FloraHolland
Valentijnsdrukte bij bloemenveilingen
Roos en tulp nog steeds favoriet
FLORAHOLLAND AALSMEER, 9 februari 2009 (persbericht) - Bij de
bloemenveilingen van FloraHolland barst deze week de Valentijnsdrukte
weer los. In de internationale bloemensector zorgt de viering van
Valentijnsdag elk jaar weer voor een verkooppiek. Valentijn staat als
bloemendag op nummer 1, op de voet gevolgd door Moederdag. De zes
marktplaatsen van FloraHolland in Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg,
Venlo, Bleiswijk en Eelde verkopen in één week tijd 100 miljoen rozen
en 80 tot 90 miljoen tulpen. In totaal vinden in de Valentijnsweek 300
miljoen bloemen en ruim 20 miljoen planten hun weg naar klanten in
binnen- en buitenland.
Naast rozen en tulpen zijn ook gerbera's, anemonen en ranonkels
populair. Net als chrysanten en lelies worden ze veel verkocht als
monobos of in een gemengd boeket. De traditionele Valentijnskleur is
warm rood, maar ook de kleuren felrose, zachtrose en andere typische
voorjaarstinten doen het deze week op de veilingen goed.
Bij de planten draait het vooral om roodbloeiende planten als de
potroos, kalanchoë en anthurium. Ook met de potorchidee (Phalaenopsis)
maken Valentijnsvierders goede sier. Groene planten zijn dit jaar vaak
versierd met rode hartjes en strikken of worden in hart-vorm gekweekt.
In de planten-top drie staat de potorchidee op nummer een, gevolgd
door potroos en bloeiende bollen-op-pot.
Veel Valentijnsbloemen voor Fransen, Duitsers en Britten
In heel West-Europa wordt Valentijn gevierd. Nederlandse exporteurs
rijden deze week dan ook extra frequent naar hun klanten in de
West-Europese groot- en detailhandel. Met name inwoners van Frankrijk,
Duitsland en Groot-Brittannië zijn enthousiaste `Valentijnsvierders'.
Net zoals in Nederland wordt Valentijn in deze landen geassocieerd met
liefde, maar ook met vriendschap. Niet alleen geliefden, maar ook
familieleden en vrienden worden daarom vaak met een
Valentijnsbloemetje bedacht. De verwachting is dat de consument zich
daarbij door een kwakkelende economie niet zal laten weerhouden.
Kwaliteit en de breedte en diepte van het in Nederland beschikbare
assortiment zijn voor buitenlandse klanten de reden om voor een
Nederlandse leverancier te kiezen. In totaal bieden de zes vestigingen
van FloraHolland hun klanten dagelijks 20.000 verschillende soorten
bloemen en planten. De veilingen verhandelen bloemen en planten die
afkomstig zijn van duizenden kwekerijen uit Nederland, maar
bijvoorbeeld ook uit Kenia.
Valentijn steeds `groener'
Valentijnsbloemen en -planten worden steeds `groener'. Duurzaam
produceren is in de Nederlandse sierteeltsector al jaren een
speerpunt. Ook in het buitenland groeit het aandeel
milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde productie steeds verder.
Veel Nederlandse kwekerijen werken met gesloten teeltsystemen en
geïntegreerde bestrijding. Duurzaam energiegebruik komt tot
uitdrukking in onder meer de toepassing van warmtekrachtinstallaties
en gebruik van restwarmte van derden. In Nederland zijn er steeds meer
teeltbedrijven die geen energie gebruiken, maar juist zelf energie
produceren en die doorleveren aan het energienet. De Nederlandse
glastuinbouw spant zich in om in 2020 bijna volledig onafhankelijk te
zijn van fossiele energie. In 2040 moet Nederland onder aanvoering van
de tuinbouw mondiaal koploper zijn in duurzaamheid.
--------------------------
Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten
een netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer,
Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde), een landelijk
opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een
internationaal actieve afdeling Import. Als wereldwijd grootste
veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks 11,1 miljard
bloemen en 1,3 miljard planten. Bij FloraHolland werken circa 4.500
medewerkers. De jaaromzet is ruim 4 miljard euro.