Slechte regelgeving remt duurzame economische groei
30/01/2009 11:10
EIM B.V.
Uitnodiging voor de pers
Seminar "Business Regulation and Public Policy", 6 februari 2009
Slechte regelgeving remt duurzame economische groei
In deze turbulente tijden is regulering van het bedrijfsleven actueler dan ooit. Maar dan moet het wel gaan om goede regelgeving. Dat is bij lange na niet altijd het geval. Veel regelgeving leidt tot onnodige nalevingskosten voor het bedrijfsleven. En dat is in dubbel opzicht een slechte zaak. Voor de bedrijven betekent dat een rem op de groei. Bovendien hebben bedrijven moeite met het naleven van slechte regelgeving. Daarom is het maar de vraag of de overheid hiermee haar publieke doelen bereikt. Slechte regelgeving is daarmee een sta in de weg voor duurzame economische groei en schaadt het vertrouwen in de overheid. Aldus blijkt uit het boek "Business Regulation and Public Policy" dat vrijdag 6 februari a.s. zal worden gelanceerd tijdens een seminar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Het belang
De wetgever is zich vaak in onvoldoende mate ervan bewust dat het bedrijfsleven wordt geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke vereisten die veel onnodige kosten met zich meebrengen. Een kenmerk van goede regelgeving is dat deze wordt begrepen door het bedrijfsleven en dat naleving niet tot onnodige kosten voor de bedrijven leidt. Hoe lager de nalevingskosten, hoe beter de naleving. Dit is belangrijk omdat de overheid het bedrijfsleven hard nodig heeft om de mens, de natuur en onze planeet te beschermen tegen de toenemende risico's. En één ding is zeker; deze risico's zullen toenemen als gevolg van globalisering en technologische ontwikkelingen. Verwacht wordt dat ook het aantal regels daarom zal toenemen. Daarmee wordt de noodzaak van goede regelgeving alleen maar groter.
Oplossingen
Grofweg zijn er twee oplossingsrichtingen voor het wegnemen of voorkomen van onnodige nalevingskosten. Ten eerste kan de overheid administratieve lasten voor het bedrijfsleven wegnemen door overheidsorganisaties beter te laten samenwerken. Daarmee wordt bijvoorbeeld dubbele uitvraag voorkomen. Een intelligente inzet van ICT is daarvoor onmisbaar. Ten tweede is systematische consultatie van het bedrijfsleven tijdens het wetgevingsproces wellicht van nog groter van belang. Door gebruik te maken van de bij het bedrijfsleven aanwezige expertise zal wetgeving veel beter aansluiten bij de feitelijke toestand in de bedrijven. En dat betekent winst, zowel voor de bedrijven als voor de overheid
Het seminar
Op het seminar wordt het boek "Business Regulation and Public Policy; The Costs and Benefits of Compliance" gepresenteerd waarin de 23 auteurs antwoord geven op de vraag: Hoe kunnen we tegelijkertijd dereguleren en reguleren, zonder onze publieke doelen in gevaar te brengen of de economische groei af te remmen? De auteurs zijn afkomstig uit negen verschillende landen en beantwoorden deze vraag vanuit verschillende achtergronden: wetenschap, beleid en praktijk. Het boek wordt uitgegeven door Springer in de serie 'International Studies in Entrepreneurship.
Vanaf 10 uur zullen verschillende deskundigen aan het woord komen; André Nijsen (eindredacteur van het boek "Business Regulation and Public Policy"), John Hudson (University of Bath, UK), Jeroen Nijland (Regiegroep Regeldruk, Ministeries van Financiën en Economische Zaken), Frank Frick (Bertelsmann Stiftung) en Gert-Jan Koopman (Europese Commissie). Ook is er een paneldiscussie met de zaal.
Om 12 uur zal het boek officieel aan Steven van Eijck overhandigd worden, sinds 1 januari 2009 de nieuwe voorzitter van Actal. Actal is een tijdelijk en onafhankelijk adviescollege met als doel een cultuuromslag bij regelgevers te bewerkstelligen. Steven van Eijck zal in zijn reactie uiteenzetten welke rol Actal in de komende jaren zal spelen bij het verminderen van regeldruk.
http://www.ondernemerschap.nl/