Consumentenbond
---
5 februari 2009
Veel onwetendheid over rechten als patiënt
80% van de Nederlanders weet niet wat zijn rechten zijn als patiënt.
70% weet niet waar zij terecht kunnen voor informatie en
ondersteuning. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de
Consumentenbond in samenwerking met Chronisch zieken en Gehandicapten
Raad (CG-Raad), kiesBeter.nl, Consument en de Zorg van de NPCF en de
Zorgbelangorganisaties. Deze organisaties starten 5 februari 2009 de
campagne `Cliëtenrechten.nl' om daar verandering in te brengen. Ter
ondersteuning van de campagne zal in wachtkamers van huisartsen,
apotheken en ziekenhuizen de Gezondgids special `Recht voor lijf en
leden. Haal uw gelijk bij medische missers' worden verspreid, waarin
de belangrijkste rechten van zorgconsumenten staan beschreven. Ook via
posters en folders wordt de aandacht op de cliëntenrechten gevestigd.
Nederlanders weten het minst over hun rechten als het over het medisch
dossier gaat. Op de vraag of artsen onderling over een patiënt mogen
praten, denkt 46% van de mensen dat dit mag omdat hulpverleners
onderling geen geheimhoudingsplicht hebben. Maar hulpverleners mogen
dit alleen doen met toestemming van de patiënt. Ook als het gaat over
het indienen van een klacht zijn er onduidelijkheden. Deze cijfers
wijzen uit dat het noodzakelijk is om het onderwerp cliëntenrechten en
de weg naar informatie en ondersteuning meer onder de aandacht te
brengen.
Over Cliëntenrechten.nl
Clientenrechten.nl is een initiatief van CG-Raad, Consumentenbond,
kiesBeter.nl, Consument en de Zorg van de NPCF en de
Zorgbelangorganisaties. Dit initiatief wordt gefinancierd door het
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Kijk voor meer
informatie op www.cliëntenrechten.nl
---