Gemeente Zwolle

03. Aanpak reconstructie/veilige tunnels

Reconstructie Ceintuurbaan

Studie

In de afgelopen jaren zijn diverse studies gepleegd naar de mogelijkheden om de doorstroming van het verkeer op de Ceintuurbaan voor lange tijd te kunnen verbeteren. Met name in de ochtend- en avondspits ondervindt het verkeer flink wat oponthoud omdat de weg dichtslibt. De gemeente Zwolle wil het verkeer meer ruimte geven en verkeersstromen gaan scheiden zodat er minder op elkaar hoeft te worden gewacht.

In deze studies is ook gekeken naar een oplossing zoals deze in Brussel en Parijs op ringwegen wordt toegepast: tunnels voor het doorgaande verkeer met daarboven de kruispunten. Dit zou echter meer verkeerslawaai, meer onderhoud en hogere kosten voor bouw opleveren. Bovendien is de weg er niet breed genoeg voor. Gekozen is voor een aanpak waarbij snel en langzaam verkeer op de kruispunten worden gescheiden en er meer rijstroken beschikbaar zijn voor het snelverkeer.

Vijf deelprojecten

De Ceintuurbaan tussen de A28 en de Dr. van Heesweg een jaar lang afsluiten en in één keer al het werk doen: dat zou ideaal zijn. Maar het is onmogelijk omdat bedrijven, ziekenhuis, scholen en woonwijken dan onbereikbaar worden en het doorgaande verkeer grote hinder ondervindt. Daarom is gekozen voor het opdelen van het werk in vijf deelprojecten: de aansluiting op de A28 (inmiddels gerealiseerd) en daarna in vier stappen de aanleg van vier kruispunten, de bouw van drie tunnels en vernieuwen van de tussengelegen wegdelen. Op die manier blijft de weg de komende jaren gewoon open en gaat de weggebruiker stap voor stap meer profiteren van de reconstructie.

Veilige tunnels

Bij de drie nieuw te bouwen langzaam verkeerstunnels wordt extra aandacht aan de sociale veiligheid besteed. De tunnels worden lang omdat de Ceintuurbaan ter hoogte van de drie kruispunten behoorlijk breed is. Bovendien kijken er geen woningen op uit en er is geen ruimte in de middenberm om daglicht binnen te laten komen. Om er voor te zorgen dat gebruikers van de tunnel zich er toch veilig voelen, worden er speciale maatregelen genomen:


* Enkele kruispunten worden iets verhoogd zodat gebruikers van de tunnel sneller de andere zijde van de tunnel kunnen zien.
* Er komen schuine wanden die naar buiten wijken, waardoor de tunnel minder voelt als een 'koker'.

* Er komt heldere verlichting, ingebouwd in lichte betegelde wanden die fraai ogen maar ook het licht verdelen/reflecteren door de hele tunnel.

* De tunnels krijgen een hoogte van 2,85 meter.

Voor Zwollenaren: deze tunnelbouw is te vergelijken met de langzaam verkeerstunnel onder de spoorweg tussen de Willemskade (bij het Ecodrome) en de Koggelaan in Hanzeland en de tunnel onder de Zwartewaterallee (ter hoogte van de Roelenweg).

Bron: Expertisecentrum
Datum van 26-11-2008 tot 25-11-2009