Persreactie CBL op artikel Telegraaf "Alcohol weg bij super"
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) acht de discussie in het Kabinet om de verkoop van alcohol bij overtreding van de leeftijdsgrens van 16 jaar in supermarkten te verbieden achterhaald. Het CBL vindt het vreemd dat het Kabinet met deze plannen komt omdat supermarkten al een half jaar geleden hebben aangekondigd dat zij vanaf 2 maart 2009 de verkoop van alcohol aan jongeren streng gaan controleren. Vanaf 2 maart moeten jongeren tot 20 jaar die alcohol of tabak willen kopen hun legitimatie laten zien. Met het verhogen van de leeftijdsgrens voor legitimatie naar 20 jaar kunnen supermarkten beter garanderen dat alle jongeren onder de 16 jaar daadwerkelijk om legitimatie wordt gevraagd en dat zij er niet meer in slagen alcohol of tabak te kopen. Dit is geen wettelijke eis, maar een brancheafspraak van de supermarkten. De maatregel wordt met een televisiecommercial en materialen in de supermarkten bekend gemaakt bij de supermarktklant.
Het CBL is verbaasd dat de ministers Rouvoet, Klink en Ter Horst over de maatregel "three strikes out" praten, terwijl de supermarktcampagne rondom het invoeren van de nieuwe legitimatie-eis door het ministerie van VWS wordt ondersteund.
Uiteraard is het CBL een voorstander van strikte handhaving van de wet die verbiedt dat aan jongeren onder de 16 jaar alcohol wordt verkocht, en van sancties bij het overtreden van deze wet. De huidige Drank- en Horecawet biedt daarvoor al voldoende mogelijkheden omdat de Voedsel- en Warenautoriteit boetes kan uitdelen.
De three strikes out maatregel, waarbij de Burgemeester verplicht is na de derde overtreding de drankafdeling 1 tot 12 weken te sluiten, is volgens het CBL buitenproportioneel. Een week sluiting van de alcoholafdeling kost een gemiddelde supermarkt ongeveer 8700 euro omzet. Bij 12 weken sluiting loopt dit op tot ruim 165.000 euro omzetverlies en zitten er 4 medewerkers 12 weken zonder werk. Na 12 weken werkt de maatregel ook nog door. Een deel van de klanten die uit is geweken naar een andere supermarkt zal daar zijn boodschappen blijven doen. Een gesanctioneerde supermarkt kan daardoor 300.000 euro omzet per jaar kwijtraken. 3 maanden sluiting van de alcoholafdeling kan dan zelfs tot faillissement leiden. De impact van sluiting van een supermarkt is heel groot in een dorp waarin de supermarkt vaak de enige voorziening is. (Bron: EFMI Business School) Supermarkten zullen bij gedwongen sluiting zeker naar de rechter stappen omdat de maatregel buitenproportioneel is.
Bovendien bevreemdt het het CBL dat juist de supermarkten in de plannen worden aangepakt omdat uit recent onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat de 16-jaargrens in supermarkten beter wordt nageleefd dan in horeca en sportkantines. Bovendien laat het Kabinet de grootste boosdoener, namelijk de illegale drankketen ongemoeid.
Meer over de 20-jaar maatregel vindt u op