1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/2
Uw kenmerk
Datum 6 februari 2009 2008Z09721/2080908070
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik, mede namens mijn ambtgenoot van Justitie, de vragen
die het lid Van der Ham heeft gesteld over drugs- en alcoholtesten in het verkeer.
1. Wat is uw reactie op het bericht `Drugstest niet ten koste van de
alcoholcontrole'? Kunt u garanderen dat, als de in oktober gestarte proef met
speekseltesten voor drugs succesvol blijkt en de testen mogelijk worden
ingevoerd, de focus op alcoholinname onder bestuurders in het verkeer niet
afneemt? 1
1. Het rapport2 waar in het bericht naar wordt verwezen heeft betrekking op
onderzoek dat is gedaan naar onder meer de relatie tussen het gebruik van
drugs, rijden onder invloed en verkeersongevallen. In dit rapport zie ik een
bevestiging van de keuzes die ik heb gemaakt in de strategie
Verkeersveiligheid. Te weten op basis van verkeersongevallencijfers en
trends, naast het generieke beleid, ook een sterke focus op specifieke
aandachtsgebieden, waaronder het rijden onder invloed van alcohol en drugs.
Volgens onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV) bedraagt het aantal verkeersdoden als gevolg van
ongevallen onder invloed van alcohol zo'n 200 per jaar. Als gevolg van
ongevallen onder invloed van drugs komen daar volgens de SWOV nog zo'n
80 verkeersdoden per jaar bij. Samen met mijn ambtgenoot van Justitie zet ik
mij door het treffen van maatregelen in om het rijden onder invloed van
alcohol en drugs terug te dringen. Denk daarbij aan het alcoholslot, het
puntenrijbewijs en de in oktober 2008 gestarte pilot, waarbij de praktische
bruikbaarheid en betrouwbaarheid van speekseltesten voor drugsgebruik
worden onderzocht. Met de pilot wordt beoogd te onderzoeken of de
opsporing van drugsgebruik in het verkeer door het afnemen van een
speekseltest kan worden vergemakkelijkt. Aan de hand van de resultaten van
de pilot zal worden bepaald of de regelgeving zodanig zal worden aangepast,
1 `Drugstest niet ten koste van de alcoholcontrole', Metro, 15 december 2008
2 Drug use, impaired driving and traffic accidents EWDD,
http://www.emcdda.europa.eu/publications/insights/driving)
a
Pagina 1 van 2
dat speekseltesten in de toekomst gebruikt kunnen worden in het kader van
de opsporing. Er is geen reden om aan te nemen dat dan de focus op
alcoholinname onder bestuurders in het verkeer zal afnemen. De vaststelling Ons kenmerk
van alcoholgebruik is en blijft - veel gemakkelijker dan die van drugsgebruik VENW/DGMO-2009/2
en vindt in veel gevallen reeds plaats aan de hand van uiterlijke kenmerken
bij het eerste contact met een bestuurder.
2. Kunt u aangeven wat op dit moment de verhouding is tussen drugstesten en
alcoholtesten in het verkeer?
2. Exacte gegevens over de verhouding tussen het aantal drugstesten en
alcoholtesten in het verkeer zijn niet bekend. Het aantal drugs- en
alcoholtesten dat door de politie wordt afgenomen, wordt niet bijgehouden.
Wel geven de jaarcijfers over 2007 van het Openbaar Ministerie (OM) en van
het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) een indicatie met betrekking tot de
gevraagde verhouding. In 2007 zijn bij het OM 38.500 strafzaken
ingestroomd ter zake van rijden onder invloed. In diezelfde periode heeft het
NFI 1100 aanvragen binnengekregen voor onderzoek naar drugs en/of
medicijnen in verband met overtreding van de Wegenverkeerswet 1994.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat