Technische Universiteit Delft
Bètadidactiek
door M&C
Intreerede van Prof.dr. M.J. de Vries: "Bètadidactiek: kunstje, kunst
of kunde. Naar een R&D cultuur voor de bètadidactiek"
06 februari 2009 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
Prof.dr. M.J. de Vries | Faculteit Technische Natuurwetenschappen
Bètadidactiek: kunstje, kunst of kunde. Naar een R&D cultuur voor de
bètadidactiek.
Bètadidactiek: kunstje, kunst of kunde. Naar een R&D cultuur voor de
bètadidactiek
Sommigen zijn van mening dat je om didactisch verantwoord onderwijs te
kunnen geven slechts een paar kneepjes hoeft te leren en dat het er
verder alleen om gaat je wetenschappelijke discipline te beheersen.
Anderen vinden dat je voor docent in de wieg gelegd bent of niet, en
dat een lerarenopleiding daar weinig aan kan veranderen. Maar er is
een derde opvatting, waarin didactiek een discipline is die zich leent
voor wetenschappelijk onderzoek en dat de uitkomsten van dit onderzoek
kunnen leiden tot beter onderwijs. Dat geldt ook voor de
bètadidactiek. Bètadidactiek is een vakdidactiek, of beter, een
verzameling vakdidactieken. In een vakdidactiek gaat niet om vragen
die alle vormen van onderwijs betreffen, maar om die vragen die
specifiek zijn voor het onderwijzen van een bepaald vak.
In de groep Science Education and Communication (SEC), die een
masteropleiding met dezelfde naam verzorgt, wordt vakdidactisch
onderzoek gedaan voor het bètadomein (concreet: voor natuurkunde,
scheikunde, wiskunde, informatica en techniek). Kern van dit onderzoek
is het technisch ontwerpen als activiteit in het onderwijs waarin een
beroep gedaan wordt op (onder meer) bètakennis en waarmee ook
bètakennis geleerd kan worden. Als dit onderzoek in nauwe samenwerking
met scholen gedaan wordt en gepaard gaat met onderwijsontwikkeling,
kan het een belangrijke bijdrage aan onderwijsverbetering leveren. Aan
vakfilosofisch onderzoek kunnen inzichten ontleend worden die de
vakdidactiek ondersteunen. Samen met de vakwetenschap vormen
vakfilosofie en vakdidactiek een `trivium' in de lerarenopleiding.