Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht, 6 februari 2009

World Insurance Report 2009 van Capgemini en Efma: multidistributie blijkt gouden groeistrategie in verzadigde markt

Het World Insurance Report 2009 van Capgemini en de European Financial Management and Marketing Association (Efma) heeft als thema multidistributie, de verkoop van verzekeringsproducten via meerdere distributienetwerken. Binnen de meer volwassen verzekeringsmarkten rijzen distributienetwerken en -kanalen als paddenstoelen uit de grond, waardoor concurrentie op de verkoop van verzekeringsproducten nog heviger wordt. De mogelijkheden voor heldere communicatie met klanten nemen navenant toe. Door multidistributie krijgen verzekeraars een instrument in handen om verzadigde, volgroeide markten een impuls te geven.

Multidistributie geeft groei een flinke impuls
Het World Insurance Report 2009 biedt inzicht in de kansen voor multidistributie. Het aantal polissen per klant ligt gemiddeld tussen 1.1 en 1.5 polissen. Als een klant gemiddeld 5.2 polissen heeft in een volwassen markt, dan heeft elke klant dus ook twee à drie verzekeraars. Hier ligt dus nog een groeikans. De zogenaamde volatiliteit of mobiliteit binnen het klantenbestand van verzekeraars blijkt jaarlijks toe te nemen. Het aankoopgedrag wordt steeds vluchtiger en loyaliteit neemt aan betekenis af. Deze volatiliteit weerspiegelt de onderliggende verschuiving in de verzekeringssector van een stabiel klantenbestand met langlopende contracten richting de klanten met een lagere loyaliteit en afnemende looptijden van verzekeringscontracten.

Bertrand Lavayssière, Financial Services bij Capgemini, zegt hierover: 'Verzekeraars hebben te maken met meer concurrentie van het steeds complexere web van tussenpersonen (netwerken) en toegangspunten (kanalen) in de retailmarkten. Onder de huidige marktomstandigheden biedt multidistributie verzekeraars een manier om hun marktaandeel op effectieve wijze te behouden en te vergroten en zich te handhaven in een zeer competitieve omgeving, door hun netwerken en kanalen efficiënter te beheren.'

'Multidistributie was slechts het begin. In snel tempo introduceren ook Nederlandse verzekeraars nieuwe labels, die gebruik maken van diverse communicatie- en distributie kanalen. Daarmee zijn ook Nederland de eerste stappen naar multidistributie gezet', vult Marien van Riessen, Vice President Financial Services, aan.

Capgemini Model voor Multidistributie
Capgemini heeft een eigen model ontwikkeld om te bepalen waar verzekeraars staan op het gebied van multidistributie. Input voor het model is gebaseerd op de interviews van 59 directieleden van grote internationale verzekeraars. Uit het onderzoek blijkt dat een volwassen multidistributiemodel vijf verschillende fases doorloopt. Zo blijkt dat de meeste verzekeraars zich vooral toegelegd hebben op de eerste drie fases van multidistributie: 1) ontwikkeling van een multinetwerk, 2) capaciteiten voor meerdere kanalen en 3) functies gemeenschappelijk maken (met andere woorden het centraliseren en delen van distributiegerelateerde operatieve functies, zoals IT-gebruik door verschillende netwerken).

Slechts enkele verzekeraars hebben ook de volgende fases bereikt, namelijk 4) het centraliseren van kennis en 5) samenwerking tussen netwerken onderling (waarmee ze over een volwaardige multidistributiemodel beschikken). Ten slotte heeft slechts een klein aantal verzekeraars geavanceerdere distributiemodellen ontwikkeld. Dit betekent dat de meeste verzekeraars nog veel groeikansen onbenut laten.

EINDE PERSBERICHT

Over het World Insurance Report 2009
Het World Insurance Report 2009 van Capgemini en Efma, dat nu voor het derde jaar wordt uitgebracht, richt zich op het thema multidistributie. Voortbouwend op de conclusies van het rapport van 2008 dat verzekeraars hun markttoegang en marktaandeel via multidistributie kunnen vergroten, gaat het verslag dit jaar dieper in op de capaciteiten die worden ontwikkeld en de strategieën die vooraanstaande verzekeraars hanteren om succes te boeken met multidistributie. Het World Insurance Report 2009, dat gebaseerd is op een onderzoek dat bestond uit 59 interviews met senior leidinggevenden van grote mondiale verzekeraars en meer dan 2250 enquêtes onder distributeurs, bevat gegevens uit 16 landen: Oostenrijk, Australië, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het verslag beoordeelt de mate waarin multidistributie bij bedrijven wordt toegepast, onderzoekt de belangrijkste problemen, geeft een overzicht van de meest gebruikte praktijken en doet voorstellen om de problemen op te lossen. Het World Insurance Report 2009 biedt de meest recente kennis en inzichten met betrekking tot de belangrijkste strategische kwesties van de verzekeringssector van dit moment. Voor meer informatie of om een exemplaar van het World Insurance Report 2009: www.capgemini.com/wir09.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience(TM) - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore(TM), met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren. Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 88.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.

Capgemini's Financial Services Global Business Unit (FS GBU) heeft jarenlange ervaring in de financiële sector, biedt diensten met een toegevoegde waarde en hoogwaardige wereldwijde dienstverlening aan de financiële sector. Met een netwerk van 10.000 professionals die wereldwijd meer dan 900 klanten bedienen, werkt de FS GBU samen met toonaangevende bedrijven in het bankwezen, de verzekeringssector en de kapitaalmarkten om tastbare resultaten te genereren. Kijk voor meer informatie op www.capgemini.com/financialservices.

Over Efma
Efma bevordert innovatie in retail finance in Europa door debatten en discussies op gang te brengen tussen de belangrijkste spelers die zich bezighouden met verandering. Bij Efma, opgericht in 1971, zijn 2450 verschillende organisaties in financiële dienstverlening aangesloten, waaronder 80% van de grootste Europese bankgroepen. Via evenementen, publicaties en een uitgebreide website biedt Efma financiële dienstverleners antwoorden op hun vragen over de belangrijkste kwesties in hun vakgebied: meervoudige distributiestrategieën, klantenbenadering, CRM, producten- en dienstenmarketing en het verbeteren van de winstgevendheid. Efma is vooral een dynamische organisatie, die dienstverleners de prettige mogelijkheid biedt overleg te plegen en informatie uit te wisselen zonder commerciële beperkingen. Efma biedt zijn leden een breed assortiment aan exclusieve diensten, evenals kortingen op betaalde diensten. De loyaliteit van de leden, evenals hun permanente financiële steun, zijn het beste bewijs van de doeltreffendheid van Efma. Meer informatie op www.efma.com.