06 februari 2009
Klachten reclameonderbrekingen
De laatste week ontvangt het Commissariaat voor de Media klachten over
het feit dat televisieprogramma's van commerciële omroepen veelvuldig
worden onderbroken door reclameboodschappen.
Deze onderbrekingen worden mogelijk gemaakt door de nieuwe Mediawet
2008, die op 1 januari 2009 in werking is getreden. In de nieuwe wet
is de verplichting dat er minimaal twintig minuten tussen twee
reclameblokken moet zitten, voor commerciële omroepen losgelaten. Die
kunnen hun programma's daardoor vaker met korte reclameblokjes
onderbreken. Het voorgeschreven maximum van twaalf minuten reclame per
uur blijft echter ook onder de nieuwe wet van kracht. Er wordt in
totaal dus niet meer reclame uitgezonden dan voorheen. De minimale
duur van een reclameblok is teruggebracht van anderhalve minuut naar
één minuut.
Omroepen zijn zelf verantwoordelijk voor het al dan niet gebruik maken
van de verruimde mogelijkheden in de Mediawet.
Commissariaat voor de Media