Nederlandse Zorgautoriteit



Vrije prijzen mogelijk voor deel ambulante GGZ

Publicatiedatum: 06-02-2009

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) adviseert alle ambulante zorg in 2010 te bekostigen op basis van DBC's. Tegelijkertijd worden vrije prijzen mogelijk voor de behandeling van angst en depressiestoornissen. Voor de overige delen van de ambulante zorg stelt de NZa een bandbreedte tarief in als opstap naar vrije prijzen in de toekomst. De klinische GGZ behoudt in 2010 budgetbekosting die geleidelijk afgebouwd kan worden naar een prestatiebekostiging. De NZa heeft op verzoek van de minister van VWS onderzocht of verdere invoering van de DBC-bekostiging in de GGZ en het invoeren van vrije prijzen mogelijk zijn.

Het advies van de NZa houdt in dat per januari 2010 alle ambulante zorg (behandeling zonder verblijf) bekostigd kan worden op basis van DBC's. Hiermee komt de budgetgarantie te vervallen en ontstaat er een gelijk speelveld met de nieuwe toetreders en vrijgevestigden in de GGZ die al een DBC's bekostiging hebben. Het gelijke speelveld tussen alle aanbieders leidt tot meer concurrentie, innovatie, meer keuze en kwalitatief betere zorg voor de consument. Vrije prijzen voor de behandeling van angst en depressiestoornissen zijn per 2010 mogelijk omdat volgens de NZa het consumentenbelang hiermee gediend is. Voor deze, meestal kortdurende, behandeling bij volwassenen, is voldoende aanbod en zijn er richtlijnen ontwikkeld voor de kwaliteit. Deze kwaliteitsinformatie kan zorgaanbieders en zorgverzekeraars ondersteunen bij het onderhandelingsproces. Zolang de prijzen voor de overige behandelingen van de ambulante zorg nog niet zijn vrijgegeven adviseert de NZa om een bandbreedte van 10% rondom de DBC-prijs van iedere prestatie in te voeren. Zo kunnen de bandbreedtetarieven dienen als opstap naar vrije prijzen. Zorgaanbieders krijgen op deze manier meer vrijheid voor prijsonderhandelingen wanneer er sprake is van kwaliteits- en zorgzwaarteverschillen.

Klinische GGZ
De klinische GGZ, behandeling en verblijf, komt nog niet in aanmerking voor prestatiebekostiging omdat de productstructuur nog niet voldoende robuust is met als risico dat de DBC's niet de onderliggende kosten weergeven. Een ander probleem is dat in de verblijf DBC's de individuele kapitaallasten niet terugkomen. De kapitaalslasten zijn gebaseerd op gemiddelde kosten, maar de daadwerkelijke kapitaalslasten verschillen per instelling. Bij invoering van prestatiebekostiging moet het verschil tussen de gemiddelde en de werkelijke kapitaalslasten gedurende een overgangsperiode worden opgevangen. Het perspectief is dat in 2011 kan worden begonnen met prestatiebekostiging. In de overgangsperiode 2011 - 2013 worden de mogelijkheden van liberalisering van de klinische prestaties nader onderzocht.

Vermindering Administratieve Lasten
Om de administratieve lasten van zorgaanbieders te verlichten adviseert de NZa om het tijdschrijven van indirect patiëntgebonden tijd af te schaffen. De gemiddelde kosten die met deze registratie activiteiten samenhangen kunnen als standaard opslag in de tarieven verwerkt worden. Voorheen waren zorgverleners in de GGZ verplicht deze administratieve handelingen te registreren.

Aanleveren data
Het aanleveren van data aan het DBC Informatie Systeem (DIS) is tot nu toe onder de maat, maar van groot belang voor de ontwikkeling van de prestatiebekostiging. Daarom gaat de NZa in 2009 samen met de brancheorganisaties de data-aanlevering bevorderen. Ook zal de NZA goede aanlevering ervan in 2009 strikt handhaven.

Bijlage:

* Uitvoeringstoets Curatieve GGZ Zie het origineel