze doelstelling te bereiken en te waarborgen, leeft nog steeds in de hele organisatie.

---

Opdrachtgever: The Alwaysbemobile Company,
Verantwoordelijk: Luc van Bussel (CEO)
Bureau: Bureau aan Zee, Noordwijk
Creatie: Frido van Dijk, Steven de Bruijne
Account, Sandra Duivenvoorde, Marina Reuser
---