Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 6 februari 2009 (06/02/09)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Tijdens de plenaire vergadering ondervroeg Geert Bourgeois deze week
minister-president Peeters over de eventuele heropstart van de
gemeenschapsdialoog. Hij hekelde nogmaals het gebrek aan garanties van
de Franstaligen over de realisatie van de staatshervorming.
Tegelijkertijd blijven de Franstaligen de staatshervorming koppelen
aan B-H-V, de uitbreiding van Brussel en de benoeming van de balorige
burgemeesters. Peeters heeft m.a.w. geen garanties. Bovendien zou hij
eind december de stekker uit de dialoog trekken als er nog geen
resultaten waren. Intussen is het februari, maar ligt er niets op
tafel...
Dat de Franstalige politieke klasse niet vies is van een spelletje
geopolitiek, werd wel duidelijk met de Commission Wallo-Brux. Vlaams
minister Patricia Ceysens pleitte daarom, nogal vrijblijvend, voor een
gelijkaardige Commissie Vlaanderen-Brussel. De ideale aanleiding voor
Mark Demesmaeker om het debat aan te zwengelen. Hij stelde er een
vraag over aan minister van Brussel Bert Anciaux en verwees daarbij
naar de befaamde Brussel-resolutie uit 1999. Sommige eisen zijn
ondertussen gerealiseerd. Andere eisen mogen gerust wat forser de
tweetaligheidsvereiste van ambtenaren of concreter de herschikking van
een aantal Brusselse gemeenten geformuleerd worden, aldus Mark. De
minister kon Mark volgen, maar schoof de verantwoordelijkheid vooral
door naar het parlement. Mark wees er tenslotte op alle partijen zich
zouden moeten engageren om een nieuwe dynamiek rond Brussel als
Vlaamse hoofdstad te creëren.
De immer charmante Hilde Crevits werd deze week door de al even
charmante Jan Peumans uitgenodigd in Maastricht. Jan pleit al langer
voor een capaciteitsuitbreiding op de weg door een technologische
revolutie (verkeerslichtenbeïnvloeding en groene golf,
trajectcontrole,), in plaats van door meer meer beton te gieten.
Maastricht, vlakbij Jans thuishaven Riemst, kent al tien jaar zon
beleid van dynamisch verkeersmanagement. Vandaar Jans initiatief,
waarmee hij de minister van Openbare Werken wist te overtuigen van
dergelijke investeringen.
Er was lange tijd sprake van de kandidaatstelling van de stad Mechelen
als culturele hoofdstad van Europa voor 2015. De verrassing was dan
ook groot toen Mechels burgemeester Bart Somers vorige maand liet
weten dat Mechelen voluit de kandidaatstelling van Bergen ondersteunde
en zelf niet langer kandidaat was. Hij sprak daarbij zelfs van een
dubbele kandidaatstelling van Bergen en Mechelen. Onzin, volgens Piet
De Bruyn: dat is reglementair zelfs niet mogelijk. Hij ondervroeg
hierover minister van cultuur Bert Anciaux die Piet gelijk diende te
geven. Wat Somers in ruil heeft gekregen weten we niet, maar het staat
vast dat hij Mechelen een enorme kans ontzegt. Hij kijkt nog altijd
naar de Vlaamse overheid om financiële steun te krijgen voor
investeringen in de culturele infrastructuur en openbare werken, maar
het is hoegenaamd niet zeker dat die steun er ook komt. Want ondanks
alle mooie woorden van Somers is Mechelen in 2015 géén culturele
hoofdstad van Europa. Een gemiste kans.
Volgens de Gazet van Antwerpen zou sportminister Anciaux veldrijden
geschrapt hebben als topsport. Kris Van Dijck mengde zich woensdag in
het parlementair debat hierover. Hier blijkt echter niets van te
kloppen. Het enige wat er gebeurde, is dat de voltallige Vlaamse
Regering besliste om op advies van de Taskforce Topsport, veldrijden
niet langer op één bepaalde topsportlijst te weerhouden. Toch zijn er
politici die garen trachten te spinnen op de rug van Albert, Nys,
Wellens of de andere volksidolen. Hoe valt anders te verklaren dat
liberale excellenties de beslissing die ze zelf namen om samen met
minister van Sport Bert Anciaux veldrijden niet op de topsportenlijst
te plaatsen in de media afschoten. Maar er is dus een verschil tussen
de topsportenlijst en topsport. Moet veldrijden daarom aan belang
inboeten? Neen, zeker niet. Ook niet vanuit het beleid. De
topsportenlijst is een technische lijst en spreekt geen oordeel uit.
Ook niet over de sporten die er niet op staan.
Helga Stevens kwam in de commissie Welzijn tussen naar aanleiding van
de uitspraak van het Grondwettelijk Hof rond de Vlaamse
zorgverzekering. Het Waals Gewest en de Franse Gemeenschap konden zich
niet verzoenen met het feit dat inwoners van het Waals Gewest die in
Brussel of Vlaanderen werken zich niet kunnen aansluiten bij de
Vlaamse zorgverzekering. De uitspraak van het Grondwettelijk Hof
alsook het Europees Hof was duidelijk: het Europees Gemeenschapsrecht
is niet van toepassing op interne situaties. Wel moeten Europeanen die
naar Wallonië verhuisd zijn en in Vlaanderen of Brussel werken de kans
krijgen om aan te sluiten. Uit het antwoord van Minister Heeren op
Helgas vragen bleek dat de meerkost voor de Vlaamse zorgverzekering
neer neerkomen op zon 100.000 euro, een relatief laag bedrag. De
minister stelde verder niet officieel te zullen reageren op de
uitspraak van Rudy Demotte.
Kamer
Ouders die hun kind de Marokkaanse nationaliteit willen geven, worden
door Marokko verplicht te kiezen uit een lijst van Arabische
voornamen. Zo wil de Marokkaanse elite een Marokkaanse-Arabische
identiteit opleggen, en de Berbers arabiseren. Als kinderen de
Marokkaanse nationaliteit niet hebben, doet de Marokkaanse overheid
moeilijk bij het verlenen van visa voor een familiebezoek of vakantie.
Het krasse is dat onze eigen gemeenten hieraan meewerken. De dienst
bevolking legt zelf de namenlijst voor en in sommige steden moeten de
ouders een verklaring ondertekenen. N-VA-Kamerlid Ben Weyts wil
hiermee komaf maken en wees minister van Justitie Stefaan De Clerck
(CD&V) op deze gang van zaken. Deze reageerde uiterst laconiek: het is
een praktijk die al lang bestaat, en dat zal wel zo blijven. Ben laat
het hier niet bij en zal er bij minister van Buitenlandse Zaken Karel
De Gucht (Open vld) op aandringen om contact op te nemen met Rabbat.
Volgens de studiedienst Financiën ontving de Belgische staat in 2008
2,4 miljard euro minder fiscale ontvangsten dan geraamd. Oorzaken
hiervoor zijn de tegenvallende conjunctuur, maar ook de systematische
overschatting van de inkomsten in de begroting. In plenum
confronteerde Jan Jambon minister van Financiën Didier Reynders (MR)
met het rapport en vroeg waarom de minister de begroting niet heeft
bijgestuurd. Bovendien zou het tekort van 3,5 miljard euro op de
begroting 2008 door deze minder-ontvangsten hoger moeten zijn.
Reynders wrong zich, met behulp van diverse rapporten, in alle bochten
om tenslotte toe te geven dat er door de economische crisis een
probleem is van 2 miljard euro. De verwijzing naar de crisis is echter
al te gemakkelijk. Reynders heeft de laatste 3 jaar de fiscale
inkomsten systematisch en bewust met 2,2 % overschat. In de toekomst
zullen Reynders cijfers dan ook moeten worden gecorrigeerd met een
Pinocchio-factor van 2,2 %.
In de Kamercommissie Volksgezondheid was Sarah Smeyers afgelopen week
getuige van hoe haar CD&V-collegas er door allerhande politieke
spelletjes opnieuw in slaagden om de debatten rond de rookwetgeving
met anderhalve maand uit te stellen. En er kunnen natuurlijk nog
altijd dringender zaken tussenkomen, dixit CD&V. Krabbelt CD&V terug
en durft de partij zich plots niet meer uitspreken voor een algemeen
rookverbod? Angst voor de deelstaatverkiezingen van juni? Of een
halfslachtige poging om alweer het gebrek aan eensgezindheid binnen de
regeringsmeerderheid te verdoezelen? Allicht gaat het om een
combinatie van beide. Sarah geeft intussen de moed niet op en blijft
op alle mogelijke manieren ijveren voor de invoering van een algemeen
rookverbod.
In de parlementaire onderzoekscommissie van Fortis werd het verslag
van de deskundigen voorgesteld en besproken. Els De Rammelaere
betreurt het dat de deskundigen in hun verslag een eenzijdige
belichting van de scheiding der machten geven en zich vooral focussen
op de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht. Terwijl in eerste
instantie de opdracht er toch uit bestond te onderzoeken of er
contacten waren geweest tussen de leden van de uitvoerende macht, de
rechterlijke macht en de wetgevende macht. Niettegenstaande zij
aanvankelijk van oordeel waren dat de commissie geen onderzoek kon
doen zonder zelf de scheiding der machten te schenden, bleken zij na
afloop van het debat toch akkoord om de mogelijkheden voor de
commissie verder te onderzoeken. Uiteraard wordt dit verder opgevolgd.
Patrick De Groote vroeg aan minister van Defensie Pieter De Crem
(CD&V) of hij de provinciale structuur van het leger wil afschaffen.
Patrick meende tekenen daarvan te herkennen in de verhuis van de
Vlaams- en Waals-Brabantse defensiehuizen naar Brussel, en in de
verhuis van de Oost-Vlaamse sociale dienst naar Brugge. Sommige
provincies tellen nu nog nauwelijks kazernes of militairen. Als
voorbeeld haalde Patrick de provincie van de minister zelf aan: Had
het aan Flahaut gelegen dan was Oost-Vlaanderen de eerste provincie
zonder een militaire inplanting. Bovendien was er weer sprake om de
kazerne Westakkers in Sint-Niklaas te gebruiken als gevangenis. De
Crem ontkende dit en wil een optimale verspreiding van alle eenheden
en het behoud van de provinciale structuur, eventueel met eenheden van
buiten hun provincie. Dit laatste is nodig, want Oost-Vlaanderen telt
op haar grondgebied nog nauwelijks 2,5% van alle militairen.
In de commissie Infrastructuur breidde Bart De Wever een vervolg aan
het dossier rond de verkoop van de gronden op het Antwerpse
Petroleum-Zuid door het Fonds voor Spoorweginfrastructuur (FSI)
(Nieuwsflits 23/01). Een aantal vragen bleven immers onbeantwoord. Wie
draagt de kosten van de bodemsanering én het grondverzet? Wist de stad
Antwerpen nu wel of niet van de verkoop? Minister Steven Vanackere gaf
ditmaal een uitgebreid en omstandig antwoord, waarbij twee elementen
duidelijk opvielen. Ten eerste dat de grote betrokken partijen in dit
dossier, de stad Antwerpen en de Vlaamse overheid, niet werden gekend,
hoewel beide een oog hadden op de betrokken gronden. En ten tweede dat
de interpretatie van de verkoop door de aankoper en de minister, nogal
verschilt. Aangezien er nog steeds grote onduidelijkheid is over wie
precies de kosten draagt, wordt het dossier meegenomen naar het
volgende niveau: het Vlaamse. Wordt vervolgd.
Het debat over de kernuitstap is sinds enkele weken weer brandend
actueel. Steeds meer Europese landen kiezen opnieuw voor kernenergie:
Frankrijk bouwt een nieuwe centrale, Nederland onderzoekt de
mogelijkheid en zelfs Zweden, één van de pioniers in de groene
energie, draait de dertig jaar oude kernuitstap terug. Flor Van Noppen
betreurt dan ook dat de meerderheidspartijen in ons land dit debat nog
altijd niet durven aan te gaan. Zelfs nu cdH officieel zijn standpunt
gewijzigd heeft, waardoor 4 van de 5 regeringspartijen tegen de
kernuitstap zijn, komt er geen schot in de zaak. Dat bleek deze week
in de Kamercommissie bedrijfsleven, toen de meerderheidsfracties
afwezig bleven en de bespreking van enkele resoluties over de
kernuitstap niet kon doorgaan. Ook Flors wetsvoorstel ligt al maanden
te wachten op behandeling. Maar zoals in zoveel dossiers blijkt het
non van de PS voldoende om alles te blokkeren.
Senaat
Donderdag vroeg senator Louis Ide in de plenaire vergadering van de
Senaat aan minister Laurette Onkelinx (PS) naar een concrete timing
voor de erkenning van klinisch psychologen. Omdat Onkelinx enkele
weken terug vertelde dat ze ermee bezig was, wou Louis haar nog eens
achter de veren zitten. Het antwoord was ontgoochelend. Onkelinx wist
te vertellen dat ze wacht op de goedkeuring van de betreffende
wetsvoorstellen in het Parlement. Maar wetsvoorstellen hebben mevrouw
Onkelinx in het verleden nooit tegengehouden om een wetsontwerp door
te drukken indien ze dat echt wil. Hiermee laat ze dan ook duidelijk
blijken dat ze de erkenning van psychologen niet zo belangrijk vindt.
En dat in een tijd dat de geestelijke gezondheidszorg alsmaar
belangrijker , en de vraag vanuit de beroepspopulatie naar een
erkenning steeds groter wordt
Auteur:
Lieven De Rouck, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be