Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie

februari 2009

04 februari 2009

Hierbij ontvangt u een extra nieuwsbrief van het OZIS Verbetertraject.

Afhandeling OZIS verbetertraject
Op dit moment zijn er problemen met de software die ervoor zorgen dat de in het Apotheek Informatie Systeem (AIS) geschoonde patiënten worden verwijderd uit de Centrale Patiënten Index op de regioserver (de LDAP-server). Deze problemen en de consequenties hiervan voor het vervolg van het traject, zijn de aanleiding voor dit bericht.

Zowel bij Microbais als bij Euroned zijn bovengenoemde problemen onderkend. Microbais heeft hiervoor inmiddels een patch uitgeleverd. Euroned is momenteel bezig om hiervoor een oplossing te ontwikkelen, die naar verwachting in de week van 2 februari zal uitkomen. De leveranciers geven aan dat door de patches inactieve patiënten alsnog verwijderd worden van de LDAP-server. Zodra de werking van deze patches definitief vastgesteld is, kunnen de 2e dubbelrapportage en de beoordeling plaatsvinden. De oorspronkelijke planning was om deze dubbelrapportage op 1 februari te laten plaatsvinden. Pas na de beoordeling van de tweede dubbelrapportage kan bepaald worden of de schoning effectief geweest is en de regio's hun doelstellingen hebben gerealiseerd en voor een vergoeding in aanmerking komen.

Hierdoor is de beoogde oplevering van het programma naar verwachting met twee weken opgeschoven naar medio februari (in plaats van 1 februari). Hierbij gaan we ervan uit dat het uitbrengen van de patches en de testen volgens de huidige planning zal plaats vinden.

Naar aanleiding van deze ontwikkelingen heeft de KNMP het volgende besloten:

- De aanvraag voor de OZIS vergoeding voor apotheken kan worden gedaan tot 14 februari a.s..

- Het aanvraagformulier dat u daarvoor nodig heeft, kunt u downloaden via de OZIS monitor.

- Daarna zal de aanvraag in behandeling worden genomen en zal gecontroleerd worden of aan de voorwaarden is voldaan. De voorwaarden zijn dat alle OZIS activiteiten zijn uitgevoerd en dat het dubbelpercentage op de regioserver maximaal 5 % is. Indien blijkt dat een apotheek niet voldoet aan één of meerdere voorwaarden, dan zullen hierover mogelijk aanvullende afspraken gemaakt worden.

(In een regio die nog steeds meer dan 5 % dubbelen heeft, zal contact opgenomen worden met de regiocoördinator om na te gaan welke aanvullende acties op apotheekniveau mogelijk zijn aan de hand van een verdere analyse van de dubbelrapportage). Indien een apotheek aan alle voorwaarden voldoet, zal de vergoeding binnen een termijn van 6 weken worden uitbetaald.

De programmaorganisatie is zich ervan bewust dat de ontwikkeling bij de AIS leveranciers een vertragende invloed heeft op de afronding van het OZIS Verbetertraject en de afhandeling van de vergoeding. Vanwege het belang van het einddoel van het OZIS Verbetertraject, de verbetering van de gegevensuitwisseling om de medicatieveiligheid te vergroten, willen we echter zorgvuldig te werk gaan.

Telefoonnummer en openingstijden helpdesk:
De medewerkers van onze helpdesk staan u graag te woord voor al uw vragen of opmerkingen rondom het OZIS-verbetertraject. Telefoonnummer 070-3737223. Openingstijden: van 9.00-17.00 uur op maandag tot en met vrijdag.

---

© 2009 KNMP
KNMP Vandaag Vakinhoud Bedrijfsvoering Producten Over de KNMP Dossiers Contact Help