Universiteit Leiden

Flexibele verkeersopvatting reguleert maatschappelijk verkeer

`Technologische, sociale en maatschappelijke ontwikkelingen vragen om flexibel recht', zegt docent civielrecht Pauline Memelink. `Het is de vraag hoe we het recht in deze snel veranderende wereld bij de tijd houden, zonder dat de rechter willekeurig oordeelt'. Donderdag 5 februari verdedigt ze haar proefschrift.

Afbeelding
Pauline Memelink: `Het mooie aan de verkeersopvatting is dat zij een antwoord geeft op de voortdurende spanning tussen de dynamische maatschappij en het statische recht.

Open normen
`Vijftien jaar geleden had niemand kunnen bedenken dat een elektronische handtekening ooit rechtsgeldig zou worden. Ook onze ideeën over bijvoorbeeld de verzorgingsstaat en de vrijheid van meningsuiting veranderen. Het is onmogelijk om al die veranderingen bij wet te regelen', zegt Memelink. `Daarom maakt het burgerlijk wetboek gebruik van zogeheten open normen.' Bekende voorbeelden zijn `redelijkheid en billijkheid', `goede zeden' en `maatschappelijke betamelijkheid'. Deze normen geven de rechter de ruimte om het recht aan te passen aan maatschappelijke ontwikkelingen, zonder dat de wet daarvoor hoeft te worden veranderd.

Verkeersopvatting
Een minder bekende open norm is de `verkeersopvatting', waarnaar het burgerlijk wetboek sinds 1992 in twaalf wetsartikelen verwijst. Deze verkeersopvatting is een ongeschreven opvatting over hoe het maatschappelijke verkeer, of de omgang tussen mensen of rechtspersonen, behoort te zijn. Het gaat er daarbij niet om of bepaald gedrag goed of slecht is, het gaat er om hoe bepaalde feiten juridisch gekwalificeerd dienen te worden. Memelink: `Soms zijn verkeersopvattingen glashelder. Als jij een boek bij de bibliotheek leent, maakt jou dat niet tot eigenaar van het boek. Maar als een kunstenaar uit een blok marmer een beeld houwt, heeft hij juridisch een nieuwe `zaak' gemaakt, wat hem wel als eigenaar kwalificeert.'

Afbeelding: Ongrijpbare noties die normatieve verwachtingen beïnvloeden worden weergegeven door een wolk, waaruit de verschillende noties - via wat de `trechter der verwachtingen' zou kunnen worden genoemd - `condenseren' tot een concrete verkeersopvatting. In dit plaatje vormt de verkeersopvatting in het verticale vlak een schakel tussen de opvattingen binnen de maatschappij en de rechtsbeslissing.

Bestanddeelvorming
Verkeersopvattingen zijn aan verandering onderhevig. `Als je vijftig jaar geleden verhuisde, was het gebruikelijk om de wastafel mee te nemen naar het nieuwe huis, dat was immers een luxegoed. De wastafel en het huis waren in juridisch opzicht twee verschillende zaken. Nu kun je daar niet meer mee aankomen. We zijn het er met zijn allen over eens dat zo'n wastafel bij het huis hoort, net als de dakpannen en het raamkozijn, dat ze samen een zaak zijn gaan vormen. Dat noemen we bestanddeelvorming.' De verkeersopvatting speelt niet alleen een rol bij conflicten op het gebied van bezit of houderschap, of bestanddeelvorming, maar ook bij de toerekening van risico's. Memelink: `Als een jonge onervaren arts een medische misser maakt, is hij dan verantwoordelijk voor zijn fout, of kan hij zich beroepen op overmacht? Bij wie leggen we het risico van zijn onervarenheid?'

De kip en het ei

`Het is moeilijk te achterhalen hoe de samenleving over dit soort zaken denkt', zegt de promovenda. `Het gaat om ingewikkelde feitencomplexen die leiden tot subtiele rechtsvragen. Neem nou het voorbeeld van de kip en het ei. Een kippenboer levert eieren aan een ander bedrijf dat ze machinaal uitbroedt, maar dat bedrijf blijkt niet in staat om de betaling te doen. Het gaat failliet. De kippenboer doet vervolgens een beroep op zijn eigendomsvoorbehoud. Dat betekent dat de eieren pas van de ontvanger worden als aan de betalingsvoorwaarde is voldaan. De vraag is alleen: wie is eigenaar van de uitgebroede kuikentjes? De boer meent dat de kuikens zijn eigendom zijn, omdat ze een `natuurlijke vrucht' zijn van zijn kippen. Nee, zegt het broedbedrijf. Er is een nieuw product gemaakt, er is dus net als bij het blok marmer sprake van zaaksvorming.'

Afbeelding: Wie is de eigenaar van de eieren en wie van de uitgebroede kuikens in deze broedmachine, als de eigenaar van de machine nog niet betaald heeft voor de eieren?

Dooddoener
`Het mooie aan de verkeersopvatting is dat zij een antwoord geeft op de voortdurende spanning tussen de dynamische maatschappij en het statische recht. Bovendien kan aan de hand van de verkeersopvatting maatwerk geleverd worden. Maar er kleven natuurlijk ook nadelen aan. Verkeersopvattingen zijn niet goed meetbaar. Je kunt niet op de Breestraat gaan staan, mensen een vragenlijst onder de neus duwen en vragen of ze een kuiken een `natuurlijke vrucht' vinden of `zaaksvorming'. Je zult ze dan eerst alle juridische ins en outs moeten uitleggen. Omdat de verkeersopvatting vaak lastig te achterhalen is, bestaat de kans dat rechters de verkeersopvatting gebruiken als een machtsmiddel, of als slecht gemotiveerde dooddoener. Als dat gebeurt ligt het gevaar voor willekeur en rechtsonzekerheid op de loer.'

Handvatten
Om dat te voorkomen biedt het proefschrift een theoretische achtergrond van het begrip en geeft het inzicht in hoe de verkeersopvatting achterhaald kan worden, en in welke gevallen de hantering ervan op zijn plaats is. `Ik heb zo'n 180 zaken gevonden waarbij sinds de jaren dertig de verkeersopvatting is gehanteerd', zegt Memelink. `De verwachting is dat dat er de komende tijd alleen maar meer worden, omdat maatschappelijke ontwikkelingen steeds sneller gaan. Daarom was het ook tijd dat deze studie er kwam. Noch in het binnenland, noch in het buitenland is overkoepelend onderzoek gedaan naar de verkeersopvatting en de daarbij behorende rechtsvinding. Dit boek moet juristen handvatten bieden aan het vaak ongrijpbare begrip verkeersopvatting. Hopelijk stelt het rechter in staat om hun vonnissen beter te motiveren.'

(3 februari 2009/Marl Pluijmen)

3/2/2009