Gemeente Dirksland
Regiotaxi Goeree-Overflakkee evalueert 2008
Regiotaxi Goeree-Overflakkee, het eilandelijk vervoerssysteem voor
álle inwoners van
Goeree-Overflakkee, vervoert al twee jaar reizigers van deur tot deur.
Dit Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) is bestemd voor
iedereen. Voor mensen die geïndiceerd zijn volgens de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo) hanteert de Regiotaxi een
speciaal tarief. Zij betalen slechts 0,45 per ritzone.
Gebruik CVV toegenomen
In het eerste halfjaar van 2008 hebben 12.000 mensen gebruik gemaakt
van de Regiotaxi. In de tweede helft van het jaar kwamen daar nog eens
12.000 mensen bij. Het totale aantal gereden ritzones komt voor 2008
uit op 77.819 ritzones. Dit is 13% meer dan het aantal gereden
ritzones in 2007. De stijging zit vooral onder de Wmo-gebruikers. Het
gebruik onder de 65-plusgebruikers daalde ten opzichte van 2007. Veel
65-pluspashouders konden alsnog gebruik gaan maken van de
Wmo-regeling. Opvallend is de groei van het aantal ritzones van de
Wmo-reizigers van Oostflakkee. In deze gemeente werd door de
Wmo-pashouders maar liefst 47% meer gereisd ten opzichte van vorig
jaar. De bewoners uit Middelharnis maakten het meeste gebruik van de
Regiotaxi. Dat is niet zo raar, omdat de Wmo-geïndiceerden en de
65-plusreizigers van Middelharnis het afgelopen jaar nog mochten
genieten van een speciale regeling.
Stiptheid
Als het totaal van alle op tijd gereden ritten onder de 95% komt,
vergoeden de gemeenten de niet op tijd gereden ritten niet aan
Connexxion. De afspraak dat 95% van de reizigers minimaal een kwartier
vóór tot maximaal een kwartier ná het afgesproken tijdstip worden
opgehaald, wordt in het begin van het jaar nog nagekomen. Vanaf mei
zakt het stiptheidspercentage onder de 95%. In juni en juli bereikt
deze het laagste punt, 88%. Reden hiervoor is dat er in de
zomermaanden minder gebruik gemaakt wordt van het vervoer. De
verschillende ophaalpunten komen hierdoor verder uit elkaar te liggen.
Dit maakt het lastig om te plannen. Toch toont de stiptheidsmarge ten
opzichte van vorig jaar een lichte verbetering. Gemiddeld over 2008 is
de stiptheid 92,2%.
Warme terugbelservice
In het laatste kwartaal van 2008 is gestart met de zogenaamde warme
terugbelservice. Met de warme terugbelservice wordt de reiziger
persoonlijk door de chauffeur gebeld met de melding dat de taxi er aan
komt.
Bereikbaarheid van de centrale
Voor het aanvragen van een rit belt de reiziger naar de centrale van
Connexxion in IJsselmuiden (0800 44 04 044). Van alle telefoontjes
moet 80% binnen 30 seconden in behandeling worden genomen. Binnen 60
seconden moet 100% van alle ritaanvragen zijn aangenomen. In de
vakantieperiode (juni en juli) loopt dit percentage terug naar
respectievelijk 64% en 68%.
Klachten, graag melden!
Het aantal klachten bij Connexxion blijft laag. Zes klachten per maand
op gemiddeld 2000 ritten per maand. Dat is 0,3%. De landelijke norm is
0,5%. De klachten gaan meestal over de ophaal- en aankomsttijd van de
taxi. In 2008 is de procedure die Connexxion hanteert voor de klachten
opnieuw bekeken. De procedure is vrij beknopt. Het blijft lastig om de
reiziger over de streep te halen om zijn/haar ontevredenheid over het
vervoer te melden. Voor 2009 wordt bekeken of de klachtenprocedure
aangepast moet worden.
Tevredenheid
Medio april 2008 is er in het kader van de uitvoering van de Wmo door
de vier gemeenten onder de Wmo-geïndiceerden een enquête gehouden over
de Wmo. Eén van de vragen in deze enquête ging over de tevredenheid
over het collectief vervoer. Uit de resultaten blijkt dat de
Wmo-reizigers het meest positief zijn over de prijs van de rit en over
de behulpzaamheid van de chauffeur bij het in- en uitstappen. Als
negatieve punten werden genoemd de reisduur en de wachttijd voordat de
taxi voorrijdt. Doordat andere reizigers in- en uitstappen neemt de
reistijd toe.