FloraHolland


Valentijnsdrukte bij bloemenveilingen

Roos en tulp nog steeds favoriet

FLORAHOLLAND AALSMEER, 9 februari 2009 (persbericht) - Bij de bloemenveilingen van FloraHolland barst deze week de Valentijnsdrukte weer los. In de internationale bloemensector zorgt de viering van Valentijnsdag elk jaar weer voor een verkooppiek. Valentijn staat als bloemendag op nummer 1, op de voet gevolgd door Moederdag. De zes marktplaatsen van FloraHolland in Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde verkopen in één week tijd 100 miljoen rozen en 80 tot 90 miljoen tulpen. In totaal vinden in de Valentijnsweek 300 miljoen bloemen en ruim 20 miljoen planten hun weg naar klanten in binnen- en buitenland.

Naast rozen en tulpen zijn ook gerbera's, anemonen en ranonkels populair. Net als chrysanten en lelies worden ze veel verkocht als monobos of in een gemengd boeket. De traditionele Valentijnskleur is warm rood, maar ook de kleuren felrose, zachtrose en andere typische voorjaarstinten doen het deze week op de veilingen goed. Bij de planten draait het vooral om roodbloeiende planten als de potroos, kalanchoë en anthurium. Ook met de potorchidee (Phalaenopsis) maken Valentijnsvierders goede sier. Groene planten zijn dit jaar vaak versierd met rode hartjes en strikken of worden in hart-vorm gekweekt. In de planten-top drie staat de potorchidee op nummer een, gevolgd door potroos en bloeiende bollen-op-pot.

Veel Valentijnsbloemen voor Fransen, Duitsers en Britten In heel West-Europa wordt Valentijn gevierd. Nederlandse exporteurs rijden deze week dan ook extra frequent naar hun klanten in de West-Europese groot- en detailhandel. Met name inwoners van Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië zijn enthousiaste `Valentijnsvierders'. Net zoals in Nederland wordt Valentijn in deze landen geassocieerd met liefde, maar ook met vriendschap. Niet alleen geliefden, maar ook familieleden en vrienden worden daarom vaak met een Valentijnsbloemetje bedacht. De verwachting is dat de consument zich daarbij door een kwakkelende economie niet zal laten weerhouden. Kwaliteit en de breedte en diepte van het in Nederland beschikbare assortiment zijn voor buitenlandse klanten de reden om voor een Nederlandse leverancier te kiezen. In totaal bieden de zes vestigingen van FloraHolland hun klanten dagelijks 20.000 verschillende soorten bloemen en planten. De veilingen verhandelen bloemen en planten die afkomstig zijn van duizenden kwekerijen uit Nederland, maar bijvoorbeeld ook uit Kenia.

Valentijn steeds `groener'
Valentijnsbloemen en -planten worden steeds `groener'. Duurzaam produceren is in de Nederlandse sierteeltsector al jaren een speerpunt. Ook in het buitenland groeit het aandeel milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde productie steeds verder. Veel Nederlandse kwekerijen werken met gesloten teeltsystemen en geïntegreerde bestrijding. Duurzaam energiegebruik komt tot uitdrukking in onder meer de toepassing van warmtekrachtinstallaties en gebruik van restwarmte van derden. In Nederland zijn er steeds meer teeltbedrijven die geen energie gebruiken, maar juist zelf energie produceren en die doorleveren aan het energienet. De Nederlandse glastuinbouw spant zich in om in 2020 bijna volledig onafhankelijk te zijn van fossiele energie. In 2040 moet Nederland onder aanvoering van de tuinbouw mondiaal koploper zijn in duurzaamheid.


--------------------------

Over FloraHolland
De coöperatieve bloemenveiling FloraHolland biedt telers en klanten een netwerk van zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde), een landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) en een internationaal actieve afdeling Import. Als wereldwijd grootste veilingorganisatie verwerkt FloraHolland jaarlijks 11,1 miljard bloemen en 1,3 miljard planten. Bij FloraHolland werken circa 4.500 medewerkers. De jaaromzet is ruim 4 miljard euro.