Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)
03-02-2009
Grüner Merkur voor Frugi Venta directeur Willem Baljeu
Dinsdag 3 februari heeft Willem Baljeu, directeur van handelsplatform
Frugi Venta, uit handen van Michael Schotten van Fruchthandel Magazin
der Grüner Merkur ontvangen.
Hij ontving de prijs in het bijzonder vanwege de positieve invloed die
hij heeft gehad op de handelsbetrekkingen tussen Nederland en
Duitsland. De prijs is uitgereikt aan de vooravond van de
internationale vakbeurs Fruit Logistica in Berlijn.
Met der Grüner Merkur onderscheidt het Duitse vakblak Fruchthandel
Magazin personen, ondernemingen en/of organisaties vanwege hun
bijzondere verdiensten op het gebied van de productie of verkoop van
verse groente en fruit. Ditmaal viel deze eer te beurt aan Willem
Baljeu.
Integraal Ketenproject
Willem Baljeu werkte 32 jaar lang bij Edeka Fruchtkontor, sinds 1986
als directeur van Edeka Fruchtkontor GmbH. Hier maakte hij kennis met
alle facetten van handel met Duitsland. Hij volgde gedurende twee jaar
een Duitse School en heeft zelf gedurende twintig jaar duizenden
tonnen tomaten verkocht naar Duitsland.
Hij maakte zich de Duitse cultuur en handelswijze helemaal eigen en
heeft dit in zijn verdere loopbaan ingezet om de contacten tussen
Nederland en Duitsland te bevorderen. Willem Baljeu stond aan de wieg
van het `Integraal Ketenproject' in samenwerking met
veredelingsbedrijf Rijk Zwaan. Hierbij wordt intensief samengewerkt
tussen verdelingsbedrijven, teelt en handel om producten te
vermarkten. Hieruit is het huismerk `Gärtners Beste' ontstaan. Onder
dit label verkoopt Edeka een ruim assortiment groenten en fruit van
vaste producenten.
Handelsmissies
Als directeur van Frugi Venta heeft hij diverse in- en uitgaande
handelsmissies begeleid. De handelsmissies hebben een belangrijke
bijdrage geleverd aan de beeldvorming van Nederlandse bedrijven over
de Duitse markt. Ook de samenwerking met het Deutsche Fruchthandels
Verband heeft hiertoe bijgedragen. Andersom hebben de missies er toe
bijgedragen dat de Duitse retail en het journalistengilde een goed
beeld hebben gekregen van de Nederlandse voedingstuinbouw.
Belangenbehartiging
Rond 2003 was Willem Baljeu voorzitter van de werkgroep Nachbarland
Niederlande, een project van het Ministerie van LNV. In nauwe
samenwerking met de Holland Fresh Group heeft Baljeu zich voortdurend
ingespannen om het belang van de relatie Nederland Duitsland voor de
handel onder de aandacht te brengen. Dit resulteerde onder andere in
een groeiend Holland Paviljoen op de Fruit Logistica en de benoeming
van Nederland als Partnerland van de Fruit Logistica in 2007.
Duitsland Desk
Om Nederlandse bedrijven te ondersteunen bij hun contacten met de
Duitse handel nam Willem Baljeu in 2004 het initiatief voor de
Duitsland Desk. De organisatie hiervan wordt uitgevoerd door de
Holland Fresh Group en marketingadviesbureau NL-D communicatie. De
Duitsland Desk organiseert onder andere een jaarlijks bijeenkomst waar
de nadruk ligt op taal en cultuur. Voor bedrijven die zich
onderscheiden met hun afzet op de Duitse markt is bovendien in 2007 de
Fresh & Cash Export Award in het leven geroepen.
Gezamenlijk
In een kort dankwoord gaf Baljeu aan zeer verrast te zijn met de
onderscheiding. "Deze onderscheiding zie ik niet alleen als een
persoonlijke huldiging maar als beloning voor de inzet van de
gezamenlijke Nederlandse groenten- en fruitsector voor de goede
handelsbetrekkingen tussen Nederland en ons buurland Duitsland."