SGP


03 - 02 - 09 | ING-deal minister Bos ING-deal minister Bos

De SGP steunt de interventie van minister Bos bij de ING. Feit is dat de financiele risico's voor de staat zich opeenstapelen, en dat is best wel zorgelijk. De onzekerheid en onvoorspelbaarheid van wat er nu gebeurt op de financiele markten is echter zodanig, dat er op dit moment weinig anders mogelijk is.
De SGP hecht eraan om nu eens ernst te maken met een eerlijk(er) beloningsbeleid, met name van de top. Dus: geen extreem hoge salarissen meer, en al helemaal geen absurde bonusregelingen.


---

----------

ING-deal minister Bos
3 februari 2009
B.J. van der Vlies

Voorzitter. Over het feit dat wij op zondag gebeld zijn om de voorliggende interventie van de Staat in ING te bespreken met de minister heb ik al gesproken in de commissie. Hierop zou ik niet meer terugkomen. Ik houd mij aan mijn woord, maar ik had hierbij wel mijn principiële kanttekeningen.

Voor de zoveelste ronde bespreken wij een interventie van de Staat in de bancaire sector. Deze interventies zijn niet doel in zichzelf, maar een hulpmiddel om het systeem financieel of bancair vitaal te houden en weer op gang te krijgen. Opgeteld gaat het om heel veel geld. Het is ook voor mijn fractie in toenemende mate sterk de vraag of de risico's van de gezamenlijke interventies die wij nu achter de rug hebben in een maand of wat op den duur toch niet onbeheersbare aspecten zullen kennen voor de Staat, en daarmee uiteindelijk een strop kunnen betekenen voor de belastingbetaler. Een en ander kan goed uitpakken -- laten wij dat uiteraard hopen -- maar kan ook fors tegenvallen en dan hebben wij maar zo een probleem.

Bij het bepalen van de risico's wordt gewerkt met een groot aantal onzekere variabelen. Ook hiervoor geldt: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Bovendien zijn de risico's onderling sterk gecorreleerd. Gaat het niet goed met de ene interventie, dan is de kans groot dat het met de andere uiteindelijk ook niet goed gaat. Graag verneem ik de visie van de minister op de beheersbaarheid van de risico's, ook met het oog op eventuele nieuwe interventies in de toekomst.

Tevens ontvangt mijn fractie graag een reactie van de minister op de geluiden dat ING met deze interventie een cadeautje van de Staat heeft ontvangen. Gedeeltelijk snap ik deze analyse wel. Immers, de Staat neemt door de back-upfaciliteit een groot gedeelte van de risico's weg bij de bank, en dus ook bij de belegger in ING.

Verder heb ik een aantal vragen over de waardering. In de brief zegt de minister dat de waardering van Dynamic Credit conservatiever is dan de interne waarderingen van ING en van zijn gespecialiseerde adviseur. Hoe groot de risico's zijn, valt dus moeilijk te bepalen. Hoeveel verschil zit er tussen deze drie waarderingen: hoe groot is de spreiding? Is het mogelijk dat de Staat 20% te veel heeft betaald, zoals verschillende experts in de media roepen? Dit heeft onder meer te maken met het gegeven dat het aantal wanbetalers onder Amerikaanse huizenbezitters nog steeds groeit. Volgens een berekening van eind 2008 bedraagt het aantal huizenbezitters met een betalingsachterstand van meer dan 60 dagen zo'n 28%. Dit aantal groeit, want eerder was nog sprake van 22%. Hoe zit het bovendien met de incentive om de bankverzekeraar te prikkelen om de portefeuille met Alt-A-leningen, het segment boven de subprime hypotheken, zo snel mogelijk af te bouwen? Van verschillende mensen uit het veld hoor ik dat er incentives in de constructie zitten die dit juist ontmoedigen.

Uit de brief van de minister begrijp ik dat Nederland door deze interventie het risico loopt dat de Amerikaanse overheid geen steun wil verlenen aan een dochteronderneming met een hoofdkantoor buiten de Verenigde Staten, en dat terwijl de problemen met de Alt-A-portefeuilles hoofdzakelijk in Amerika ontstaan zijn. Was het niet zo dat vooral in de Verenigde Staten de scheefgroei bij ING Direct werd bevorderd doordat men met betrekking tot hypotheken genoegen nam met condities die bij ING in eigen land niet zouden zijn geaccepteerd? Heeft het Nederlandse toezicht op dit punt gefaald? Hoe gaat de minister dit protectionistische elementje aankaarten bij zijn ambtgenoot in de Verenigde Staten?

Bij de deal heeft ING zichzelf gecommitteerd om 25 mld. extra krediet te verlenen aan consumenten en bedrijven in Nederland tegen marktconforme condities. De minister geeft in zijn brief aan dat hij daarop geen toezicht gaat houden, omdat het commitment door ING zelf is uitgesproken. Dat verbaast mij om enkele redenen. Ten eerste: waarom heeft de minister de kredietverstrekking zelf niet aan de orde gesteld tijdens de onderhandelingen, en er geen voorwaarde van gemaakt? Ten tweede: is het niet heel normaal dat een bank krediet verstrekt tegen marktconforme condities, als consumenten of bedrijven aan de voorwaarden voor kredietverlening voldoen? Ten derde: als ING pas aan het eind van 2009 hierover gaat rapporteren, kan er tussentijds niet meer worden bijgestuurd, zou dat nodig zijn. Wil de minister daarom alsnog daarop monitoren? Graag ontvang ik op deze drie punten een adequate reactie.

Afrondend plaats ik een enkele opmerking over het beloningsbeleid. In de afgelopen tijd is daarover al verschillende malen een debat gevoerd. Laat ik vooropstellen dat ik blij ben met het resultaat dat de raad van bestuur zal afzien van bonussen. Minder goed begrijpt mijn fractie dat topman Tilmant er toch vandoor is gegaan met een grote bonus. Waarom is dat, zo vraag ik de minister. Bovendien vraagt mijn fractie de minister naar de voorwaarden voor het ontwikkelen van een duurzaam beloningsbeleid voor de lagen onder de raad van bestuur. Valt het beloningsbeleid voor de raad van bestuur ook onder dat te formuleren duurzame beloningsbeleid? Welke voorwaarden heeft de minister gesteld aan de vormgeving van dat duurzame beloningsbeleid? Hoe gaat hij daarop toezicht houden? Nu de belastingbetaler grote risico's loopt, vindt de SGP-fractie het heel belangrijk dat het beloningsbeleid dat risico weerspiegelt. Graag ontvang ik hierop een reactie