Gemeente Geldermalsen

Burgerpanel over tijdknelpunten, de resultaten

5 februari 2009 - In december 2008 hield Geldermalsen een onderzoek naar knelpunten in de tijdsbesteding van burgers uitgezet onder leden van het burgerpanel Geldermalsen. Door het uitvoeren van dit onderzoek wenst de gemeente meer inzicht te krijgen in ervaringen en problemen van burgers en kan zij een bijdrage leveren in het zoeken naar oplossingen. Gemeenten en provincies hebben in deze een regierol te vervullen. Net zoals voorgaande panelraadplegingen kenmerkt dit onderzoek zich door een grote betrokkenheid van het burgerpanel bij dit onderwerp, 66% procent van de panelleden heeft de vragenlijst volledig ingevuld.

In onze moderne samenleving ervaren burgers steeds vaker een gebrek aan tijd. De huidige 9 tot 5 samenleving breekt steeds meer burgers op. Een goede afstemming van onder andere openingstijden van zowel de publieke- als private dienstverlenende organisaties is hard nodig. De gemeente Geldermalsen heeft daarom voor 2009 het onderwerp Tijdbeleid hoog op de agenda geplaatst.
Dit onderzoek is een verkenning van de knelpunten die burgers in hun dagelijks leven, door gebrek aan tijd, ervaren. De burgers van het burgerpanel Geldermalsen is onder andere gevraagd naar hun ervaringen en tevredenheid met (zorg)voorzieningen als de huisarts, apotheek, kinderopvang en schoolopvang. Daarnaast is het burgerpanel gevraagd naar de behoefte aan een koopzondag. Mede door het onderzoek dat de gemeente vorig jaar hield naar de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente Geldermalsen, is inzicht verkregen in de wijze waarop de gemeente haar publieke dienstverlening kan verbeteren. Het verruimen van de openingstijden en het uitbreiden van
de elektronische publieksbalie zijn een tweetal van de mogelijkheden die de gemeente tot haar beschikking heeft. Dit onderzoek in combinatie met de resultaten uit het hierna volgende onderzoek Tijdbeleid zorgt ervoor dat gemeente Geldermalsen steeds beter zicht krijgt op de wensen en behoeften van haar burgers.

Dagelijkse bezigheid van de partner
Ongeveer de helft van de partners van de ondervraagde burgerpanelleden is fulltime werkzaam en nog eens 22% heeft een parttime baan. 16% vult zijn dag met andere bezigheden en 11% heeft geen partner. 20% van de respondenten geeft aan dat zowel hij/zij zelf als zijn/haar partner fulltime werkzaam zijn.

Openingstijden van (zorg)voorzieningen
De meest genoemde voorzieningen waarvan de burgerpanelleden de openingstijden graag verruimd willen zien, zijn de bank, het postkantoor en voor zorgvoorzieningen de huisarts en de apotheek. Voor al deze voorzieningen geldt dat men er vooral ook na 18:00 uur nog gebruik van wenst te maken. Ongeveer een vijfde van de burgerpanelleden wil ook op zaterdag bij deze voorzieningen terecht kunnen.
Het is duidelijk dat respondenten die fulltime werkzaam zijn relatief een sterkere behoefte hebben aan de verruiming van de openingstijden dan respondenten die niet werken.

Tijdsproblemen bij burgers
Een aanzienlijke groep respondenten (20%) geeft aan een direct tijdsprobleem te hebben gekregen door de combinatie werk en (mantel)zorg. Veel tijd gaat bij deze groep verloren aan het halen en brengen van kinderen naar de opvang, school, sport e.d., maar ook de files, de vele vakantiedagen van kinderen en de vroege sluitingstijden van (zorg)voorzieningen zorgt voor een gebrek aan tijd. Respondenten met een fulltime baan hebben relatief meer tijdsproblemen dan respondenten die part time werken of helemaal geen werk hebben. Het merendeel van de respondenten (80%) heeft geen tijdsprobleem door de combinatie werk en (mantel)zorg en herkent zich niet in deze situatie. Dit heeft te maken met de diversiteit van burgers in het panel. Zo heeft niet iedereen inwonende kinderen of de zorg te dragen voor een ziek familielid.

Bezorgdiensten en de koopzondag
Er is gekeken of burgers gebruik maken van bezorgdiensten van restaurants, supermarkten en andere dienstverleners in de gemeente. Het valt op dat 77% van de respondenten de afgelopen 6 maanden geen gebruik heeft gemaakt van een bezorgdienst. Men maakt het meest gebruik van restaurantbezorgdiensten, postorderbedrijven en webwinkels van speelgoed, kleding en computers.
In de enquête is ook gevraagd naar de behoefte aan een koopzondag. Van de 247 panelleden heeft 36% er daadwerkelijk behoefte aan, daarnaast is nog eens 34% niet tegen de komst van een koopzondag, maar is de behoefte ervoor niet aanwezig. Ook hier geldt dat respondenten met een fulltime baan relatief meer behoefte hebben aan een koopzondag dan diegene die part time werken of helemaal geen werk hebben.

Kinderopvang
16% van de burgers heeft kinderen in de leeftijd van 0 tot 3 jaar. 36% van deze groep maakt gebruik van een kinderdagverblijf. De voornaamste redenen om geen gebruik te maken van het kinderdagverblijf zijn dat de openingstijden niet aansluiten bij de persoonlijke situatie of dat kinderen worden opgevangen door de partner of een ander familielid. Een aantal respondenten geeft aan dat er in de eigen woonplaats geen kinderopvang aanwezig is. De respondenten die gebruik maken van het kinderdagverblijf zijn tevreden. Het enige waar een groep respondenten van 35% minder tevreden mee is, is de sluitingstijd. De verruiming die men wenst varieert van 18:30 tot na 19:00 uur.

Buitenschoolse- tussenschoolse en gastouderopvang 38% van de respondenten heeft kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar en daarvan maakt 22% gebruik van buitenschoolse opvang. 65% maakt gebruik van een of meerdere dagen tussenschoolse opvang. De belangrijkste reden die men opgeeft om geen gebruik te maken van opvang, is dat de partner thuis aanwezig is en de kinderen opvangt. Over de buitenschoolse opvang zijn de ondervraagden die er gebruik van maken overwegend positief. De sluitingstijd verdient aandacht, ongeveer een derde is hier ontevreden over, daarnaast vindt een vijfde van de respondenten het aantal weken dat de BSO geopend is onvoldoende. 45% geeft aan dat de openingstijden tenminste tot 18:30 uur verruimd moeten worden. (varieert van 18:30 tot na 19:00 uur). Een derde van de gebruikers ziet graag dat de opvang tussen 7:00 uur en 7:30 uur al geopend is. Opvallend is het hoge percentage dat geen gebruik wenst te maken van formele gastouderopvang, maar liefst 80%.

Gemeentegids van Geldermalsen
De gemeentegids wordt jaarlijks zowel op papier als digitaal uitgegeven en wordt door de respondenten positief ontvangen. Zo heeft 90% van de respondenten de afgelopen 12 maanden gebruik gemaakt van de gemeentegids. 46% de digitale en 44% de papieren. Van internet /Google wordt naast de gemeentegids het meest gebruik gemaakt om informatie op te zoeken. Burgerpanelleden zijn over het algemeen tevreden met de informatie in de gemeentegids, 85% mist geen informatie in de gids. Slechts
17% vindt de gemeentegids niet gebruiksvriendelijk. Naar verhouding is men meer tevreden met de papieren gemeentegids dan de digitale gemeentegids, dit geldt ook voor de gebruiksvriendelijkheid.

Leefbaarheidsbijeenkomsten
Tijdknelpunten hebben alles met leefbaarheid te maken. Verdeeld over januari, februari en maart organiseert de gemeente 5 speciale bijeenkomsten over de leefbaarheid in de dorpen. Waarbij ook tijdknelpunten aan de orde zijn. De eerste avond in Deil leverde veel bezoekers en een aantal actiepunten op waar bewoners mee aan de slag gaan, eventueel met professionele begeleiding.

De overige avonden vinden nog plaats op:

* 11 februari, in Tricht (voor inwoners van Tricht en Buurmalsen)
* 26 februari, De Schakel Acquoy (voor inwoners van Acquoy en Gellicum)

* 5 maart, Dorpshuis Meteren

* 19 maart, Café De Notenboom Beesd (voor inwoners van Beesd en Rumpt)

Productinfo Burgerpanel