Burgerpanel over tijdknelpunten, de resultaten
5 februari 2009 - In december 2008 hield Geldermalsen een onderzoek
naar knelpunten in de tijdsbesteding van burgers uitgezet onder leden
van het burgerpanel Geldermalsen. Door het uitvoeren van dit onderzoek
wenst de gemeente meer inzicht te krijgen in ervaringen en problemen
van burgers en kan zij een bijdrage leveren in het zoeken naar
oplossingen. Gemeenten en provincies hebben in deze een regierol te
vervullen. Net zoals voorgaande panelraadplegingen kenmerkt dit
onderzoek zich door een grote betrokkenheid van het burgerpanel bij
dit onderwerp, 66% procent van de panelleden heeft de vragenlijst
volledig ingevuld.
In onze moderne samenleving ervaren burgers steeds vaker een gebrek
aan tijd. De huidige 9 tot 5 samenleving breekt steeds meer burgers
op. Een goede afstemming van onder andere openingstijden van zowel de
publieke- als private dienstverlenende organisaties is hard nodig. De
gemeente Geldermalsen heeft daarom voor 2009 het onderwerp Tijdbeleid
hoog op de agenda geplaatst.
Dit onderzoek is een verkenning van de knelpunten die burgers in hun
dagelijks leven, door gebrek aan tijd, ervaren. De burgers van het
burgerpanel Geldermalsen is onder andere gevraagd naar hun ervaringen
en tevredenheid met (zorg)voorzieningen als de huisarts, apotheek,
kinderopvang en schoolopvang. Daarnaast is het burgerpanel gevraagd
naar de behoefte aan een koopzondag. Mede door het onderzoek dat de
gemeente vorig jaar hield naar de kwaliteit van de dienstverlening van
de gemeente Geldermalsen, is inzicht verkregen in de wijze waarop de
gemeente haar publieke dienstverlening kan verbeteren. Het verruimen
van de openingstijden en het uitbreiden van
de elektronische publieksbalie zijn een tweetal van de mogelijkheden
die de gemeente tot haar beschikking heeft. Dit onderzoek in
combinatie met de resultaten uit het hierna volgende onderzoek
Tijdbeleid zorgt ervoor dat gemeente Geldermalsen steeds beter zicht
krijgt op de wensen en behoeften van haar burgers.
Dagelijkse bezigheid van de partner
Ongeveer de helft van de partners van de ondervraagde burgerpanelleden
is fulltime werkzaam en nog eens 22% heeft een parttime baan. 16% vult
zijn dag met andere bezigheden en 11% heeft geen partner. 20% van de
respondenten geeft aan dat zowel hij/zij zelf als zijn/haar partner
fulltime werkzaam zijn.
Openingstijden van (zorg)voorzieningen
De meest genoemde voorzieningen waarvan de burgerpanelleden de
openingstijden graag verruimd willen zien, zijn de bank, het
postkantoor en voor zorgvoorzieningen de huisarts en de apotheek. Voor
al deze voorzieningen geldt dat men er vooral ook na 18:00 uur nog
gebruik van wenst te maken. Ongeveer een vijfde van de
burgerpanelleden wil ook op zaterdag bij deze voorzieningen terecht
kunnen.
Het is duidelijk dat respondenten die fulltime werkzaam zijn relatief
een sterkere behoefte hebben aan de verruiming van de openingstijden
dan respondenten die niet werken.
Tijdsproblemen bij burgers
Een aanzienlijke groep respondenten (20%) geeft aan een direct
tijdsprobleem te hebben gekregen door de combinatie werk en
(mantel)zorg. Veel tijd gaat bij deze groep verloren aan het halen en
brengen van kinderen naar de opvang, school, sport e.d., maar ook de
files, de vele vakantiedagen van kinderen en de vroege sluitingstijden
van (zorg)voorzieningen zorgt voor een gebrek aan tijd.
Respondenten met een fulltime baan hebben relatief meer tijdsproblemen
dan respondenten die part time werken of helemaal geen werk hebben.
Het merendeel van de respondenten (80%) heeft geen tijdsprobleem door
de combinatie werk en (mantel)zorg en herkent zich niet in deze
situatie. Dit heeft te maken met de diversiteit van burgers in het
panel. Zo heeft niet iedereen inwonende kinderen of de zorg te dragen
voor een ziek familielid.
Bezorgdiensten en de koopzondag
Er is gekeken of burgers gebruik maken van bezorgdiensten van
restaurants, supermarkten en andere dienstverleners in de gemeente.
Het valt op dat 77% van de respondenten de afgelopen 6 maanden geen
gebruik heeft gemaakt van een bezorgdienst. Men maakt het meest
gebruik van restaurantbezorgdiensten, postorderbedrijven en webwinkels
van speelgoed, kleding en computers.
In de enquête is ook gevraagd naar de behoefte aan een koopzondag. Van
de 247 panelleden heeft 36% er daadwerkelijk behoefte aan, daarnaast
is nog eens 34% niet tegen de komst van een koopzondag, maar is de
behoefte ervoor niet aanwezig. Ook hier geldt dat respondenten met een
fulltime baan relatief meer behoefte hebben aan een koopzondag dan
diegene die part time werken of helemaal geen werk hebben.
Kinderopvang
16% van de burgers heeft kinderen in de leeftijd van 0 tot 3 jaar. 36%
van deze groep maakt gebruik van een kinderdagverblijf. De voornaamste
redenen om geen gebruik te maken van het kinderdagverblijf zijn dat de
openingstijden niet aansluiten bij de persoonlijke situatie of dat
kinderen worden opgevangen door de partner of een ander familielid.
Een aantal respondenten geeft aan dat er in de eigen woonplaats geen
kinderopvang aanwezig is. De respondenten die gebruik maken van het
kinderdagverblijf zijn tevreden. Het enige waar een groep respondenten
van 35% minder tevreden mee is, is de sluitingstijd. De verruiming die
men wenst varieert van 18:30 tot na 19:00 uur.
Buitenschoolse- tussenschoolse en gastouderopvang
38% van de respondenten heeft kinderen in de leeftijd van 4 tot 12
jaar en daarvan maakt 22% gebruik van buitenschoolse opvang. 65% maakt
gebruik van een of meerdere dagen tussenschoolse opvang. De
belangrijkste reden die men opgeeft om geen gebruik te maken van
opvang, is dat de partner thuis aanwezig is en de kinderen opvangt.
Over de buitenschoolse opvang zijn de ondervraagden die er gebruik van
maken overwegend positief. De sluitingstijd verdient aandacht,
ongeveer een derde is hier ontevreden over, daarnaast vindt een vijfde
van de respondenten het aantal weken dat de BSO geopend
is onvoldoende. 45% geeft aan dat de openingstijden tenminste tot
18:30 uur verruimd moeten worden. (varieert van 18:30 tot na 19:00
uur). Een derde van de gebruikers ziet graag dat de opvang tussen 7:00
uur en 7:30 uur al geopend is. Opvallend is het hoge percentage dat
geen gebruik wenst te maken van formele gastouderopvang, maar liefst
80%.
Gemeentegids van Geldermalsen
De gemeentegids wordt jaarlijks zowel op papier als digitaal
uitgegeven en wordt door de respondenten positief ontvangen. Zo heeft
90% van de respondenten de afgelopen 12 maanden gebruik gemaakt van de
gemeentegids. 46% de digitale en 44% de papieren. Van internet /Google
wordt naast de gemeentegids het meest gebruik gemaakt om informatie op
te zoeken. Burgerpanelleden zijn over het algemeen tevreden met de
informatie in de gemeentegids, 85% mist geen informatie in de gids.
Slechts
17% vindt de gemeentegids niet gebruiksvriendelijk. Naar verhouding is
men meer tevreden met de papieren gemeentegids dan de digitale
gemeentegids, dit geldt ook voor de gebruiksvriendelijkheid.
Leefbaarheidsbijeenkomsten
Tijdknelpunten hebben alles met leefbaarheid te maken. Verdeeld over
januari, februari en maart organiseert de gemeente 5 speciale
bijeenkomsten over de leefbaarheid in de dorpen. Waarbij ook
tijdknelpunten aan de orde zijn. De eerste avond in Deil leverde veel
bezoekers en een aantal actiepunten op waar bewoners mee aan de slag
gaan, eventueel met professionele begeleiding.
De overige avonden vinden nog plaats op:
* 11 februari, in Tricht (voor inwoners van Tricht en Buurmalsen)
* 26 februari, De Schakel Acquoy (voor inwoners van Acquoy en
Gellicum)
* 5 maart, Dorpshuis Meteren
* 19 maart, Café De Notenboom Beesd (voor inwoners van Beesd en
Rumpt)
Productinfo Burgerpanel
Gemeente Geldermalsen