Controlesysteem voor bandenspanning wordt verplicht
04/02/2009 13:40
PR Newswire
HANNOVER, Duitsland, February 4 /PRNewswire/ --
- De Europese Commissie voert actie voor de veiligheid van voertuigen en
de bescherming van het milieu
- Controlesystemen voor de bandenspanning moeten vanaf 2012 standaard
worden ingebouwd in alle modellen
- Continental beveelt systemen aan die de bestuurder een betrouwbaar
signaal geven bij een te lage bandenspanning van meer dan 10% per band
- Continental waarschuwt tegen systemen met onvoldoende precisie in de
metingen.
- De verbruikskosten van Europese auto's kunnen met 3,4 miljard euro
worden teruggebracht door de invoering van een nauwkeurige registratie
van een te lage bandenspanning
Als het aan de Europese Commissie ligt, wordt vanaf 2012 in alle nieuwe
automodellen een controlesysteem voor bandendruk geïnstalleerd. Met deze
regeling wil de commissie niet alleen het milieu beschermen, maar ook het
aantal auto-ongevallen als gevolg van problemen met de banden terugdringen.
Achtergrond: alleen bij een juiste bandenspanning hebben banden een lage
rolweerstand en een minimaal brandstofverbruik; een langzaam verlies aan
bandenspanning is de grootste oorzaak van schade aan banden. Als
internationale leverancier van producten voor de auto-industrie, dringt
Continental erop aan om systemen verplicht te stellen die nauwkeurig de
bandenspanning meten en de bestuurder waarschuwen zodra er een minimaal
verlies in de bandenspanning wordt vastgesteld. Een kleine schade aan een
band kan grote gevolgen hebben.
Met dit voorstel voldoet de Europese Commissie aan de wensen van
autoclubs en experts uit de autobranche. Alexander Lührs, woordvoerder van
Continental, Europa's grootste bandenfabrikant, benadrukt de grote
vooruitgang in veiligheid door het gebruik van zulke systemen: "Een klapband
leidt tot grote risico's voor weggebruikers, vooral als die zich voordoen bij
hogere snelheden," zegt hij, het probleem toelichtend. "Als een bestuurder de
macht over het stuur verliest, zijn er meteen ook een hoop andere mensen op
de weg in groot gevaar." Continental, zo benadrukt hij, heeft jarenlange
ervaring met controlesystemen voor het meten van de bandenspanning. "Ongeveer
90 procent van alle problemen met banden worden veroorzaakt door het langzaam
weglekken van de lucht in de banden," legt hij uit. Dit kan het gevolg zijn
van een klein gaatje dat is veroorzaakt door een schroef of spijker of van
een lekkend ventiel. Als de bestuurder tijdig een waarschuwing krijgt van een
nauwkeurig meetsysteem, dan kan hij of zij de bandenspanning verhogen, of
zonodig een nieuwe band aanschaffen. Een op de drie auto's op de Duitse wegen
hebben banden met een te lage bandenspanning, vermeldt Lührs. Als alle auto's
met een juiste bandenspanning zouden rondrijden, dan zouden de
verbruikskosten in Europa alleen al met 3,4 miljard euro per jaar kunnen
worden teruggedrongen. Een verkeerde bandenspanning leidt tot een verhoogde
rolweerstand, waardoor het benzineverbruik onnodig toeneemt en er meer CO2 in
de atmosfeer terechtkomt. De remafstand wordt ook langer.
Experts op het gebied van banden en chassis dringen erop aan de
waarschuwingsdrempel voor spanningsverlies laag te houden, om de
voertuigveiligheid te maximaliseren en het aantal lekke banden te
minimaliseren. Continental dringt aan op een verplicht controlesysteem voor
de bandenspanning, dat de bestuurder waarschuwt zodra een van de banden meer
dan 10% afwijkt van de aanbevolen bandenspanning. Ook waarschuwen de
deskundigen van Continental tegen een te ruime norm bij het vaststellen van
de technische standaarden: het is belangrijk te onderkennen dat wanneer de
wetgever genoegen neemt met een waarschuwingsdrempel van 25%, er meer en meer
autobestuurders met een te lage bandenspanning rond zullen rijden, omdat een
handmatige controle op de bandenspanning dan als een onnodige belasting wordt
ervaren. Dit zou dan ten nadele gaan van de totale verbruikskosten, de
brandstofbesparing en de voertuigveiligheid.
Met een jaaromzet van 25 miljard euro in 2008, is Continental Corporation
wereldwijd een van de grootste leveranciers voor auto-onderdelen. Als
aanbieder van remsystemen, systemen en componenten voor aandrijving en
onderstel, instrumentarium, infotainmentvoorzieningen, automobielelektronica,
banden en technische elastomeren, draagt de onderneming bij aan een hogere
verkeersveiligheid en de bescherming van het milieu. Continental is daarnaast
een ervaren partner in de mobiele netwerkcommunicatie. De onderneming biedt
momenteel werk aan ongeveer 146.500 mensen in bijna 200 vestigingen in 36
landen.
Persvoorlichter:
Enno Pflug
External Communications, Interior Division
Continental Automotive GmbH
Sodener Strasse 9
65824 Schwalbach am Taunus, Germany
Telefoon: +49-6196-87-2515
Fax: +49-6196-8779-2515
enno.pflug@continental-corporation.com
Persvoorlichter: Enno Pflug, External Communications, Interior Division, Continental Automotive GmbH, Sodener Strasse 9, 65824 Schwalbach am Taunus, Duitsland, Telefoon: +49-6196-87-2515, Fax: +49-6196-8779-2515, enno.pflug@continental-corporation.com
-