FloraHolland
Pilot beeldveilen planten bij FloraHolland Naaldwijk
NAALDWIJK, 4 februari 2009 (persbericht) - Bij FloraHolland Naaldwijk
is deze week een pilot beeldveilen planten van start gegaan bij de
productgroepen Kalanchoe en Saintpaulia. Klanten kopen in op basis van
de aanvoerinformatie en de productfoto's die tijdens het veilen
getoond worden in het klokfront. De stapelwagens met Kalanchoe en
Saintpaulia komen niet meer voor de klok. Tijdens de proef, die tot en
met april 2009 duurt, kunnen aanvoerders, kopers en veiling ervaring
opdoen met het werken met productbeelden. Op basis van deze ervaringen
wordt bepaald hoe het beeldveilen verder wordt uitgerold.
Beeldveilen speelt in op de toenemende virtualisering van de
sierteeltsector. Productfoto's spelen in de verkoopprocessen van
kopers een steeds grotere rol. De beschikbaarheid van eigen
productfoto's wordt voor aanvoerders steeds belangrijker. Het
beeldmateriaal is een extra marketingtool in de afzet van bloemen en
planten. Beeldveilen levert ook een bijdrage aan het vergroten van de
efficiency in de keten door het loskoppelen van het logistieke en het
commerciële proces.
Betrouwbare aanvoerinformatie
FloraHolland Naaldwijk heeft de pilot beeldveilen in samenspraak met
een aantal kwekers en kopers voorbereid. Bij beeldveilen is het
belangrijk dat de aanvoerinformatie betrouwbaar is en dat het
beeldmateriaal representatief is voor de partij die geveild wordt. Het
gaat dan om het juiste product, de juiste kleur (mengsel), rijpheid,
tray, hoes en toegevoegde waarde.
Fotobijschrift: Klokscherm beeldveilen planten bij FloraHolland
Naaldwijk