Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 5 februari 2009
91 Inzendingen in de race voor Dagbladgoud 2008
Adverteerders en reclamebureaus hebben enthousiast ingezonden voor de verkiezing van de
beste dagbladadvertentie van 2008. In totaal ontving Cebuco 91 advertenties die gaan strijden
om de titels Dagbladgoud en Vakgoud 2008.
Uit alle inzendingen selecteert een representatief publiekspanel tien favorieten. Deze tien winnen een
herplaatsing van de ingezonden advertentie in vrijwel alle dagbladen van Nederland en gaan in de
race om de titel Dagbladgoud 2008. De advertenties verschijnen in de week van 2 tot en met 6 maart
in de Nederlandse dagbladen en komen daarmee dagelijks onder ogen van zo'n 10 miljoen lezers. Die
lezers worden opgeroepen om te stemmen via www.dagbladgoud.nl. Dagbladgoud kent een categorie
profit en non-profit.
Daarnaast stelt een vakjury uit alle inzendingen een eigen top vijf samen. De winnaar daarvan wordt
bekroond met Vakgoud 2008. De vakjury bestaat uit: Dylan de Backer (DDB Amsterdam), Marcel den
Hartog (Publicis), Maureen Snertring (Sony Ericsson), Sander Fauth (KPN), Nico Hilhorst (M2Media &
More), Tom Tempelman (NRp Dagbladen) en wordt voorgezeten door Léon Bouwman (Adformatie).
Op 26 februari worden de beste 10 advertenties in de race voor Dagbladgoud en Vakgoud 2008 be-
kendgemaakt. Vanaf dat moment kan gestemd worden op www.dagbladgoud.nl.
Op 23 maart worden de winnaars bekendgemaakt tijdens het Dagbladgoud Event in het Cobra Muse-
um in Amstelveen.
Olaf Croon (Cebuco): `De lijst van inzendingen laat een mooie spreiding zien over de vele branches
die kiezen voor de krant. Zoals te verwachten bij dagbladen zien we veel inhakers terugkomen, maar
wat vooral opvalt is het aantal campagnes ten opzichte van het aantal losse advertenties dat is inge-
zonden. Dat zijn er meer dan andere jaren. Het geeft aan dat adverteerders kranten weer meer stra-
tegisch inzetten en daarbij zorg besteden aan de creatie.'
Een overzicht van de ingezonden advertenties vindt u in de bijlage en kunt u bekijken op:
www.cebuco.nl/website/dagbladgoud2008
Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen
op de advertentiemarkt te versterken.
Ingezonden persbericht