Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 6 februari 2009 (06/02/09)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Tijdens de plenaire vergadering ondervroeg Geert Bourgeois deze week minister-president Peeters over de eventuele heropstart van de gemeenschapsdialoog. Hij hekelde nogmaals het gebrek aan garanties van de Franstaligen over de realisatie van de staatshervorming. Tegelijkertijd blijven de Franstaligen de staatshervorming koppelen aan B-H-V, de uitbreiding van Brussel en de benoeming van de balorige burgemeesters. Peeters heeft m.a.w. geen garanties. Bovendien zou hij eind december de stekker uit de dialoog trekken als er nog geen resultaten waren. Intussen is het februari, maar ligt er niets op tafel...

Dat de Franstalige politieke klasse niet vies is van een spelletje geopolitiek, werd wel duidelijk met de Commission Wallo-Brux. Vlaams minister Patricia Ceysens pleitte daarom, nogal vrijblijvend, voor een gelijkaardige Commissie Vlaanderen-Brussel. De ideale aanleiding voor Mark Demesmaeker om het debat aan te zwengelen. Hij stelde er een vraag over aan minister van Brussel Bert Anciaux en verwees daarbij naar de befaamde Brussel-resolutie uit 1999. Sommige eisen zijn ondertussen gerealiseerd. Andere eisen mogen gerust wat forser de tweetaligheidsvereiste van ambtenaren of concreter de herschikking van een aantal Brusselse gemeenten geformuleerd worden, aldus Mark. De minister kon Mark volgen, maar schoof de verantwoordelijkheid vooral door naar het parlement. Mark wees er tenslotte op alle partijen zich zouden moeten engageren om een nieuwe dynamiek rond Brussel als Vlaamse hoofdstad te creëren.

De immer charmante Hilde Crevits werd deze week door de al even charmante Jan Peumans uitgenodigd in Maastricht. Jan pleit al langer voor een capaciteitsuitbreiding op de weg door een technologische revolutie (verkeerslichtenbeïnvloeding en groene golf, trajectcontrole,), in plaats van door meer meer beton te gieten. Maastricht, vlakbij Jans thuishaven Riemst, kent al tien jaar zon beleid van dynamisch verkeersmanagement. Vandaar Jans initiatief, waarmee hij de minister van Openbare Werken wist te overtuigen van dergelijke investeringen.

Er was lange tijd sprake van de kandidaatstelling van de stad Mechelen als culturele hoofdstad van Europa voor 2015. De verrassing was dan ook groot toen Mechels burgemeester Bart Somers vorige maand liet weten dat Mechelen voluit de kandidaatstelling van Bergen ondersteunde en zelf niet langer kandidaat was. Hij sprak daarbij zelfs van een dubbele kandidaatstelling van Bergen en Mechelen. Onzin, volgens Piet De Bruyn: dat is reglementair zelfs niet mogelijk. Hij ondervroeg hierover minister van cultuur Bert Anciaux die Piet gelijk diende te geven. Wat Somers in ruil heeft gekregen weten we niet, maar het staat vast dat hij Mechelen een enorme kans ontzegt. Hij kijkt nog altijd naar de Vlaamse overheid om financiële steun te krijgen voor investeringen in de culturele infrastructuur en openbare werken, maar het is hoegenaamd niet zeker dat die steun er ook komt. Want ondanks alle mooie woorden van Somers is Mechelen in 2015 géén culturele hoofdstad van Europa. Een gemiste kans.

Volgens de Gazet van Antwerpen zou sportminister Anciaux veldrijden geschrapt hebben als topsport. Kris Van Dijck mengde zich woensdag in het parlementair debat hierover. Hier blijkt echter niets van te kloppen. Het enige wat er gebeurde, is dat de voltallige Vlaamse Regering besliste om op advies van de Taskforce Topsport, veldrijden niet langer op één bepaalde topsportlijst te weerhouden. Toch zijn er politici die garen trachten te spinnen op de rug van Albert, Nys, Wellens of de andere volksidolen. Hoe valt anders te verklaren dat liberale excellenties de beslissing die ze zelf namen om samen met minister van Sport Bert Anciaux veldrijden niet op de topsportenlijst te plaatsen in de media afschoten. Maar er is dus een verschil tussen de topsportenlijst en topsport. Moet veldrijden daarom aan belang inboeten? Neen, zeker niet. Ook niet vanuit het beleid. De topsportenlijst is een technische lijst en spreekt geen oordeel uit. Ook niet over de sporten die er niet op staan.

Helga Stevens kwam in de commissie Welzijn tussen naar aanleiding van de uitspraak van het Grondwettelijk Hof rond de Vlaamse zorgverzekering. Het Waals Gewest en de Franse Gemeenschap konden zich niet verzoenen met het feit dat inwoners van het Waals Gewest die in Brussel of Vlaanderen werken zich niet kunnen aansluiten bij de Vlaamse zorgverzekering. De uitspraak van het Grondwettelijk Hof alsook het Europees Hof was duidelijk: het Europees Gemeenschapsrecht is niet van toepassing op interne situaties. Wel moeten Europeanen die naar Wallonië verhuisd zijn en in Vlaanderen of Brussel werken de kans krijgen om aan te sluiten. Uit het antwoord van Minister Heeren op Helgas vragen bleek dat de meerkost voor de Vlaamse zorgverzekering neer neerkomen op zon 100.000 euro, een relatief laag bedrag. De minister stelde verder niet officieel te zullen reageren op de uitspraak van Rudy Demotte.

Kamer

Ouders die hun kind de Marokkaanse nationaliteit willen geven, worden door Marokko verplicht te kiezen uit een lijst van Arabische voornamen. Zo wil de Marokkaanse elite een Marokkaanse-Arabische identiteit opleggen, en de Berbers arabiseren. Als kinderen de Marokkaanse nationaliteit niet hebben, doet de Marokkaanse overheid moeilijk bij het verlenen van visa voor een familiebezoek of vakantie. Het krasse is dat onze eigen gemeenten hieraan meewerken. De dienst bevolking legt zelf de namenlijst voor en in sommige steden moeten de ouders een verklaring ondertekenen. N-VA-Kamerlid Ben Weyts wil hiermee komaf maken en wees minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) op deze gang van zaken. Deze reageerde uiterst laconiek: het is een praktijk die al lang bestaat, en dat zal wel zo blijven. Ben laat het hier niet bij en zal er bij minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (Open vld) op aandringen om contact op te nemen met Rabbat.

Volgens de studiedienst Financiën ontving de Belgische staat in 2008 2,4 miljard euro minder fiscale ontvangsten dan geraamd. Oorzaken hiervoor zijn de tegenvallende conjunctuur, maar ook de systematische overschatting van de inkomsten in de begroting. In plenum confronteerde Jan Jambon minister van Financiën Didier Reynders (MR) met het rapport en vroeg waarom de minister de begroting niet heeft bijgestuurd. Bovendien zou het tekort van 3,5 miljard euro op de begroting 2008 door deze minder-ontvangsten hoger moeten zijn. Reynders wrong zich, met behulp van diverse rapporten, in alle bochten om tenslotte toe te geven dat er door de economische crisis een probleem is van 2 miljard euro. De verwijzing naar de crisis is echter al te gemakkelijk. Reynders heeft de laatste 3 jaar de fiscale inkomsten systematisch en bewust met 2,2 % overschat. In de toekomst zullen Reynders cijfers dan ook moeten worden gecorrigeerd met een Pinocchio-factor van 2,2 %.

In de Kamercommissie Volksgezondheid was Sarah Smeyers afgelopen week getuige van hoe haar CD&V-collegas er door allerhande politieke spelletjes opnieuw in slaagden om de debatten rond de rookwetgeving met anderhalve maand uit te stellen. En er kunnen natuurlijk nog altijd dringender zaken tussenkomen, dixit CD&V. Krabbelt CD&V terug en durft de partij zich plots niet meer uitspreken voor een algemeen rookverbod? Angst voor de deelstaatverkiezingen van juni? Of een halfslachtige poging om alweer het gebrek aan eensgezindheid binnen de regeringsmeerderheid te verdoezelen? Allicht gaat het om een combinatie van beide. Sarah geeft intussen de moed niet op en blijft op alle mogelijke manieren ijveren voor de invoering van een algemeen rookverbod.

In de parlementaire onderzoekscommissie van Fortis werd het verslag van de deskundigen voorgesteld en besproken. Els De Rammelaere betreurt het dat de deskundigen in hun verslag een eenzijdige belichting van de scheiding der machten geven en zich vooral focussen op de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht. Terwijl in eerste instantie de opdracht er toch uit bestond te onderzoeken of er contacten waren geweest tussen de leden van de uitvoerende macht, de rechterlijke macht en de wetgevende macht. Niettegenstaande zij aanvankelijk van oordeel waren dat de commissie geen onderzoek kon doen zonder zelf de scheiding der machten te schenden, bleken zij na afloop van het debat toch akkoord om de mogelijkheden voor de commissie verder te onderzoeken. Uiteraard wordt dit verder opgevolgd.

Patrick De Groote vroeg aan minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) of hij de provinciale structuur van het leger wil afschaffen. Patrick meende tekenen daarvan te herkennen in de verhuis van de Vlaams- en Waals-Brabantse defensiehuizen naar Brussel, en in de verhuis van de Oost-Vlaamse sociale dienst naar Brugge. Sommige provincies tellen nu nog nauwelijks kazernes of militairen. Als voorbeeld haalde Patrick de provincie van de minister zelf aan: Had het aan Flahaut gelegen dan was Oost-Vlaanderen de eerste provincie zonder een militaire inplanting. Bovendien was er weer sprake om de kazerne Westakkers in Sint-Niklaas te gebruiken als gevangenis. De Crem ontkende dit en wil een optimale verspreiding van alle eenheden en het behoud van de provinciale structuur, eventueel met eenheden van buiten hun provincie. Dit laatste is nodig, want Oost-Vlaanderen telt op haar grondgebied nog nauwelijks 2,5% van alle militairen.

In de commissie Infrastructuur breidde Bart De Wever een vervolg aan het dossier rond de verkoop van de gronden op het Antwerpse Petroleum-Zuid door het Fonds voor Spoorweginfrastructuur (FSI) (Nieuwsflits 23/01). Een aantal vragen bleven immers onbeantwoord. Wie draagt de kosten van de bodemsanering én het grondverzet? Wist de stad Antwerpen nu wel of niet van de verkoop? Minister Steven Vanackere gaf ditmaal een uitgebreid en omstandig antwoord, waarbij twee elementen duidelijk opvielen. Ten eerste dat de grote betrokken partijen in dit dossier, de stad Antwerpen en de Vlaamse overheid, niet werden gekend, hoewel beide een oog hadden op de betrokken gronden. En ten tweede dat de interpretatie van de verkoop door de aankoper en de minister, nogal verschilt. Aangezien er nog steeds grote onduidelijkheid is over wie precies de kosten draagt, wordt het dossier meegenomen naar het volgende niveau: het Vlaamse. Wordt vervolgd.

Het debat over de kernuitstap is sinds enkele weken weer brandend actueel. Steeds meer Europese landen kiezen opnieuw voor kernenergie: Frankrijk bouwt een nieuwe centrale, Nederland onderzoekt de mogelijkheid en zelfs Zweden, één van de pioniers in de groene energie, draait de dertig jaar oude kernuitstap terug. Flor Van Noppen betreurt dan ook dat de meerderheidspartijen in ons land dit debat nog altijd niet durven aan te gaan. Zelfs nu cdH officieel zijn standpunt gewijzigd heeft, waardoor 4 van de 5 regeringspartijen tegen de kernuitstap zijn, komt er geen schot in de zaak. Dat bleek deze week in de Kamercommissie bedrijfsleven, toen de meerderheidsfracties afwezig bleven en de bespreking van enkele resoluties over de kernuitstap niet kon doorgaan. Ook Flors wetsvoorstel ligt al maanden te wachten op behandeling. Maar zoals in zoveel dossiers blijkt het non van de PS voldoende om alles te blokkeren.

Senaat

Donderdag vroeg senator Louis Ide in de plenaire vergadering van de Senaat aan minister Laurette Onkelinx (PS) naar een concrete timing voor de erkenning van klinisch psychologen. Omdat Onkelinx enkele weken terug vertelde dat ze ermee bezig was, wou Louis haar nog eens achter de veren zitten. Het antwoord was ontgoochelend. Onkelinx wist te vertellen dat ze wacht op de goedkeuring van de betreffende wetsvoorstellen in het Parlement. Maar wetsvoorstellen hebben mevrouw Onkelinx in het verleden nooit tegengehouden om een wetsontwerp door te drukken indien ze dat echt wil. Hiermee laat ze dan ook duidelijk blijken dat ze de erkenning van psychologen niet zo belangrijk vindt. En dat in een tijd dat de geestelijke gezondheidszorg alsmaar belangrijker , en de vraag vanuit de beroepspopulatie naar een erkenning steeds groter wordt

Auteur:
Lieven De Rouck, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be