Ministerie van Economische Zaken
Heemskerk en bedrijfsleven slaan handen ineen om digitale kloof te dichten
05-02-2009 | nieuwsbericht
Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken, het
ICT-bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties slaan de handen
ineen om de digitale kloof in Nederland te dichten.
Dat maakten ze vandaag bekend bij de lancering van het actieprogramma
Digivaardig & Digibewust. Nederland kent nog altijd 1,6 miljoen
digibeten. Dat zijn mensen die niet of nauwelijks gebruik (kunnen)
maken van toepassingen zoals e-mail, zoekmachines of
internetbankieren. Volgens Heemskerk lopen deze mensen kansen mis en
verliezen zij bijvoorbeeld de aansluiting op de arbeidsmarkt. "Door
het aantal digibeten terug te brengen kunnen we zowel economisch als
persoonlijk veel winst behalen", aldus Heemskerk.
Actieprogramma Digivaardig & Digibewust
De staatssecretaris stelde vandaag in Den Haag Tineke Netelenbos voor
als voorzitter van het programma en samen met de meefinancierende
bedrijven (KPN, SIDN, Microsoft, UPC, NVB en NVPI) gaven ze het
startsignaal voor Digivaardig & Digibewust. In totaal is voor de
komende vijf jaar zo'n 12 miljoen euro beschikbaar.
Dit wordt met name ingezet op een aantal speerpunten:
1. terugdringen van het aantal digibeten,
2. veilig internetgedrag bij met name jongeren
3. beter betrekken van senioren bij de digitale samenleving,
4. verbeteren van de digivaardigheden en het digibewustzijn bij
ondernemers.
Naast het deelnemende bedrijfsleven waren ook tal van andere partijen
aanwezig. Het programma Digivaardig & Digibewust wil namelijk
nadrukkelijk aansluiten bij al bestaande succesvolle initiatieven en
deze ondersteunen en verder uitbouwen.
Lancering DQ-test
Als één van de eerste concrete maatregelen van het nieuwe programma
lanceerde Heemskerk samen met mevrouw Netelenbos de eerste versie van
de zogenaamde DQ-test. Met deze test (www.dqtest.nl), die in onder
andere bibliotheken en bij de CWI's aangeboden gaat worden, kunnen
mensen bepalen welke ICT-vaardigheden zij kunnen verbeteren en hoe zij
dat kunnen doen.
Uit onderzoek blijkt dat dit zeker de moeite waard is. Als mensen
bijvoorbeeld leren om online producten te kunnen vergelijken en kopen,
levert dit ze al gauw een koopkrachtvoordeel op van 87,50 euro per
jaar. Voor werkende 'digibeten' kan het aanleren van basale
computervaardigheden ook een loontoename van zo'n 250 euro per persoon
per jaar betekenen.
Computerkennis biedt daarnaast ook betere arbeidsmarktkansen. Volgens
Heemskerk maken de cijfers duidelijk dat het aanleren van basale
computerkennis loont en dat hier voor zowel het bedrijfsleven, mensen
zelf als de overheid een duidelijke rol ligt voor de komende jaren.
Meer informatie voor de media: Edwin van Scherrenburg, Economische
Zaken, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl of Inge Aarts,
Programmabureau Digivaardig en Digibewust, 070-4190309,
Inge.Aarts@ecp.nl
Meer informatie
* Actieprogramma digivaardig & digibewust
rapport | 05-02-2009 | PDF document, 1846 Kb
Basale digitale vaardigheden leveren de digibeet heel wat op. De
vaardigheid om producten online te vergelijken en kopen
bijvoorbeeld, levert al gauw een koopkrachtvoordeel op van 87,50
euro per jaar.
* Website DQ test