Universiteit van Amsterdam

Gepubliceerd op 5 februari 2009

De culturalisering en emotionalisering van burgerschap

NWO-subsidie van ruim EUR 500.000 voor onderzoek door sociologen en antropologen

Gepubliceerd op 5 februari 2009
Evelien Tonkens: 'Culturalisering is niet per definitie negatief' Lag de nadruk bij het begrip burgerschap tot een jaar of tien geleden nog op de verwerving van sociale, economische en juridische rechten, tegenwoordig ligt de focus veel meer op normen, waarden, gewoonten en tradities. Sociologen en antropologen van de Universiteit van Amsterdam analyseren deze omslag en de vormen die de culturalisering van burgerschap aanneemt. NWO financiert de diverse onderzoeksprojecten.

`Met culturalisering van burgerschap bedoelen we er bij burgerschap tegenwoordig minder nadruk ligt op sociaal-economische en politiek-juridische kwesties en meer op cultuur - op normen, waarden, gewoonten, tradities en loyaliteit. Een belangrijk aspect van culturalisering is emotionalisering: een grotere nadruk op emoties als trots, loyaliteit, verbondenheid en het gevoel er (al dan niet) bij te horen', vertelt bijzonder hoogleraar Actief Burgerschap prof. dr. Evelien Tonkens.
In het onderzoek, dat onder leiding staat van de hoogleraren dr. Jan Willem Duyvendak, Peter Geschiere en Evelien Tonkens ligt de nadruk op de verschillende vormen die culturalisering van burgerschap aanneemt. `Onze hypothese is dat de culturalisering van burgerschap op verschillende niveaus - nationaal, lokaal en individueel - verschillende verschijningsvormen aanneemt', vertelt Peter Geschiere.

Tonkens vult aan: `Op nationaal niveau is het de vraag hoe wordt gesproken over nationaliteit en loyaliteit. Op lokaal niveau bekijken we hoe er wordt vormgegeven aan culturalisering, bijvoorbeeld via stadsdebatten, dialoogprojecten, etiquetteprojecten of oud en nieuw cultureel erfgoed, zoals Bevrijdingsdag en de Slavernijherdenking. Op individueel niveau is bijvoorbeeld de vraag hoe het thuisgevoel van migranten en allochtonen zich ontwikkelt. We verwachten spanningen te zien tussen deze niveaus. Bijvoorbeeld dat in het nationale debat meer sprake is van cultuur als iets wat al bestaat en alleen maar afgestoft moet worden, terwijl lokale cultuur meer iets is wat men samen vorm kan geven.'
Peter Geschiere: 'De discussie rondom burgerschap is absoluut geen typisch Nederlands verschijnsel'

Niet per definitie negatief

Culturalisering is niet per definitie negatief, merkt Tonkens op. `Iemand als Geert Wilders verkondigt een bepaald soort culturalisering die mensen uitsluit - je past je volledig aan, je assimilieert, of je doet niet mee. De reactie van links is vervolgens: weg met de culturalisering van burgerschap, want die leidt tot uitsluiting. Het moet juist weer gaan om werk, onderwijs en huisvesting. Maar culturalisering is in de praktijk een veelvormiger kwestie. Mensen als Ahmed Aboutaleb en Ahmed Marcouch benadrukken de positieve kanten: het houdt juist in dat allochtone burgers toegang krijgen tot het culturele kapitaal van een maatschappij, zodat ze optimaal kunnen meedraaien. Zo bekeken biedt het begrip juist veel mogelijkheden, en leidt het niet tot uitsluiting, maar tot insluiting.'

Internationale focus

Het onderzoeksproject bestaat uit zes deelprojecten. Drie promovendi doen elk onderzoek naar de culturalisering van burgerschap op nationaal, lokaal en individidueel niveau. Bij het vierde deelproject ligt de focus op vergelijkingen tussen Nederland en andere Europese landen.
`We hebben in het project bewust gekozen voor de toevoeging van de internationale focus', vertelt Geschiere. `In Nederland leeft namelijk het idee dat problemen met migranten en de discussie rondom burgerschap typisch Nederlandse verschijnselen zijn - de zogeheten "puinhopen van paars". In werkelijkheid kampen ook de landen om ons heen met kwesties rondom allochtone burgers. Vandaar dat we ook graag de situaties tussen Nederland, Groot-Britannië en Frankrijk met elkaar willen vergelijken.'

Het vijfde en het zesde deelproject (gefinancierd door Oxfam/Novib) richten zich op het perspectief van "zuidelijke landen" (Caraïbisch gebied, Antillen, Marokko, Turkije, Mali, Ghana en Kameroen), waar van oudsher veel migranten vandaan komen. `We willen namelijk ook graag weten of, en zo ja hoe, de discussies over burgerschap, de sluiting van "het fort Europa" en de toenemende xenofobie vallen in deze landen en wat de gevolgen ervan zijn.'
Bron: FMG Communicatie