Technische Universiteit Delft

Bètadidactiek
door M&C

Intreerede van Prof.dr. M.J. de Vries: "Bètadidactiek: kunstje, kunst of kunde. Naar een R&D cultuur voor de bètadidactiek"

06 februari 2009 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft

Prof.dr. M.J. de Vries | Faculteit Technische Natuurwetenschappen

Bètadidactiek: kunstje, kunst of kunde. Naar een R&D cultuur voor de bètadidactiek.

Bètadidactiek: kunstje, kunst of kunde. Naar een R&D cultuur voor de bètadidactiek
Sommigen zijn van mening dat je om didactisch verantwoord onderwijs te kunnen geven slechts een paar kneepjes hoeft te leren en dat het er verder alleen om gaat je wetenschappelijke discipline te beheersen. Anderen vinden dat je voor docent in de wieg gelegd bent of niet, en dat een lerarenopleiding daar weinig aan kan veranderen. Maar er is een derde opvatting, waarin didactiek een discipline is die zich leent voor wetenschappelijk onderzoek en dat de uitkomsten van dit onderzoek kunnen leiden tot beter onderwijs. Dat geldt ook voor de bètadidactiek. Bètadidactiek is een vakdidactiek, of beter, een verzameling vakdidactieken. In een vakdidactiek gaat niet om vragen die alle vormen van onderwijs betreffen, maar om die vragen die specifiek zijn voor het onderwijzen van een bepaald vak.

In de groep Science Education and Communication (SEC), die een masteropleiding met dezelfde naam verzorgt, wordt vakdidactisch onderzoek gedaan voor het bètadomein (concreet: voor natuurkunde, scheikunde, wiskunde, informatica en techniek). Kern van dit onderzoek is het technisch ontwerpen als activiteit in het onderwijs waarin een beroep gedaan wordt op (onder meer) bètakennis en waarmee ook bètakennis geleerd kan worden. Als dit onderzoek in nauwe samenwerking met scholen gedaan wordt en gepaard gaat met onderwijsontwikkeling, kan het een belangrijke bijdrage aan onderwijsverbetering leveren. Aan vakfilosofisch onderzoek kunnen inzichten ontleend worden die de vakdidactiek ondersteunen. Samen met de vakwetenschap vormen vakfilosofie en vakdidactiek een `trivium' in de lerarenopleiding.