Getuigenoproep gewelddadige beroving / Cornelis Lelylaan (05/02/09)
De politie is op zoek naar getuigen van een gewelddadige beroving van
een 45-jarige vrouw op de Cornelis Lelylaan op maandagmiddag 2
februari, omstreeks kwart voor drie. Het slachtoffer stond met haar
auto stil voor een verkeerslicht op de Cornelis Lelylaan bij het
station, waar twee mannen op een scooter probeerden om goederen uit
haar auto te stelen. Het portier werd daarbij geopend en de vrouw
kreeg enkele klappen op haar hoofd met een zwaar voorwerp. Omdat er
geen waardevolle voorwerpen in de auto aanwezig waren vertrokken de
twee daders op een scooter in onbekende richting.
Getuigen, waaronder de inzittenden van een bestelbusje van
vermoedelijk een schildersbedrijf, wordt verzocht contact op te nemen
met de recherche van bureau August Allebéplein via 0900-8844. Een
anonieme melding kan via Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000.
Proef in Amsterdam met klantvriendelijke aangifte van verloren
paspoort en rijbewijs / Amsterdam (05/02/09)
Staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken spreekt haar steun
uit voor de proef met een klantvriendelijke aangifte van vermissing
identiteitsdocumenten. Aangifte én aanvraag van een nieuw document
kunnen nu bij één loket worden geregeld. Valse aangiften worden
echter streng aangepakt. Bij naar schatting 10% van de aangiften is
sprake van fraude.
De gemeente Amsterdam en de politie Amsterdam-Amstelland hebben, in
samenwerking met de ministeries van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties en van Verkeer en Waterstaat de aangifteprocedure
voor de vermissing van een Nederlands paspoort, identiteitskaart en
rijbewijs verbeterd. Deze unieke pilot wordt door het ministerie van
Binnenlandse Zaken nauwlettend gevolgd. Bij succes wordt de nieuwe
aanpak naar verwachting landelijk ingevoerd.
De belangrijkste wijziging is dat de Amsterdammer bij één loket, het
loket burgerzaken, aangifte van vermissing kan doen én direct een
nieuw document kan aanvragen. De burger die aangifte doet, vraagt
meteen een nieuw document aan en kan binnen één week het nieuwe
document ophalen.
Echter, om fraude met identiteitsdocumenten terug te dringen zal het
doen van valse aangifte streng aangepakt worden. Als er mogelijk
sprake is van misbruik, stelt de politie een onderzoek in. Deze
procedure is ingesteld omdat het vermoeden bestaat dat bij ongeveer
10% van de aangiften sprake is van documentfraude.
Strenge controle is noodzakelijk. Jaarlijks worden in Amsterdam maar
4000 van de 18.000 als vermist opgegeven documenten teruggevonden Een
deel hiervan wordt misbruikt voor criminele activiteiten. Op een
persbijeenkomst op 4 februari hebben staatssecretaris Bijleveld van
Binnnelandse Zaken, hoofdcommissaris Welten en directeur Hoff, Dienst
Persoons- en Geo-informatie, zich uitgesproken voor een gezamelijke
inspanning om de administratieve lasten voor de burger te verminderen
en identiteitsfraude aan te pakken. Regiopolitie Amsterdam-Amstelland
en de gemeente Amsterdam hebben aangegeven om met de staatssecretaris
in gesprek te willen over de mogelijkheden voor een verbeterde
informatieuitwisseling tussen politie en gemeente. Voor informatie aan
externen (pers e.d.) treedt de afdeling communicatie van de politie
Amsterdam-Amstelland op als woordvoerder - tel.nr. 020-5593680.
Politie Amsterdam-Amstelland