Gemeente Purmerend

Purmerenders tevreden over hun stad

09 februari 2009

Omnibusenquête brengt Purmerend in kaart

Purmerenders geven hun stad gemiddeld een dikke zeven, maar echt gehecht aan Purmerend zijn ze niet. Winkels, horeca, sport- en cultuurvoorzieningen en veiligheid scoren ruime voldoendes. Ook de gemeentelijke dienstverlening krijgt een zeven; de meest bezochte afdeling, Burgerzaken, krijgt zelfs een 7,4. Wel mogen er meer betaalbare woningen komen en de stad mag ook wel wat schoner. Dit alles blijkt uit de Regionale Omnibusenquête 2008.

Redelijke respons
De omnibusenquête werd in april 2008 thuis afgegeven bij 3.575 Purmerenders, geselecteerd door middel van een steekproef. 68% van deze mensen leverden de enquête ingevuld weer in, een redelijke respons. De vragen in de enquête gingen over de situatie in april 2008, of over de periode april 2007 tot april 2008.

Belangrijkste uitkomsten
Purmerenders geven hun stad gemiddeld een 7,3. De wijk Centrum krijgt het hoogste rapportcijfer (7,6). Wheermolen (7,0) en Purmer-Noord (7,1) scoren relatief laag, maar wel ruim voldoende. De gehechtheid aan Purmerend krijgt een lager cijfer, namelijk een 6,5. Bijna alle Purmerenders doen hun dagelijkse boodschappen in Purmerend. Voor de niet-dagelijkse boodschappen geldt dit voor 75%. De regiofunctie is het sterkst voor dagelijkse boodschappen en voor doe-het-zelfartikelen. Het aantal, en de kwaliteit van de winkels krijgen een ruime voldoende (rapportcijfer 7,3). Van de Purmerenders ervaart 87% een goede tot uitstekende gezondheid. Echter bijna de helft voldoet niet aan de Norm Gezond Bewegen en ook bijna de helft heeft overgewicht. Dat ligt niet aan de sportvoorzieningen: die scoren namelijk een ruime zeven. Ook culturele voorzieningen (bibliotheek, theater, etc) krijgen een ruime voldoende. De regiofunctie van sport-, en culturele voorzieningen is uiteenlopend. Voor de meeste voorzieningen geldt een grotere uitstroom van Purmerenders naar elders, dan een toestroom vanuit de regio naar Purmerend. Bij het zwembad en de bibliotheek is wel sprake van een positief saldo.
Tien procent van de Purmerenders vindt het aantal sociale contacten dat men heeft onvoldoende en dertien procent heeft behoefte aan plaatsen in de buurt waar men mensen uit de buurt kan ontmoeten. De staat van onderhoud van de openbare ruimte scoort een 6,7. Van de acht onderhoudsaspecten krijgt het onderhoud van de straatverlichting het hoogste cijfer (7,1) en het schoonhouden van de openbare ruimte het laagste cijfer (6,0).

De Regionale Omnibusenquête
De Regionale Omnibusenquête is eerder in 2004 en 2006 gehouden. Purmerend voert al sinds 1990 om het jaar een omnibusenquête uit. Regionale omnibusenquête