Rank or be ranked
Op 6 en 7 februari organiseert het International Office van de Universiteit Leiden voor de derde keer een internationaal symposium over ranking. 'Ranking is een spel', zegt dr. Robert Coelen, directeur van het International Office. 'Maar er zit niks anders op dan meedoen.'
Robert Coelen: 'Leiden staat bekend als het expertisecentrum voor rankings binnen Europa.'
Verschillende rankings
Er zijn verschillende internationale rankings die verschillende criteria hanteren. Ranking spitst zich bovendien verder vooral toe op de bèta- en gammawetenschappen. De twee meest toonaangevende zijn de Shanghai Ranking van de Chinese Shanghai Jiao Tong University en de Engelse Times Ranking van Times Higher Education. De rankings zijn op dit moment vooral gebaseerd op de onderzoeksprestaties van de universiteiten. De Shanghai Ranking is tamelijk consistent (Leiden staat in 2007 en 2008 op respectievelijk plaats 71 en 76) maar in de Times Ranking blijkt Leiden in één jaar (van 2007 op 2008) twintig plaatsen te zijn gestegen (van 84 naar 64).
Kranten verkopen
Coelen is daar kritisch over. 'Dat kán niet in een jaar tenzij de criteria worden gewijzigd en dat is gebeurd. En Times doet dat voortdurend. Mijn theorie is dat de opzet is om de uitslag op deze manier steeds spannend te houden en zo veel mogelijk kranten te verkopen. Op het symposium ga ik Martin Ince, deCommissioning Editor van het Times Higher Education Supplement confronteren met mijn theorie. Daar kan hij wel tegen. Maar ik ben wel benieuwd hoe hij gaat reageren.'
Prestige
'Ranking is een spel', zegt Coelen, 'maar er zit niets anders op dan meedoen, er belang aan hechten, want ranking drukt het prestige van je universiteit uit. En daar houden politici, beleidsmakers, wetenschappers, PhD-studenten en masterstudenten bij het vormen van hun oordeel en het maken van keuzes rekening mee.'
Drie thema's
In het programma van het symposium, dat wordt gesponsord door de European Association of International Educators, zijn drie grote thema's te onderscheiden. Het eerste thema is de methodologie van ranking. In dat kader zal prof.dr. Ton van Raan van het Centrum voor Wetenschaps- en Technologiestudies uiteenzetten hoe hij, gesteund door een Europese subsidie, in zijn Leiden ranking tot een realistischer en eerlijker manier van ranken wil komen. ('Dat het symposium in Leiden plaats vindt, komt omdat wij de naam hebben in Europa het expertisecentrum op het gebied van rankings te zijn', aldus Coelen.) Het tweede thema is de wijze waarop universiteiten en overheden met rankings omgaan. Het derde omvat de wereldwijde impact van rankings.
Zelf ranken
Hoewel er al verder dan rankings wordt gedacht, getuige de titel van een van de lezingen 'Moving beyond university rankings: developing world class university systems', denkt Coelen dat we er nog wel een tijd mee te maken hebben. 'Landen met weinig universiteiten in de belangrijke rankings slaan zelf aan het ranken, dan hebben hun instellingen toch ergens een plek. Het is rank or be ranked.'
Afbeelding: 'Studenten gaan anders kijken naar rankings.'
Kleine verschillen
'Wel verwacht ik dat er een verschuiving optreedt in het kijken naar rankings door buitenlandse studenten', zegt hij. 'Ik denk dat ze zich gaan realiseren dat je weliswaar een absolute top 25 hebt, maar dat het verder niet zoveel uitmaakt of een universiteit op de 50ste of de 75ste plaats staat. Want waar hebben we het dan over? Over verschillen van één tiende op onderdelen. Ik ben eens met een tekening van een mijn kinderen, waarvoor ze een 7,8 had, naar de juf gegaan. Ik heb haar gevraagd uit te leggen hoe zij tot die 7,8 was gekomen aangezien ik vond dat het 7,9 moest zijn... Daar kwam ze natuurlijk niet uit.’
Eigen criteria
'Je hebt een vrij stabiele groep in de university rankings op 1 tot en met 25. Verder kun je ervan uitgaan dat de nummers 25 tot en met 100 gewoon goede universiteiten zijn waar een buitenlandse student zich met een gerust hart over de kwaliteit van onderzoek en onderwijs kan inschrijven. Als dat besef is doorgedrongen, gaan andere aspecten een rol spelen. Voor een student die graag sport de sportfacilteiten. Voor een ander het wonen, en voor weer een ander hoe hij benaderd en behandeld wordt. Er zijn al rankingsystemen waar de student zelf een aantal criteria kan aanpassen.'
(3 februari 2008/CH)
Universiteit Leiden