Controlesysteem voor bandenspanning wordt verplicht 04/02/2009 13:40

PR Newswire

HANNOVER, Duitsland, February 4 /PRNewswire/ --


- De Europese Commissie voert actie voor de veiligheid van voertuigen en de bescherming van het milieu


- Controlesystemen voor de bandenspanning moeten vanaf 2012 standaard worden ingebouwd in alle modellen


- Continental beveelt systemen aan die de bestuurder een betrouwbaar signaal geven bij een te lage bandenspanning van meer dan 10% per band


- Continental waarschuwt tegen systemen met onvoldoende precisie in de metingen.


- De verbruikskosten van Europese auto's kunnen met 3,4 miljard euro worden teruggebracht door de invoering van een nauwkeurige registratie van een te lage bandenspanning

Als het aan de Europese Commissie ligt, wordt vanaf 2012 in alle nieuwe automodellen een controlesysteem voor bandendruk geïnstalleerd. Met deze regeling wil de commissie niet alleen het milieu beschermen, maar ook het aantal auto-ongevallen als gevolg van problemen met de banden terugdringen. Achtergrond: alleen bij een juiste bandenspanning hebben banden een lage rolweerstand en een minimaal brandstofverbruik; een langzaam verlies aan bandenspanning is de grootste oorzaak van schade aan banden. Als internationale leverancier van producten voor de auto-industrie, dringt Continental erop aan om systemen verplicht te stellen die nauwkeurig de bandenspanning meten en de bestuurder waarschuwen zodra er een minimaal verlies in de bandenspanning wordt vastgesteld. Een kleine schade aan een band kan grote gevolgen hebben.

Met dit voorstel voldoet de Europese Commissie aan de wensen van autoclubs en experts uit de autobranche. Alexander Lührs, woordvoerder van Continental, Europa's grootste bandenfabrikant, benadrukt de grote vooruitgang in veiligheid door het gebruik van zulke systemen: "Een klapband leidt tot grote risico's voor weggebruikers, vooral als die zich voordoen bij hogere snelheden," zegt hij, het probleem toelichtend. "Als een bestuurder de macht over het stuur verliest, zijn er meteen ook een hoop andere mensen op de weg in groot gevaar." Continental, zo benadrukt hij, heeft jarenlange ervaring met controlesystemen voor het meten van de bandenspanning. "Ongeveer 90 procent van alle problemen met banden worden veroorzaakt door het langzaam weglekken van de lucht in de banden," legt hij uit. Dit kan het gevolg zijn van een klein gaatje dat is veroorzaakt door een schroef of spijker of van een lekkend ventiel. Als de bestuurder tijdig een waarschuwing krijgt van een nauwkeurig meetsysteem, dan kan hij of zij de bandenspanning verhogen, of zonodig een nieuwe band aanschaffen. Een op de drie auto's op de Duitse wegen hebben banden met een te lage bandenspanning, vermeldt Lührs. Als alle auto's met een juiste bandenspanning zouden rondrijden, dan zouden de verbruikskosten in Europa alleen al met 3,4 miljard euro per jaar kunnen worden teruggedrongen. Een verkeerde bandenspanning leidt tot een verhoogde rolweerstand, waardoor het benzineverbruik onnodig toeneemt en er meer CO2 in de atmosfeer terechtkomt. De remafstand wordt ook langer.

Experts op het gebied van banden en chassis dringen erop aan de waarschuwingsdrempel voor spanningsverlies laag te houden, om de voertuigveiligheid te maximaliseren en het aantal lekke banden te minimaliseren. Continental dringt aan op een verplicht controlesysteem voor de bandenspanning, dat de bestuurder waarschuwt zodra een van de banden meer dan 10% afwijkt van de aanbevolen bandenspanning. Ook waarschuwen de deskundigen van Continental tegen een te ruime norm bij het vaststellen van de technische standaarden: het is belangrijk te onderkennen dat wanneer de wetgever genoegen neemt met een waarschuwingsdrempel van 25%, er meer en meer autobestuurders met een te lage bandenspanning rond zullen rijden, omdat een handmatige controle op de bandenspanning dan als een onnodige belasting wordt ervaren. Dit zou dan ten nadele gaan van de totale verbruikskosten, de brandstofbesparing en de voertuigveiligheid.

Met een jaaromzet van 25 miljard euro in 2008, is Continental Corporation wereldwijd een van de grootste leveranciers voor auto-onderdelen. Als aanbieder van remsystemen, systemen en componenten voor aandrijving en onderstel, instrumentarium, infotainmentvoorzieningen, automobielelektronica, banden en technische elastomeren, draagt de onderneming bij aan een hogere verkeersveiligheid en de bescherming van het milieu. Continental is daarnaast een ervaren partner in de mobiele netwerkcommunicatie. De onderneming biedt momenteel werk aan ongeveer 146.500 mensen in bijna 200 vestigingen in 36 landen.

Persvoorlichter:
Enno Pflug
External Communications, Interior Division
Continental Automotive GmbH
Sodener Strasse 9
65824 Schwalbach am Taunus, Germany
Telefoon: +49-6196-87-2515
Fax: +49-6196-8779-2515
enno.pflug@continental-corporation.com

Persvoorlichter: Enno Pflug, External Communications, Interior Division, Continental Automotive GmbH, Sodener Strasse 9, 65824 Schwalbach am Taunus, Duitsland, Telefoon: +49-6196-87-2515, Fax: +49-6196-8779-2515, enno.pflug@continental-corporation.com






-