Gemeente Valkenswaard
Rekenkamercommissie over inschakeling van externen
Rapport Rekenkamercommissie over inschakeling van externen
De Rekenkamercommissie van de gemeente Valkenswaard heeft in haar
onderzoeksprogramma - mede naar aanleiding van suggesties voor
onderzoeksonderwerpen door de raad - een onderzoek opgenomen naar de
inschakeling van externen door de gemeente Valkenswaard. De resultaten
van dit onderzoek heeft de rekenkamercommissie aangeboden aan de
gemeenteraad van Valkenswaard.
Doel onderzoek en slotconclusie
Het doel van het onderzoek is inzicht te verschaffen in de wijze
waarop de inschakeling van externen in de gemeente Valkenswaard
verloopt. Daarbij is zowel nagegaan of de gemeente hiervoor beleid
heeft geformuleerd en of de wettelijke regels en eigen regels worden
nageleefd. Ook is ingegaan op efficiency- en effectiviteitsvragen.
De rekenkamercommissie komt naar aanleiding van de centrale vraag van
het onderzoek tot de volgende slotconclusie: het onderzoek naar de
inhuur van externen in de jaren 2005 tot en met 2007 heeft geen
onrechtmatigheden opgeleverd. De inhuur voldeed aan de gestelde
doelmatigheids- en doeltreffendheidsnormen.
Aanbevelingen
De rekenkamercommissie heeft zowel voor de raad als voor het college
en ambtelijke organisatie enkele aanbevelingen geformuleerd. Die
aanbevelingen treft u hieronder aan.
Voor de raad:
1. Zorg ervoor dat de in 2009 vast te stellen richtinggevende visie
normen bevat voor de balans tussen inhuur en vaste formatie op
basis van een beleid over de uitvoering van gemeentelijke taken.
2. Stel hoofdlijnen vast voor een doelmatig en doeltreffend
aanbestedingsbeleid. Geef bij deze kaders aan op welke wijze de
raad geïnformeerd wil worden over de uitvoering.
Voor het college
1. Werk de nieuwe Aanbestedingsnota uit voor alle stappen in het
inhuurproces.
Voor de ambtelijke organisatie
1. Evalueer de regels stelselmatig opdat deze kunnen worden
geoptimaliseerd.
2. Zorg voor vastlegging van de bewaking tijdens het inhuurtraject.
Het college heeft in het kader van hoor en wederhoor op het rapport
kunnen reageren. Deze reactie is in het rapport opgenomen. Uit de
reactie blijkt dat het college de aanbevelingen van de
rekenkamercommissie overneemt.
Rapport op internet
De rekenkamercommissie is in 2005 ingesteld door de gemeenteraad, die
daartoe overigens wordt verplicht door de gemeentewet. De commissie,
bestaande uit twee externe leden en twee raadsleden, wordt gezien als
onafhankelijke ondersteuning van de raad bij de invulling van diens
controlerende taak. Het volledige rapport is beschikbaar op onze
website, klik op 'Bestuur en organisatie', optie
'Rekenkamercommissie'. Ook kunt u het rapport inschakeling van
externen hier downloaden.
Voor meer informatie over dit rapport kunt u contact opnemen met de
voorzitter van de rekenkamercommissie de heer G.J.M. van Dijk,
telefoon 0412-611981.