FloraHolland


Pilot beeldveilen planten bij FloraHolland Naaldwijk

NAALDWIJK, 4 februari 2009 (persbericht) - Bij FloraHolland Naaldwijk is deze week een pilot beeldveilen planten van start gegaan bij de productgroepen Kalanchoe en Saintpaulia. Klanten kopen in op basis van de aanvoerinformatie en de productfoto's die tijdens het veilen getoond worden in het klokfront. De stapelwagens met Kalanchoe en Saintpaulia komen niet meer voor de klok. Tijdens de proef, die tot en met april 2009 duurt, kunnen aanvoerders, kopers en veiling ervaring opdoen met het werken met productbeelden. Op basis van deze ervaringen wordt bepaald hoe het beeldveilen verder wordt uitgerold.

Beeldveilen speelt in op de toenemende virtualisering van de sierteeltsector. Productfoto's spelen in de verkoopprocessen van kopers een steeds grotere rol. De beschikbaarheid van eigen productfoto's wordt voor aanvoerders steeds belangrijker. Het beeldmateriaal is een extra marketingtool in de afzet van bloemen en planten. Beeldveilen levert ook een bijdrage aan het vergroten van de efficiency in de keten door het loskoppelen van het logistieke en het commerciële proces.

Betrouwbare aanvoerinformatie
FloraHolland Naaldwijk heeft de pilot beeldveilen in samenspraak met een aantal kwekers en kopers voorbereid. Bij beeldveilen is het belangrijk dat de aanvoerinformatie betrouwbaar is en dat het beeldmateriaal representatief is voor de partij die geveild wordt. Het gaat dan om het juiste product, de juiste kleur (mengsel), rijpheid, tray, hoes en toegevoegde waarde.

Fotobijschrift: Klokscherm beeldveilen planten bij FloraHolland Naaldwijk