Ministerraad
Kabinet vermindert knelpunten transportsector
Persbericht | 06-02-2009
Binnen een jaar is een groot aantal knelpunten voor transportbedrijven
opgelost of sterk verminderd. Dit staat in de kabinetsreactie op het
adviesrapport Weg Belemmeringen van de commissie Noordzij. Het kabinet
heeft samen met het bedrijfsleven een actieplan opgesteld om de top-15
van knelpunten op te lossen.
In april 2007 hebben minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en
staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken de commissie Noordzij
gevraagd de knelpunten in de transportsector te inventariseren.
Daaruit kwamen tientallen knelpunten naar voren die in het actieplan
van het kabinet opvolging krijgen. In het actieplan zetten kabinet en
het bedrijfsleven zich in om 15 knelpunten binnen een jaar aan te
pakken. Voor de overige knelpunten zal het kabinet nog voor de zomer
met een aanvalsplan komen.
Belangrijk onderdeel van de kabinetsmaatregelen is het verminderen van
de administratieve lastendruk. Op verschillende manieren verbetert het
kabinet de dienstverlening van de overheid zodat bedrijven tijd,
kosten en ergernis worden bespaard. Het gaat onder andere om de
vereenvoudiging van de rittenregistratie van bestelauto's, de
verpakkingenbelasting en verlichting van de enquêtedruk in de
vervoersector. Omdat het wegnemen van wegbelemmeringen breder is dan
alleen het verlagen van de administratieve lastendruk schept het
kabinet ook andere mogelijkheden voor de sector. Zo wordt bijvoorbeeld
de mogelijkheid gecreëerd om langere vrachtwagens (45-voet
ISO-containers) voor binnenlands transport te gebruiken. Voor een
aantal knelpunten is het noodzakelijk om Europese regelgeving aan te
passen. Het kabinet en de sector gaan dit samen agenderen in Europa.
Zo meldt het kabinet deze regelgeving in Brussel aan als onnodige
administratieve regeldruk.
Naast het inventariseren van transportbelemmeringen heeft de commissie
Noordzij aandacht gevraagd voor verbetering van de bereikbaarheid en
stedelijke distributie. Met de MobiliteitsAanpak, de Spoedwet en het
Actieplan sneller besluiten zet het kabinet in op een bereikbaar
Nederland. Ook is een ambassadeur Stedelijke distributie benoemd die
in het overleg tussen decentrale overheden en het bedrijfsleven
probeert te voorkomen dat vervoerders te maken krijgen met een
lappendeken aan regelgeving per gemeente. Ook stimuleert de
ambassadeur experimenten met nieuwe oplossingen met stedelijke
distributie. Zo heeft hij recentelijk het startsein gegeven aan de
introductie in Den Bosch van binnenstadservice.nl. Dit bedrijf zet in
op gebundelde toelevering van winkels vanuit een magazijn buiten de
binnenstad.
Verder gaat er geëxperimenteerd worden met regelgeving rondom nieuwe
vervoersconcepten. In navolging van een van de adviezen van de
commissie Noordzij bereidt het kabinet een praktijkexperiment voor met
de Personal Air and Land Vehicle (PAL-V), een voertuig dat zowel kan
rijden als vliegen. De praktijkproef heeft als doel om inzicht te
geven in de kansen en bedreigingen van het gebruik van een
gyrocopter/PAL-V op de openbare infrastructuur.