Nederlandse Zorgautoriteit
Vrije prijzen mogelijk voor deel ambulante GGZ
Publicatiedatum: 06-02-2009
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) adviseert alle ambulante zorg in
2010 te bekostigen op basis van DBC's. Tegelijkertijd worden vrije
prijzen mogelijk voor de behandeling van angst en
depressiestoornissen. Voor de overige delen van de ambulante zorg
stelt de NZa een bandbreedte tarief in als opstap naar vrije prijzen
in de toekomst. De klinische GGZ behoudt in 2010 budgetbekosting die
geleidelijk afgebouwd kan worden naar een prestatiebekostiging. De NZa
heeft op verzoek van de minister van VWS onderzocht of verdere
invoering van de DBC-bekostiging in de GGZ en het invoeren van vrije
prijzen mogelijk zijn.
Het advies van de NZa houdt in dat per januari 2010 alle ambulante
zorg (behandeling zonder verblijf) bekostigd kan worden op basis van
DBC's. Hiermee komt de budgetgarantie te vervallen en ontstaat er een
gelijk speelveld met de nieuwe toetreders en vrijgevestigden in de GGZ
die al een DBC's bekostiging hebben. Het gelijke speelveld tussen alle
aanbieders leidt tot meer concurrentie, innovatie, meer keuze en
kwalitatief betere zorg voor de consument. Vrije prijzen voor de
behandeling van angst en depressiestoornissen zijn per 2010 mogelijk
omdat volgens de NZa het consumentenbelang hiermee gediend is. Voor
deze, meestal kortdurende, behandeling bij volwassenen, is voldoende
aanbod en zijn er richtlijnen ontwikkeld voor de kwaliteit. Deze
kwaliteitsinformatie kan zorgaanbieders en zorgverzekeraars
ondersteunen bij het onderhandelingsproces. Zolang de prijzen voor de
overige behandelingen van de ambulante zorg nog niet zijn vrijgegeven
adviseert de NZa om een bandbreedte van 10% rondom de DBC-prijs van
iedere prestatie in te voeren. Zo kunnen de bandbreedtetarieven dienen
als opstap naar vrije prijzen. Zorgaanbieders krijgen op deze manier
meer vrijheid voor prijsonderhandelingen wanneer er sprake is
van kwaliteits- en zorgzwaarteverschillen.
Klinische GGZ
De klinische GGZ, behandeling en verblijf, komt nog niet in aanmerking
voor prestatiebekostiging omdat de productstructuur nog niet voldoende
robuust is met als risico dat de DBC's niet de onderliggende kosten
weergeven. Een ander probleem is dat in de verblijf DBC's de
individuele kapitaallasten niet terugkomen. De kapitaalslasten zijn
gebaseerd op gemiddelde kosten, maar de daadwerkelijke kapitaalslasten
verschillen per instelling. Bij invoering van prestatiebekostiging
moet het verschil tussen de gemiddelde en de werkelijke
kapitaalslasten gedurende een overgangsperiode worden opgevangen. Het
perspectief is dat in 2011 kan worden begonnen met
prestatiebekostiging. In de overgangsperiode 2011 - 2013 worden de
mogelijkheden van liberalisering van de klinische prestaties nader
onderzocht.
Vermindering Administratieve Lasten
Om de administratieve lasten van zorgaanbieders te verlichten
adviseert de NZa om het tijdschrijven van indirect patiëntgebonden
tijd af te schaffen. De gemiddelde kosten die met deze registratie
activiteiten samenhangen kunnen als standaard opslag in de tarieven
verwerkt worden. Voorheen waren zorgverleners in de GGZ verplicht deze
administratieve handelingen te registreren.
Aanleveren data
Het aanleveren van data aan het DBC Informatie Systeem (DIS) is tot nu
toe onder de maat, maar van groot belang voor de ontwikkeling van de
prestatiebekostiging. Daarom gaat de NZa in 2009 samen met de
brancheorganisaties de data-aanlevering bevorderen. Ook zal de NZA
goede aanlevering ervan in 2009 strikt handhaven.
Bijlage:
* Uitvoeringstoets Curatieve GGZ
Zie het origineel