Deelgemeente Kralingen-Crooswijk Rotterdam
Met elkaar in gesprek over de Wet maatschappelijke ondersteuning
Bij welke instantie kan ik een instapbad of een sta-op-stoel
aanvragen? Hoe kom ik tegemoet aan de wensen van cliënten zonder het
budget te overschrijden? Deze meneer zegt dat hij niets mankeert, maar
zijn zoon denkt daar anders over; wie spreekt de waarheid? Dit zijn
slechts enkele voorbeelden van situaties waarmee mensen met een
hulpvraag kunnen worstelen én waarmee hulpverleners te maken krijgen
als zij cliënten tegemoet willen komen met zorg op maat.
Om aan belangstellenden duidelijk te maken wat er bij een juiste match
van vraag en aanbod allemaal mogelijk is binnen de nieuwe Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo), vond woensdag 28 januari
in Verpleeghuis Pniël een interactieve theatervoorstelling plaats.
Deze middag was georganiseerd door Pluspunt en VGR/MEE in samenwerking
met VraagWijzer van deelgemeente Kralingen-Crooswijk, Verpleeghuis
Pniël en het steunpunt mantelzorg van Stichting DOCK. De
gemeente Rotterdam en Proluder zorgden voor financiële
ondersteuning. Als rode draad door de voorstelling liep de
persoonlijke beleving van de Wmo. Niet alleen van cliënten en
vrijwilligers, maar ook van hulpverleners, familie en vrienden van
hulpbehoevenden.
De 74-jarige Anneke Ruoff uit Kralingen geeft enthousiast aanwijzingen
aan de acteurs over hoe zij het beste met elkaar kunnen communiceren
om tot een goede indicatie te komen.
Vraaggerichte zorg
Aan de hand van vaak humoristisch uitgevoerde scènes, waarbij het
publiek de twee acteurs spontaan kon bijsturen, kwamen de 70 bezoekers
met elkaar in gesprek over kwesties waar zij in het dagelijks leven -
vanuit diverse invalshoeken - tegenaan lopen. De nieuwe Wmo, ingevoerd
per 1 januari 2007, is namelijk niet meer aanbodgericht maar juist
vraaggericht. Dit vergt een aanpassing van alle partijen. Het actief
meedoen in de samenleving vraagt om een andere benadering, door zowel
cliënt als hulpverlener. De cliënt zal mondiger én eerlijker moeten
worden om aan te geven welke hulp hij of zij daadwerkelijk nodig
heeft. En de hulpverlener zal voortaan nog beter moeten doorvragen om
er bij een zelfstandig wonende oudere, die te trots is om hulp te
vragen, achter te komen welke hulp precies nodig is. Voordeel van deze
overgang van aanbodgerichte zorg naar vraaggerichte zorg is dat er
meer mogelijkheid is om de zorg die iemand krijgt zo goed mogelijk aan
te laten sluiten bij zijn of haar persoonlijke situatie.
Meer informatie bij VraagWijzer
Als u naar aanleiding van dit artikel vragen heeft over de Wmo, kunt u
altijd bij VraagWijzer terecht. Onze medewerkers helpen u graag om
antwoorden te vinden op uw vragen op het gebied van wonen, welzijn en
zorg. In deelgemeente Kralingen-Crooswijk vindt u dit loket in de
Stadswinkel aan de Oostzeedijk 276, in Verpleeghuis Pniël aan de
Oudedijk 15, in Wijkcentrum de Esch aan de Rijnwaterstraat 7-23 en aan
het Goudseplein 260. Voor informatie over de openingstijden kunt u
bellen naar (010) 206 08 08.