Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
---

T -

Ons kenmerk VENW/DGMO-2009/2

Uw kenmerk Datum 6 februari 2009 2008Z09721/2080908070

Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik, mede namens mijn ambtgenoot van Justitie, de vragen die het lid Van der Ham heeft gesteld over drugs- en alcoholtesten in het verkeer.


1. Wat is uw reactie op het bericht `Drugstest niet ten koste van de alcoholcontrole'? Kunt u garanderen dat, als de in oktober gestarte proef met speekseltesten voor drugs succesvol blijkt en de testen mogelijk worden ingevoerd, de focus op alcoholinname onder bestuurders in het verkeer niet afneemt? 1


1. Het rapport2 waar in het bericht naar wordt verwezen heeft betrekking op onderzoek dat is gedaan naar onder meer de relatie tussen het gebruik van drugs, rijden onder invloed en verkeersongevallen. In dit rapport zie ik een bevestiging van de keuzes die ik heb gemaakt in de strategie Verkeersveiligheid. Te weten op basis van verkeersongevallencijfers en trends, naast het generieke beleid, ook een sterke focus op specifieke aandachtsgebieden, waaronder het rijden onder invloed van alcohol en drugs. Volgens onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) bedraagt het aantal verkeersdoden als gevolg van ongevallen onder invloed van alcohol zo'n 200 per jaar. Als gevolg van ongevallen onder invloed van drugs komen daar volgens de SWOV nog zo'n 80 verkeersdoden per jaar bij. Samen met mijn ambtgenoot van Justitie zet ik mij door het treffen van maatregelen in om het rijden onder invloed van alcohol en drugs terug te dringen. Denk daarbij aan het alcoholslot, het puntenrijbewijs en de in oktober 2008 gestarte pilot, waarbij de praktische bruikbaarheid en betrouwbaarheid van speekseltesten voor drugsgebruik worden onderzocht. Met de pilot wordt beoogd te onderzoeken of de opsporing van drugsgebruik in het verkeer door het afnemen van een speekseltest kan worden vergemakkelijkt. Aan de hand van de resultaten van de pilot zal worden bepaald of de regelgeving zodanig zal worden aangepast,


1 `Drugstest niet ten koste van de alcoholcontrole', Metro, 15 december 2008


2 Drug use, impaired driving and traffic accidents EWDD, http://www.emcdda.europa.eu/publications/insights/driving) a

Pagina 1 van 2





dat speekseltesten in de toekomst gebruikt kunnen worden in het kader van de opsporing. Er is geen reden om aan te nemen dat dan de focus op

alcoholinname onder bestuurders in het verkeer zal afnemen. De vaststelling Ons kenmerk van alcoholgebruik is ­ en blijft - veel gemakkelijker dan die van drugsgebruik VENW/DGMO-2009/2 en vindt in veel gevallen reeds plaats aan de hand van uiterlijke kenmerken bij het eerste contact met een bestuurder.


2. Kunt u aangeven wat op dit moment de verhouding is tussen drugstesten en alcoholtesten in het verkeer?


2. Exacte gegevens over de verhouding tussen het aantal drugstesten en alcoholtesten in het verkeer zijn niet bekend. Het aantal drugs- en alcoholtesten dat door de politie wordt afgenomen, wordt niet bijgehouden. Wel geven de jaarcijfers over 2007 van het Openbaar Ministerie (OM) en van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) een indicatie met betrekking tot de gevraagde verhouding. In 2007 zijn bij het OM 38.500 strafzaken ingestroomd ter zake van rijden onder invloed. In diezelfde periode heeft het NFI 1100 aanvragen binnengekregen voor onderzoek naar drugs en/of medicijnen in verband met overtreding van de Wegenverkeerswet 1994.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 2 van 2