2009: een jaar van groei voor duurzame productie 04/02/2009 18:15

PR Newswire

BERLIJN en WADDINXVEEN, Nederland, February 4 /PRNewswire/ --
- Toonaangevende bio-handelsorganisatie Eosta verwacht een omzetgroei met dubbele cijfers

De bancaire sector geeft het goede voorbeeld: opeens wordt reële waarde geëist in plaats van fantastische, maar fictieve transacties en zoekt men naar duurzaam-transparante bedrijven in plaats van ondoorzichtige financiële goocheltrucs. Met het transparantieconcept Nature & More, evenals de innovatieve klimaatbeschermingsprojecten van het zusterbedrijf Soil & More International, is de Nederlandse bio-megahandelsonderneming Eosta goed voorbereid op moeilijke tijden. Men verwacht echter ook veel strengere verkoopvoorwaarden en een toenemende prijsdruk in een bijzonder concurrerende markt.

Ook in het crisisjaar 2009 presenteert de wereldwijd opererende bio-importeur en groothandel zich zelfbewust op de vers-fruitvakbeurs "Fruit Logistica" in Berlijn. "Wij verwachten ook een uitzonderlijk sterke volumegroei in kas- en fruitproducten van overzee en uit de tropen, dat wil zeggen in onze kerncompetentiegebieden. Maar natuurlijk gaat de economische crisis ook aan ons niet voorbij", zegt Volkert Engelsman, algemeen directeur van het in het Nederlandse Waddinxveen gevestigde Eosta. "Tegelijkertijd zijn wij ook degenen die altijd al echte alternatieven hebben geboden voor economieën die naar een korte-termijnwinsten streven." De terugkeer naar echtheid, de "Back to the Basics' is net als overal in de economie ook bij de inkopers van de grote supermarktketens duidelijk waar te nemen. In de loop der jaren zijn wij onze basisfilosofie altijd trouw gebleven, volgens welke wij ons evenzeer als marktvertegenwoordiger van de producenten zien, als als partner van de levensmiddelendetailhandel. Door een bovengemiddeld hoog eigen kapitaal kunnen wij ons veroorloven om in tijden van crisis
prijsschomme lingen op te vangen, terwijl anderen gedwongen zijn de prijsdruk direct aan hun toeleveranciers door te berekenen.

In de afgelopen jaren heeft Eosta met haar innovatieve benaderingen herhaaldelijk voor ophef gezorgd. Zo biedt het eerst intern ontwikkelde, nu in een stichting ondergebracht transparantieconcept Nature & More (http://www.natureandmore.com) marktpartners en eindgebruikers de mogelijkheid om met behulp van een productcode rechtstreeks informatie op te vragen over de producenten van biologische verse producten. Op de Fruit Logistica wordt de nieuw ontwikkeld website van Nature & More voor de eerste maal in een voorvertoning gepresenteerd. Begin 2008 werd het label "Climate Neutral Product" gepresenteerd, waar het unieke klimaatbeschermingsconcept van het zusterbedrijf Soil & More International de basis van vormt: wereldwijd wordt groenafval door gemeentes en de landbouwsector tot kwalitatief hoogwaardige biologische compost verwerkt in plaats van dit klimaatgas-intensief te laten verrotten. Zo droeg begin 2009 Kaapstad bijvoorbeeld de verwerking van al het groenafval over aan de Zuid-Afrikaanse dochteronderneming van Soil & More.

Maar ook binnen de eigen onderneming wordt aan de toekomst gewerkt: met een nieuwe productlijn "BioKids" worden aantrekkelijke verse producten voor kinderen en jongeren op de markt gebracht.

Conclusie: "Het is jammer dat er een economische ramp voor nodig was om een andere manier van denken in de wereldeconomie te bewerkstelligen", aldus Engelsman. "Daardoor wordt echter ons streven naar duurzaamheid bevestigd en kunnen wij alleen maar sterker uit deze crisis komen."
Contactpersoon: Volkert Engelsman, +31(0)6-53306110 en Markus Schmidt: +49(0)4181-88-88-39






-