Het in handel brengen en het gebruik van diervoeders
06 februari 2009 - kamerstuk
Directie Voedselkwaliteit en Diergezondheid
De Voorzitter van de Eerste Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20017
2500 EA 's-GRAVENHAGE
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
18 november 2008
142718u
VD. 2009/76
6 februari 2009
onderwerp bijlagen
oorstel voor een Verordening van het
V
Europees Parlement en de Raad
betreffende het in de handel brengen en
het gebruik van diervoeders
Geachte Voorzitter,
De Eerste Kamer heeft vragen gesteld, in aanvulling op mijn brief van 3 oktober 2008
aangaande de Verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende het in de
handel brengen en het gebruik van diervoeders (COM (2008) 124 def) en de bijbehorende
BNC-fiche. Het voorstel betreft voorschriften inzake etikettering, verpakking en andere
aanbiedingsvormen. In deze brief geef ik antwoord op de door u gestelde vragen.
1
De commissie ontvangt graag een gedetailleerde beschrijving van de dagelijkse praktijk
ten aanzien van diervoeders. In het bijzonder heeft de commissie belangstelling voor (de
toekomst van) de samenwerking tussen douane en de VWA bij het lossen van containers
met diervoeders in de haven van aankomst. In aansluiting wil de commissie graag
geïnformeerd willen worden over de keten van invoer van diervoeders tot aflevering bij de
klant.
De invoercontrole van de diervoeders wordt door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)
en de douane gezamenlijk afgehandeld. De douane voert de documentcontrole uit van
alle voor invoer aangemelde diervoeders. De VWA voert daarna een steekproefsgewijze
overeenstemmings- en materiële controle uit. Voor 2009 is de steekproef voor bulkpartijen
op 1% gesteld en voor additieven op 5%. Verder zijn er voor specifieke producten (zoals
momenteel voor melk- en sojaproducten uit China in verband met de melamine-
problematiek) extra EU-beschikkingen van kracht. Voor de "melamine-beschikking" vindt
er momenteel een 100% materiële controle uit. Dit betekent dat elke partij - die onder de
beschikking valt - op melamine wordt onderzocht.
Verder maakt de VWA bij de importcontrole gebruik van de database van de douane om
risicoproducten breed te kunnen screenen.
Voor informatie over de keten van invoer tot aflevering bij de klant verwijs ik u naar een
risicobeoordeling van de diervoedersector die beschikbaar is op de website van de VWA.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
6 februari 2009 VD. 2009/76 2
2
Bij het antwoord onder punt 5 is volgens de commissie niet ingegaan op de door haar
gevraagde toezegging om, op het moment dat helder is geworden wat de gevolgen zijn
voor de controle door de VWA, dit aan de commissie te melden. Tevens mist de commissie
in dit punt de beantwoording van de vraag of er sprake is van een eenduidige verant-
woordelijkheidsverdeling van de ministeries van LNV, VWS voor de VWA.
Jaarlijks verzoekt het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) de VWA
een offerte uit te brengen voor werkzaamheden die de regelgeving aangaande dier-
voeders met zich meebrengt. In het licht van het beschikbare budget wordt dit toezicht
ingericht op basis van risico's voor de veiligheid van de diervoeders en bestaande naleving
door het bedrijfsleven. Naar verwachting zal de Verordening betreffende het in de handel
brengen en het gebruik van diervoeders (etiketteringsverordening) hierin geen verande-
ring aanbrengen.
Voor wat betreft de gevolgen van voornoemde verordening op de controle door de VWA
zal ik niet afwijken van mijn gewoonte om - wanneer de situatie hiertoe aanleiding geeft -
de Kamer te informeren. De diervoederregelgeving, waaronder de etiketteringsverorde-
ning, valt onder mijn verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheidsverdeling tussen de
ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en LNV is daarmee eenduidig
voor de VWA.
3
In het antwoord op vraag 6 is naar de mening van de commissie niet ingegaan op de door
haar noodzakelijk geachte analytische verificatie van wat de etikettering weergeeft. Zij
vraagt derhalve om een aanvullende beantwoording.
De controles op het gebied van de diervoeders zijn, zoals vermeld risicogebaseerd, waarbij
met name voedselveiligheid en diergezondheid leidend zijn. Vanaf 2009 zal de VWA in
haar controles ook diervoeders onderzoeken op de samenstelling, waarbij met name
gekeken zal worden naar gehalten van additieven, die in verkeerde dosering tot
diergezondheid- en dierenwelzijnsproblemen kunnen leiden.
4
Voor wat betreft de beantwoording van vraag 8 bevat de brief slechts een verwijzing naar
het antwoord op vraag 7. Laatstgenoemd antwoord gaat naar het oordeel van de
commissie onvoldoende in op de zogeheten "witte vlekken" in de handhaving. De
commissie verzoekt daarom ook op dit punt om een aanvullende beantwoording.
Ten aanzien van de door u aangegeven "witte vlekken" in de handhaving, te weten de
niet-sluitende controle op de verwerking van afvalstoffen die in het diervoeder terecht
kunnen komen, kan ik u mededelen dat deze mogelijke bedreiging van de voedsel-
veiligheid dan wel diervoederveiligheid bij mijn ministerie in beeld is.
De afgelopen jaren is gewerkt aan een duidelijkere regelgeving van diervoeders en
afvalstoffen. Ten behoeve van de eenduidigheid in regelgeving is in de Wet milieubeheer
de bepaling opgenomen dat als het gaat om de opslag, transport en documentatie voor
afvalstoffen - die als diervoeder worden ingezet - in eerste instantie de Kaderwet
diervoeders van toepassing is.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
6 februari 2009 VD. 2009/76 3
Wanneer deze diervoeders op basis van deze Kaderwet uiteindelijk toch ongeschikt
blijken, vallen zij automatisch terug onder de Wet milieubeheer.
Daarnaast is er sinds 2006 een samenwerkingsovereenkomst tussen de Vrom-inspectie en
de VWA. In deze overeenkomst is onder andere opgenomen dat informatie over verdachte
partijen - zoals afgekeurde partijen diervoeder die als afval behandeld moeten worden -
onderling uitgewisseld wordt, zodat de controle op deze partijen gewaarborgd blijft.
Tot slot geldt ten algemene dat op basis van de analyse van de diervoederketen die door
de VWA in 2003 is uitgevoerd alsmede op basis van de risico-analyse in het kader van
programmatisch handhaven de intensiteit van het toezicht op de diverse schakels van de
diervoederketen is afgestemd op de mate waarin er risico's bestaan voor de veiligheid van
het diervoeder.
5
Is het naar uw oordeel juist naar aanleiding van het antwoord op vraag 9 te concluderen
dat de Taskforce Diervoeder onkundig of onwetend was van het eerder bekende
voornemen van de Europese Commissie ten aanzien van het voorliggend voorstel.
Het is mijn gewoonte om bij voornemens van de Europese Commissie of het Parlement tot
nieuwe regelgeving stakeholders en inspectiediensten te consulteren over de gevolgen
van dergelijke nieuwe regelgeving voor het toezicht dan wel voor het bedrijfsleven.
In dit specifieke geval is de VWA geconsulteerd en was dien ten gevolge op de hoogte van
deze voorgenomen regelgeving.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit