Rathenau Instituut
Plasterk pleit voor zorgvuldig debat nanotechnologie
Minister Plasterk waarschuwde tijdens een algemeen overleg van de Raad
voor Concurrentievermogen in november 2008 voor een vertroebeling van
de maatschappelijke discussie over nanotechnologie. Zijn oproep komt
overeen met de boodschap van het Rathenau Instituut in de recente
studie `Tien lessen voor een nanodialoog'.
Nanotechnologie
Nanotechnologie, onderzoek en bewerking van materialen op het niveau
van atomen en moleculen, maakt nieuwe ontwikkelingen mogelijk in zeer
uiteenlopende sectoren. Van nieuwe materialen en cosmeticaproducten
tot kleinere computers en moleculaire geneeskunde.
Maatschappelijke vragen
Het kabinet beschouwt nanotechnologie dan ook als pijler onder de
kenniseconomie en investeert er flink in. Maar de ontwikkelingen in de
nanotechnologie gaan gepaard met diverse maatschappelijke vragen. Over
veiligheid voor mens en milieu, privacy, patiëntenbelangen. Over
wenselijkheid, dromen en doemscenario's. Kwesties die een helder debat
verdienen. Minister Plasterk vindt het een slechte zaak als al die
kwesties op één hoop worden gegooid.
Tien lessen voor een nanodialoog
Het pleidooi van minister Plasterk wordt ondersteund door de Rathenau
studie 'Tien lessen voor een nanodialoog'. Les 1 van het rapport is
namelijk: "Maak een onderscheid tussen de mogelijke risico's van
nanomaterialen en het bredere debat over de impact van nanotechnologie
op de samenleving". Via een maatschappelijke dialoog kunnen de sociale
en ethische dilemma's helder gemaakt worden. Het risicovraagstuk
vraagt echter niet om een publieke dialoog, maar om een duidelijke
regie van de overheid.
Opinie-artikel
In het opinie artikel waar minister Plasterk naar verwijst, ('Pas op
voor het nanogevaar', R. van Est en B. Walhout, Volkskrant 27 november
2008) stellen de onderzoekers dat zonder die regie de risico's elke
discussie zullen domineren. Daarmee zou de maatschappelijke dialoog
die de regering dit jaar over nanotechnologie wil starten, op voorhand
gefrustreerd kunnen worden.