03. Aanpak reconstructie/veilige tunnels
Reconstructie Ceintuurbaan
Studie
In de afgelopen jaren zijn diverse studies gepleegd naar de
mogelijkheden om de doorstroming van het verkeer op de Ceintuurbaan
voor lange tijd te kunnen verbeteren. Met name in de ochtend- en
avondspits ondervindt het verkeer flink wat oponthoud omdat de weg
dichtslibt. De gemeente Zwolle wil het verkeer meer ruimte geven en
verkeersstromen gaan scheiden zodat er minder op elkaar hoeft te
worden gewacht.
In deze studies is ook gekeken naar een oplossing zoals deze in
Brussel en Parijs op ringwegen wordt toegepast: tunnels voor het
doorgaande verkeer met daarboven de kruispunten. Dit zou echter meer
verkeerslawaai, meer onderhoud en hogere kosten voor bouw opleveren.
Bovendien is de weg er niet breed genoeg voor. Gekozen is voor een
aanpak waarbij snel en langzaam verkeer op de kruispunten worden
gescheiden en er meer rijstroken beschikbaar zijn voor het
snelverkeer.
Vijf deelprojecten
De Ceintuurbaan tussen de A28 en de Dr. van Heesweg een jaar lang
afsluiten en in één keer al het werk doen: dat zou ideaal zijn. Maar
het is onmogelijk omdat bedrijven, ziekenhuis, scholen en woonwijken
dan onbereikbaar worden en het doorgaande verkeer grote hinder
ondervindt. Daarom is gekozen voor het opdelen van het werk in vijf
deelprojecten: de aansluiting op de A28 (inmiddels gerealiseerd) en
daarna in vier stappen de aanleg van vier kruispunten, de bouw van
drie tunnels en vernieuwen van de tussengelegen wegdelen. Op die
manier blijft de weg de komende jaren gewoon open en gaat de
weggebruiker stap voor stap meer profiteren van de reconstructie.
Veilige tunnels
Bij de drie nieuw te bouwen langzaam verkeerstunnels wordt extra
aandacht aan de sociale veiligheid besteed. De tunnels worden lang
omdat de Ceintuurbaan ter hoogte van de drie kruispunten behoorlijk
breed is. Bovendien kijken er geen woningen op uit en er is geen
ruimte in de middenberm om daglicht binnen te laten komen. Om er voor
te zorgen dat gebruikers van de tunnel zich er toch veilig voelen,
worden er speciale maatregelen genomen:
* Enkele kruispunten worden iets verhoogd zodat gebruikers van de
tunnel sneller de andere zijde van de tunnel kunnen zien.
* Er komen schuine wanden die naar buiten wijken, waardoor de tunnel
minder voelt als een 'koker'.
* Er komt heldere verlichting, ingebouwd in lichte betegelde wanden
die fraai ogen maar ook het licht verdelen/reflecteren door de
hele tunnel.
* De tunnels krijgen een hoogte van 2,85 meter.
Voor Zwollenaren: deze tunnelbouw is te vergelijken met de langzaam
verkeerstunnel onder de spoorweg tussen de Willemskade (bij het
Ecodrome) en de Koggelaan in Hanzeland en de tunnel onder de
Zwartewaterallee (ter hoogte van de Roelenweg).
Bron: Expertisecentrum
Datum van 26-11-2008 tot 25-11-2009
Gemeente Zwolle