1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/719
Uw kenmerk
Datum 6 februari 2009 2008ZO3155
Onderwerp geluidsoverlast Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de vragen van de leden Roemer en Poppe (SP) inzake
geluidsoverlast van motorvoertuigen kan ik u mede namens de ministers van
VROM en BZK als volgt informeren.
Vraag 1
Wat is uw mening over de grote geluidsoverlast door auto's, bromfietsen en
motoren?
Vraag 2
Kunt u uiteenzetten hoe groot de overlast van deze motorvoertuigen is?
Antwoord op de vragen 1 en 2
RIVM/TNO houdt elke 5 jaar hinderonderzoeken. Daaruit blijkt dat een aanzienlijk
deel van de bevolking ernstige geluidhinder van motorvoertuigen ervaart.
In de volgende tabel is dit weergegeven.
% ernstige hinder
1993 1998 2003 aantallen voertuigen
(CBS,2007)
personenauto's en taxi's 9 6 6 6,8 miljoen
motoren 10 9 11 0,4 miljoen
bromfietsen/scooters 16 20 24 0,6 miljoen
Bij wegverkeerslawaai als totaal is er sprake van 11% ernstig geluidgehinderden.
Verder zijn motoren en bromfietsen/scooters nog eens verantwoordelijk voor een
groot deel van de ernstige slaapverstoring door geluid. Omdat een flink deel van
deze voertuigen niet aan hun wettelijke geluidseisen voldoet, is hun bijdrage aan
de hinder onevenredig groot.
a
agina 1 van 4
---
Hoewel er veel meer auto's zijn dan motoren en bromfietsen, ervaren burgers
Datum
aanzienlijk meer overlast van motoren en bromfietsen. Burgers laten dan ook
vaak weten zich hieraan te ergeren, mogelijk omdat men dit ziet als "vermijdbare Ons kenmerk
hinder". Gezien de buitenproportionele overlast die te lawaaiige motoren en VENW/DGMO-2009/719
bromfietsen veroorzaken, is het terecht dat de overheid optreedt tegen deze vorm
van geluidsoverlast. Helaas leidt het overheidsoptreden niet altijd tot het
gewenste resultaat. Daarom zal ik samen met mijn ambtgenoten van VROM en
Binnenlandse Zaken gaan onderzoeken op welke wijze effectiever kan worden
opgetreden tegen geluidsoverlast als gevolg van meer geluid dan wettelijk is
toegestaan.
Vraag 3
Kunt u uiteenzetten of en welke regels voor de maximale geluidsbelasting bestaan
voor motorvoertuigen? Hoe worden deze nageleefd en hoe wordt dit
gehandhaafd?
Antwoord op vraag 3
Het Voertuigreglement omschrijft de eisen voor de maximale geluidsbelasting
voor motorvoertuigen en bromfietsen.
Artikel 5.2.11 van het Voertuigreglement luidt: Personenauto's mogen in de
nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau
produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het
kentekenregister vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat
wordt vastgesteld op een door onze Minister en onze Minister van VROM tezamen
aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring
ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Artikel 5.4.11,vierde lid, luidt: Motorfietsen mogen in de nabijheid van de
uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de
waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister vermeerderd met
2 dB(A).
Artikel 5.4.11,vijfde lid, geeft aan: Motorfietsen waarvoor geen waarde als
bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van
het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan in onderstaande
tabel bij de onderscheiden cilinderinhouden telkens vermelde waarde:
Cilinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)
Pagina 2 van 4
Voor bromfietsen geldt artikel 5.6.11
Datum
Vierde lid: Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het
uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan de waarde die Ons kenmerk
voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister, VENW/DGMO-2009/719
vermeerderd met 2 dB(A).
Vijfde lid: Bromfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is
vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen
hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die
blijkens de gegevens in het kentekenregister of op het voor het voertuig
afgegeven kentekenbewijs zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van
meer dan 25 km/h en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen.
Naleving
Bij politiecontroles kunnen motorvoertuigen worden ingenomen voor nader
technisch onderzoek waarbij ook naar de geluidsaspecten kan worden gekeken.
Vraag 4
Kunt u uiteenzetten hoe de politie controleert op geluidsoverlast door
motorvoertuigen en in hoeverre dit kan verbeteren?
Antwoord op vraag 4
In overleg met het Openbaar Ministerie wordt bepaald op welke plekken de politie
controleert op geluidsoverlast. De politie gebruikt voor deze controle diverse
apparatuur. Het ministerie van VROM heeft begin 2007 aan de politiekorpsen
geavanceerde geluidsmeters ter beschikking gesteld ten behoeve van de
handhaving.
Op dit moment wordt een evaluatie uitgevoerd naar het gebruik en de
toepassingsmogelijkheden van deze meetapparatuur.
Vraag 5
Waarom zijn sportuitlaten, "voor het mooie geluid", die veel overlast veroorzaken,
gewoon te koop?
Moeten deze uitlaten aan wettelijke geluidsnormen voldoen? Zo neen, bent u
bereid geluidsnormen voor uitlaten van alle gemotoriseerde voertuigen te stellen
en uitlaatsystemen die overschrijdingen van deze geluidsnormen veroorzaken te
verbieden? Zo neen, waarom niet?
Antwoord op vraag 5
Alle (vervangings)uitlaten en ook sportuitlaten behoren een Europese
typegoedkeuring te hebben en voldoen dan aan de wettelijke geluidseisen.
Echter, de laatste jaren is in Nederland het aantal auto's uitgerust met niet-
goedgekeurde vervangingsuitlaten en auto's voorzien van sportuitlaten, sterk
toegenomen. De sportuitlaten zijn officieel alleen voor racedoeleinden bestemd en
hebben geen typekeuring nodig, maar worden in de praktijk ook op de openbare
weg gebruikt, met een onaanvaardbare geluidemissie als gevolg. Probleem is dat
de verkoop van deze uitlaten veelal gebeurt via internet en op de vele
websites/webwinkels worden ze dan ook veelvuldig aangeboden. Bovendien zijn
deze uitlaten vaak goedkoper dan goedgekeurde (vervangings)uitlaten. Een
verbod op de verkoop van dergelijke uitlaten is niet mogelijk. De politie kan wel
optreden zodra de politie op de openbare weg geluidsoverlast boven het
toegestane aantal decibels meet.
Pagina 3 van 4
Vraag 6
Datum
Waarom wordt er bij de APK niet op geluidsproductie gemeten? Bent u bereid
maatregelen te nemen om hier wel op te meten? Zo neen, waarom niet? Zo ja, Ons kenmerk
wat voor maatregelen gaat u nemen? VENW/DGMO-2009/719
Antwoord op vraag 6
Voor motorfietsen en bromfietsen bestaat er geen APK en bij de APK voor
personenauto's wordt er niet getoetst op geluidseisen. Dit staat in artikel 5.2.11
van het Voertuigreglement: "Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de
periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport". Volgens
de nota van toelichting bij het Voertuigreglement is dit indertijd opgenomen om
de kosten voor de keurders te beperken, omdat vooral voor de personenauto
nogal wat vrije ruimte wordt gevraagd voor het proefterrein waar de meting zou
moeten worden verricht.
In mijn brief aan de Tweede Kamer van 6 juli 2007 over de verlaging van de APK-
frequentie is tevens vermeld, dat de mogelijkheden zullen worden bezien om de
milieueisen in de APK uit te breiden met bijvoorbeeld een controle op de
geluidsprestatie van uitlaatsystemen. Daarbij zal ook een afweging gemaakt
worden tussen de toename van de administratieve lasten en het te bereiken
effect.
TNO heeft een eerste verkennend onderzoek gedaan naar de inpassing van de
controle op geluidsemissies van wegvoertuigen in het APK-keuringsprotocol. Dit
onderzoek heeft tot vijf mogelijke opties geleid voor een geluidstechnische
keuring, variërend van een eenvoudige auditieve controle tot een meer
arbeidsintensieve en complexe inspectie.
Verder praktijkonderzoek naar de haalbaarheid en kostenbaten effectiviteit van
deze opties is echter nodig en zal in samenwerking met RDW en BOVAG worden
voortgezet. Het invoeren van een APK-verplichting voor motoren en bromfietsen
om op die manier geluidshinder te bestrijden acht ik niet geëigend. Het is
namelijk goed denkbaar en ook relatief eenvoudig om dergelijke voertuigen bij
een APK in geluidsarme staat aan te leveren, om het voertuig de dag daarna weer
van een uitlaat met hinderlijk geluid te voorzien.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 4 van 4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat