Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)


03-02-2009
Grüner Merkur voor Frugi Venta directeur Willem Baljeu

Dinsdag 3 februari heeft Willem Baljeu, directeur van handelsplatform Frugi Venta, uit handen van Michael Schotten van Fruchthandel Magazin der Grüner Merkur ontvangen.

Hij ontving de prijs in het bijzonder vanwege de positieve invloed die hij heeft gehad op de handelsbetrekkingen tussen Nederland en Duitsland. De prijs is uitgereikt aan de vooravond van de internationale vakbeurs Fruit Logistica in Berlijn.

Met der Grüner Merkur onderscheidt het Duitse vakblak Fruchthandel Magazin personen, ondernemingen en/of organisaties vanwege hun bijzondere verdiensten op het gebied van de productie of verkoop van verse groente en fruit. Ditmaal viel deze eer te beurt aan Willem Baljeu.

Integraal Ketenproject
Willem Baljeu werkte 32 jaar lang bij Edeka Fruchtkontor, sinds 1986 als directeur van Edeka Fruchtkontor GmbH. Hier maakte hij kennis met alle facetten van handel met Duitsland. Hij volgde gedurende twee jaar een Duitse School en heeft zelf gedurende twintig jaar duizenden tonnen tomaten verkocht naar Duitsland.
Hij maakte zich de Duitse cultuur en handelswijze helemaal eigen en heeft dit in zijn verdere loopbaan ingezet om de contacten tussen Nederland en Duitsland te bevorderen. Willem Baljeu stond aan de wieg van het `Integraal Ketenproject' in samenwerking met veredelingsbedrijf Rijk Zwaan. Hierbij wordt intensief samengewerkt tussen verdelingsbedrijven, teelt en handel om producten te vermarkten. Hieruit is het huismerk `Gärtners Beste' ontstaan. Onder dit label verkoopt Edeka een ruim assortiment groenten en fruit van vaste producenten.

Handelsmissies
Als directeur van Frugi Venta heeft hij diverse in- en uitgaande handelsmissies begeleid. De handelsmissies hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de beeldvorming van Nederlandse bedrijven over de Duitse markt. Ook de samenwerking met het Deutsche Fruchthandels Verband heeft hiertoe bijgedragen. Andersom hebben de missies er toe bijgedragen dat de Duitse retail en het journalistengilde een goed beeld hebben gekregen van de Nederlandse voedingstuinbouw.

Belangenbehartiging
Rond 2003 was Willem Baljeu voorzitter van de werkgroep Nachbarland Niederlande, een project van het Ministerie van LNV. In nauwe samenwerking met de Holland Fresh Group heeft Baljeu zich voortdurend ingespannen om het belang van de relatie Nederland Duitsland voor de handel onder de aandacht te brengen. Dit resulteerde onder andere in een groeiend Holland Paviljoen op de Fruit Logistica en de benoeming van Nederland als Partnerland van de Fruit Logistica in 2007.

Duitsland Desk
Om Nederlandse bedrijven te ondersteunen bij hun contacten met de Duitse handel nam Willem Baljeu in 2004 het initiatief voor de Duitsland Desk. De organisatie hiervan wordt uitgevoerd door de Holland Fresh Group en marketingadviesbureau NL-D communicatie. De Duitsland Desk organiseert onder andere een jaarlijks bijeenkomst waar de nadruk ligt op taal en cultuur. Voor bedrijven die zich onderscheiden met hun afzet op de Duitse markt is bovendien in 2007 de Fresh & Cash Export Award in het leven geroepen.

Gezamenlijk
In een kort dankwoord gaf Baljeu aan zeer verrast te zijn met de onderscheiding. "Deze onderscheiding zie ik niet alleen als een persoonlijke huldiging maar als beloning voor de inzet van de gezamenlijke Nederlandse groenten- en fruitsector voor de goede handelsbetrekkingen tussen Nederland en ons buurland Duitsland."