ChristenUnie
`Eurlings moet doorpakken bij ProRail'
`Eurlings moet doorpakken bij ProRail'
maandag 09 februari 2009 11:28 Minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat moet snel orde op zaken stellen bij ProRail, zodat
onderhoudsachterstanden op het spoor in hoog tempo worden weggewerkt.
Dat is nodig voor een ongestoorde dienstregeling, maar ook voor behoud
van werkgelegenheid in de bouwsector. Dat zegt ChristenUnie-Kamerlid
Ernst Cramer.
Cramer reageert op cijfers die ProRail onlangs naar Vakgroep
Railinfrastructuur van Bouwend Nederland heeft gestuurd, en op een
persbericht dat ProRail zelf afgelopen weekend uitgaf. Uit de brief
aan de aannemers blijkt dat er in 2007 en 2008 tientallen miljoenen
minder is geïnvesteerd in het onderhoud van het Nederlandse spoornet
dan was begroot. ProRail erkent in de brief zelf de `ernst' van de
situatie, mede met het oog op behoud van capaciteit, kennis en kunde
in de specialistische sector van spoorbouwers.
Plank
De investeringen ter waarde van 10 miljoen euro die afgelopen weekend
door ProRail werden aangekondigd, staan in geen verhouding tot de
hoeveelheid geld die de afgelopen jaren bij Verkeer en Waterstaat op
de plank is blijven liggen (`onderuitputting'). Cramer vindt dat
ernstig. De gevolgen zijn namelijk navenant: ,,We krijgen signalen dat
er op korte termijn ontslagen dreigen bij de spooraannemers, omdat
ProRail opdrachten niet tijdig op de markt zet.'' Uit de cijfers
blijkt dat Prorail verwacht dat ook in 2009 en 2010 niet het volledig
beschikbare budget voor spooronderhoud wordt besteed. Cramer: ,,En dat
in een tijd waarin de overheid juist moet investeren om de economie te
ondersteunen.''
ProRail erkent in de brief aan de spooraannemers de ernst van de
situatie en wil een `inspanningsverplichting' op zich nemen om
maatregelen te versnellen. Ernst Cramer: ,,Dat is onvoldoende. ProRail
moet zichzelf verplichten tot resultaat. Dat moet de minister van
ProRail eisen. De overheid moet, juist nu er een kredietcrisis heerst,
het goede voorbeeld geven: niet oppotten, niet traag zijn, maar snel
opdrachten in de markt zetten. Deze minister laat geen gelegenheid
lopen om zichzelf als een doorpakker neer te zetten; als het om asfalt
gaat zet hij liever vandaag dan morgen de schop in de grond. Nu blijkt
het treuzelen troef, waar het gaat om rails en biels."
Achterstanden
In september stelde de ChristenUnie Kamervragen over de achterstanden
op het spoor. Bij de begrotingsbehandeling begin december vroeg de
ChristenUnie opnieuw aandacht voor de vitaliteit van de spoorsector;
toen waren er al signalen van achterstallig onderhoud op het spoor.
Ernst Cramer: ,,Helaas worden nu onze vermoedens bevestigd. De
minister moet nu snel orde op zaken stellen bij ProRail.''
---
Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer
en Waterstaat over onderhoudsachterstanden bij ProRail.
1. Kent u het bericht "ProRail versnelt spoorprojecten"?
2. Kent u de brief van ProRail aan Bouwend Nederland, Vakgroep
Railinfrastructuur t.a.v. het werkvolume d.d. 19 januari 2009?
Bent u van oordeel dat het beeld uit de brief overeenstemt met dat
wat totnogtoe - in antwoord op eerdere vragen op dit punt -
bestond?
3. Deelt u e mening van ProRail in het persbericht dat het dreigende
inkrimpen van spoorwerkbedrijven komt door de kredietcrisis of is
de oorzaak onderuitputting die veroorzaakt is door ProRail zelf?
4. Hoe verhoudt zich de 10 miljoen euro extra onderhoud aan het spoor
voor de komende zes maanden tot de in de genoemde brief
gesignaleerde onderuitputting? Deelt u de mening dat er geen
sprake is van extra geld maar van reeds gereserveerd geld en dat
er nog steeds sprake is van onderuitputting?
5. Klopt de analyse dat er wederom sprake is van dreigende
onderuitputting in 2009 en 2010, terwijl dit volgens de
voorspellingen net de `magere jaren' dreigen te worden? Deelt u de
mening dat in 2009 op basis van het geschat aanbestedingsresultaat
het marktvolume ten opzichte van 2008 zal afnemen en er hierdoor
sprake is van oplopende achterstanden?
6. Deelt u de zorgen van hen die stellen dat er bij ProRail
onvoldoende capaciteit aanwezig is om de door ProRail in de brief
beoogde versnelling in de aanbesteding te bereiken? Zo ja, welke
stappen neemt u om deze problemen op te lossen? Acht u de door
ProRail gesuggereerde concrete maatregelen zodanig substantieel
dat het voor de hand ligt te veronderstellen dat deze een adequate
reactie mogen heten voor de in het spoor bestaande problemen?
7. Wanneer bent u voornemens een onafhankelijke taakgroep vitaliteit
spoorsector (met betrokkenheid van vervoerders, spooraannemers,
vakbonden en het ministerie), in het leven te roepen en daarmee
uitvoering aan de door de Kamer aanvaardde motie Cramer c.s.
(31700 XII nr. 36) te geven?
8. Deelt u de mening dat gezien de kabinetsambities voor het spoor,
het belang van de vitaliteit van de spoorsector en de
kredietcrisis van ProRail geen inspanningsverplichting moet worden
gevraagd maar een resultaatsverplichting en dat er daarbovenop
naar verdere versnelling moet worden gezocht?