2009: een jaar van groei voor duurzame productie
04/02/2009 18:15
PR Newswire
BERLIJN en WADDINXVEEN, Nederland, February 4 /PRNewswire/ --
- Toonaangevende bio-handelsorganisatie Eosta verwacht een omzetgroei met
dubbele cijfers
De bancaire sector geeft het goede voorbeeld: opeens wordt reële waarde
geëist in plaats van fantastische, maar fictieve transacties en zoekt men
naar duurzaam-transparante bedrijven in plaats van ondoorzichtige financiële
goocheltrucs. Met het transparantieconcept Nature & More, evenals de
innovatieve klimaatbeschermingsprojecten van het zusterbedrijf Soil & More
International, is de Nederlandse bio-megahandelsonderneming Eosta goed
voorbereid op moeilijke tijden. Men verwacht echter ook veel strengere
verkoopvoorwaarden en een toenemende prijsdruk in een bijzonder concurrerende
markt.
Ook in het crisisjaar 2009 presenteert de wereldwijd opererende
bio-importeur en groothandel zich zelfbewust op de vers-fruitvakbeurs
"Fruit Logistica" in Berlijn. "Wij verwachten ook een uitzonderlijk sterke
volumegroei in kas- en fruitproducten van overzee en uit de tropen, dat wil
zeggen in onze kerncompetentiegebieden. Maar natuurlijk gaat de economische
crisis ook aan ons niet voorbij", zegt Volkert Engelsman, algemeen directeur
van het in het Nederlandse Waddinxveen gevestigde Eosta. "Tegelijkertijd zijn
wij ook degenen die altijd al echte alternatieven hebben geboden voor
economieën die naar een korte-termijnwinsten streven." De terugkeer naar
echtheid, de "Back to the Basics' is net als overal in de economie ook bij de
inkopers van de grote supermarktketens duidelijk waar te nemen. In de loop
der jaren zijn wij onze basisfilosofie altijd trouw gebleven, volgens welke
wij ons evenzeer als marktvertegenwoordiger van de producenten zien, als als
partner van de levensmiddelendetailhandel. Door een bovengemiddeld hoog eigen
kapitaal kunnen wij ons veroorloven om in tijden van crisis
prijsschomme
lingen op te vangen, terwijl anderen gedwongen zijn de prijsdruk
direct aan hun toeleveranciers door te berekenen.
In de afgelopen jaren heeft Eosta met haar innovatieve benaderingen
herhaaldelijk voor ophef gezorgd. Zo biedt het eerst intern ontwikkelde, nu
in een stichting ondergebracht transparantieconcept Nature & More
(http://www.natureandmore.com) marktpartners en eindgebruikers de
mogelijkheid om met behulp van een productcode rechtstreeks informatie op te
vragen over de producenten van biologische verse producten. Op de Fruit
Logistica wordt de nieuw ontwikkeld website van Nature & More voor de eerste
maal in een voorvertoning gepresenteerd. Begin 2008 werd het label "Climate
Neutral Product" gepresenteerd, waar het unieke klimaatbeschermingsconcept
van het zusterbedrijf Soil & More International de basis van vormt:
wereldwijd wordt groenafval door gemeentes en de landbouwsector tot
kwalitatief hoogwaardige biologische compost verwerkt in plaats van dit
klimaatgas-intensief te laten verrotten. Zo droeg begin 2009 Kaapstad
bijvoorbeeld de verwerking van al het groenafval over aan de Zuid-Afrikaanse
dochteronderneming van Soil & More.
Maar ook binnen de eigen onderneming wordt aan de toekomst gewerkt: met
een nieuwe productlijn "BioKids" worden aantrekkelijke verse producten voor
kinderen en jongeren op de markt gebracht.
Conclusie: "Het is jammer dat er een economische ramp voor nodig was om
een andere manier van denken in de wereldeconomie te bewerkstelligen", aldus
Engelsman. "Daardoor wordt echter ons streven naar duurzaamheid bevestigd en
kunnen wij alleen maar sterker uit deze crisis komen."
Contactpersoon: Volkert Engelsman, +31(0)6-53306110 en Markus Schmidt: +49(0)4181-88-88-39
-