Deelgemeente Kralingen-Crooswijk Rotterdam

Met elkaar in gesprek over de Wet maatschappelijke ondersteuning

Bij welke instantie kan ik een instapbad of een sta-op-stoel aanvragen? Hoe kom ik tegemoet aan de wensen van cliënten zonder het budget te overschrijden? Deze meneer zegt dat hij niets mankeert, maar zijn zoon denkt daar anders over; wie spreekt de waarheid? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van situaties waarmee mensen met een hulpvraag kunnen worstelen én waarmee hulpverleners te maken krijgen als zij cliënten tegemoet willen komen met zorg op maat.

Om aan belangstellenden duidelijk te maken wat er bij een juiste match van vraag en aanbod allemaal mogelijk is binnen de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), vond woensdag 28 januari in Verpleeghuis Pniël een interactieve theatervoorstelling plaats. Deze middag was georganiseerd door Pluspunt en VGR/MEE in samenwerking met VraagWijzer van deelgemeente Kralingen-Crooswijk, Verpleeghuis Pniël en het steunpunt mantelzorg van Stichting DOCK. De gemeente Rotterdam en Proluder zorgden voor financiële ondersteuning. Als rode draad door de voorstelling liep de persoonlijke beleving van de Wmo. Niet alleen van cliënten en vrijwilligers, maar ook van hulpverleners, familie en vrienden van hulpbehoevenden.

De 74-jarige Anneke Ruoff uit Kralingen geeft enthousiast aanwijzingen aan de acteurs over hoe zij het beste met elkaar kunnen communiceren om tot een goede indicatie te komen.

Vraaggerichte zorg

Aan de hand van vaak humoristisch uitgevoerde scènes, waarbij het publiek de twee acteurs spontaan kon bijsturen, kwamen de 70 bezoekers met elkaar in gesprek over kwesties waar zij in het dagelijks leven - vanuit diverse invalshoeken - tegenaan lopen. De nieuwe Wmo, ingevoerd per 1 januari 2007, is namelijk niet meer aanbodgericht maar juist vraaggericht. Dit vergt een aanpassing van alle partijen. Het actief meedoen in de samenleving vraagt om een andere benadering, door zowel cliënt als hulpverlener. De cliënt zal mondiger én eerlijker moeten worden om aan te geven welke hulp hij of zij daadwerkelijk nodig heeft. En de hulpverlener zal voortaan nog beter moeten doorvragen om er bij een zelfstandig wonende oudere, die te trots is om hulp te vragen, achter te komen welke hulp precies nodig is. Voordeel van deze overgang van aanbodgerichte zorg naar vraaggerichte zorg is dat er meer mogelijkheid is om de zorg die iemand krijgt zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij zijn of haar persoonlijke situatie.

Meer informatie bij VraagWijzer

Als u naar aanleiding van dit artikel vragen heeft over de Wmo, kunt u altijd bij VraagWijzer terecht. Onze medewerkers helpen u graag om antwoorden te vinden op uw vragen op het gebied van wonen, welzijn en zorg. In deelgemeente Kralingen-Crooswijk vindt u dit loket in de Stadswinkel aan de Oostzeedijk 276, in Verpleeghuis Pniël aan de Oudedijk 15, in Wijkcentrum de Esch aan de Rijnwaterstraat 7-23 en aan het Goudseplein 260. Voor informatie over de openingstijden kunt u bellen naar (010) 206 08 08.