Leefbaar Rotterdam

dinsdag, februari 03, 2009

Kredietcrisis

Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders
Stadhuis Rotterdam
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam

Rotterdam, 3 februari 2009

Betreft: schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording Onderwerp: maatregelen kredietcrisis

Geacht College,

De berichten over de kredietcrisis worden met de week ernstiger. De woorden van oud-minister en voormalig bankier Onno Ruding worden bewaarheid. Vooral het eerste kwartaal van 2009 wordt heel erg, aldus Ruding in het FD. Hij verwacht een economische krimp van 3%. Wouter Bos moet rekening houden met een forse verslechtering van zijn begroting. Ook DNB directeur Nout Wellink is pessimistischer dan de berekeningen van het Centraal Plan Bureau (CPB) die volgens hem te voorzichtig zouden zijn. Daarnaast stelt het IMF nu dat de recessie nog dieper zal zijn dan eerder werd voorzien en kampt ING met grote problemen; opnieuw was een reddingsboei van de landelijke overheid noodzakelijk. Deze week signaleert Wellink onvoldoende urgentie bij de overheid om geplande investeringen ook werkelijk uit te voeren om de economie op gang te houden.

Terwijl de vooruitzichten met de dag somberder worden, blijven serieuze maatregelen ook van uw kant uit. Als stadsbestuur zou u toch, net als elke Raad van Bestuur van een grote organisatie, moeten anticiperen op de mogelijke gevolgen voor de Rotterdamse economie, de werkgelegenheid en de gemeentefinanciën. Ook het op gang houden van de bouwproductie wil ik in dit kader zeker niet achterwege laten, omdat die van groot belang is voor de leefbaarheid in onze stad.

De Rotterdamse economie
Tijdens de begrotingsraad in november heeft u gezegd dat u geen signalen heeft ontvangen dat geplande investeringen in de haven geen doorgang zouden vinden. In december meldde u in de commissie ESMV dat dankzij enkele unieke kenmerken van onze haven (o.a. de diepte), de gevolgen van de recessie in de haven relatief zullen meevallen. Tijdens de installatie van burgemeester Aboutaleb in januari meldde u dat er meer bedrijven zijn die bij u aankloppen omdat ze werknemers nodig hebben, dan dat er aankloppen omdat er ontslagen vallen.

De directeur van ons Havenbedrijf heeft gemeld dat er twee omvangrijke investeringen in de haven zijn uitgesteld. De SHB havenpool is failliet. In de laatste drie maanden van 2008 is de overslag in de haven met 9% achteruitgegaan. Deltalinqs en het Havenbedrijf verwachten een flinke terugval van overslag in 2009. Shell Moerdijk heeft één van haar fabrieken stilgelegd. LyondellBasell verkeert in financiële problemen. Bestelde schepen zullen aan de ketting komen te liggen; een enorme kostenpost voor rederijen.

In plaats van de gevolgen van de recessie voor de Rotterdamse economie te relativeren, dient u alles uit de kast te halen om de gevolgen zoveel mogelijk tegen te gaan.

Overheden stimuleren in geval van recessie de economie veelal op twee manieren:
a. Het plegen van investeringen om het totale bestedingsniveau zoveel mogelijk op peil te houden.
b. Het doorvoeren van belastingverlagingen om de particuliere bestedingen te stimuleren.

Beide instrumenten kunnen in Rotterdam door het College toegepast worden.


1. Hoe staat u tegenover het idee om de lokale belastingdruk te verlagen teneinde de gevolgen van de recessie tegen te gaan? Motiveer uw antwoord.


2. Hoe staat u tegenover het uitvoeren van geplande en naar voren halen van toekomstige investeringen?


3. Welke overige mogelijkheden ziet u om de Rotterdamse economie te stimuleren?

Oost-Europeanen
De huidige crisis zou ons ook al versneld inzicht kunnen geven in de verborgen kosten van arbeidsmigratie. Eerder moest u constateren dat de Oost-Europeanen, voornamelijk Polen, toch in groten getale van plan zijn om hier te blijven. Scholen over heel Nederland hebben te maken met de instroom van Poolse leerlingen en kloppen aan bij de overheid voor extra middelen. Als gevolg van de crisis kunnen de banen van de arbeidsmigranten echter op de tocht komen te staan en wordt er wellicht eerder dan verwacht aanspraak gemaakt op onze collectieve voorzieningen.


4. Hoeveel aanvragen voor bijstand en WW zijn er door Oost-Europeanen ingediend in 2008? En hoeveel zijn er verleend?


5. Wat zijn de rechten van Oost-Europeanen, op uitkeringen en bijstand, die zij opbouwen als ze hier werken?


6. Wat zijn uw verwachtingen over aanvragen voor uitkeringen door Oost-Europeanen de komende jaren?


7. Wat gaat u doen om er voor te zorgen dat Oost-Europeanen die geen werk meer hebben uit Rotterdam weggaan?


8. Wat gaat u doen als Oost-Europeanen geen werk meer hebben en toch in Rotterdam blijven wonen?


9. Wat wilt u zeggen tegen Rotterdammers die in de wijken wonen waar de Oost-Europeanen gevestigd zijn en zich hierover zorgen maken?


10. Hoe staat het nu met de sluitende afspraken die u met het CWI zou maken voor wat betreft het controleren van vergunningsplichtigen?


11. Hoe vaak is er fysiek gecontroleerd op het woonadres en hoe vaak bleek de aangetroffen situatie niet te kloppen?


12. Hoe gaat u er voor zorgen dat Nederlandse werklozen niet de dupe worden van huidige en toekomstige arbeidsmigranten, en dat het aantal uitkeringen voor Nederlandse rechthebbenden niet onnodig oploopt?

Leefbaar Rotterdam is nog steeds van mening dat er een goede lange termijn kosten-batenanalyse moet komen van de instroom van arbeidsmigranten. Anders profiteren net als voorheen de migranten en de werkgevers, terwijl de belastingbetaler en de oude wijken de rekening betalen. U wilde daar niet aan. Er was werk genoeg en als dat weg zou vallen, zouden de immigranten weer weg gaan. De geschiedenis zou zich niet herhalen.


13. Bent u bereid om alsnog met een lange termijn visie te komen, dan wel de nodige scenarios uit te werken, waarin de kosten en opbrengsten van de arbeidsmigratie tot uiting komen, zoals wethouder Schrijer dit eerder al toezegde (raadsvergadering van 6 november 2007)? Motiveer uw antwoord.

Onderwijs en Werkgelegenheid
Door de recessie verdwijnen er veel arbeidsplaatsen. Dit heeft ook gevolgen voor het duale onderwijs. Leerlingen die één dag per week naar school willen gaan en vier dagen willen werken, krijgen het moeilijker om een werkplek te vinden. Volgens de MBO-raad zal er een verschuiving plaatsvinden naar meer dagen op school en minder dagen aan het werk. Dit brengt twee problemen met zich mee. Ten eerste zullen er dan meer leraren nodig zijn om de lessen te geven. Ten tweede is veel school, weinig werken niet de onderwijsmethode waar deze leerlingen iets aan hebben. Ze zitten niet voor niets in het duale traject.


14. Hoe ziet u deze ontwikkeling?


15. Hoe gaat u om met het door de MBO-raad voorziene lerarentekort?


16. Hoe zorgt u er voor dat alle leerlingen het duale traject van hun keuze kunnen volgen?


17. Welke mogelijkheden zijn er om deze leerlingen bij gemeentelijke en andere overheidsdiensten aan het werk te zetten?


18. Wat is de mening van de arbeidsmarktmeester over dit vraagstuk en over de inzet van gemeentelijke diensten om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen?

Vorig jaar bleek bij de kwartaalrapportage WWB dat er in Rotterdam een relatief grote groep jongeren onder de 27 jaar al langer dan 3 jaar werkloos is. De fractie van Leefbaar Rotterdam heeft hiervoor extra aandacht gevraagd en dit heeft u ook toegezegd.


19. Welke concrete acties heeft u sindsdien ondernomen en met welke resultaten?

Wel zijn we tevreden over het direct doorplaatsen van werklozen door wethouder Schrijer.


20. Kunt u ons dit jaar maandelijks op de hoogte houden over de voortgang hiervan?

Financiën gemeente Rotterdam
Het is te verwachten dat belastinginkomsten terug gaan lopen. Hier bovenop becijfert de VNG een krimp van het gemeentefonds van 300 miljoen euro. Tegelijkertijd zullen de uitgaven stijgen. In plaats van inkomsten uit inkomstenbelasting moeten er uitkeringen worden verstrekt. Ten tijde van de begrotingsbehandeling in november 2008 verwachtte het College nog geen stijging van bijstandsuitkeringen als gevolg van de kredietcrisis. Deze redenering was voor u aanleiding om onze motie Depressiereserve af te wijzen.


21. Wat zijn thans uw verwachtingen ten aanzien van de extra uitkeringsuitgaven voor de gemeente en hoe financiert u die?


22. Wat zijn uw verwachtingen ten aanzien van het jaarlijkse budget voor de gemeente en waar gaat u de te verwachten bezuinigingen realiseren?

Veel uitgaven die de gemeente doet zijn historisch gegroeid. Niet alle uitgavenposten zijn sociaal gezien verantwoord of laten resultaat zien. Wij denken hier aan welzijnswerk, grote delen van armoedebeleid, een deel van de cultuuruitgaven, integratiegeld en reïntegratiegeld. Het lijkt ons goed om een deel hiervan te schrappen en apart te zetten om de klappen van de kredietcrisis op te kunnen opvangen.


23. Hoe beoordeelt u het nut en de noodzaak van genoemde categorieën uitgaven?


24. Wat zijn de onderbouwingen van het rendement van deze uitgaven?


25. Wat vindt u van het idee integratie vrijwillig te maken, zodat alleen gemotiveerde immigranten cursussen volgen, en de immigranten die zich niet melden te korten op hun uitkering?


26. Wat vindt u van het idee reïntegratiegeld, waarmee werklozen worden ondersteund en waarvan de effectiviteit volgens allerlei onderzoeken ter discussie staat, voor een groot deel opzij te zetten, en mensen die werk zoeken zonder extra cursus etc. één van de vele banen aan te bieden waar nu vacatures van openstaan, en te korten op hun uitkering als zij die baan niet accepteren?

Armoedebeleid in Rotterdam is veel royaler dan in de meeste andere gemeenten. Het is te verwachten dat we minder geld voor uitkeringen binnen krijgen van het rijk en dat er meer uitkeringen moeten worden verstrekt. Bovendien is het leven in Rotterdam, vanwege de vele goedkope huurwoningen en de nabijheid van voorzieningen, veel goedkoper dan in de meeste andere gemeenten. Mensen met een uitkering hebben hier dus minder kosten dan in andere gemeenten. Daarnaast heeft een ruim armoedebeleid waarschijnlijk een aanzuigende werking. In Rotterdam worden mensen met een uitkering wel heel erg in de watten gelegd en dat is ook een deel van de reden waarom er hier zo velen zijn, ondanks het grote aantal vacatures.


27. Kunt u onze argumentatie bestrijden?


28. Wat vindt u van het idee om het armoedebeleid in te krimpen en mensen het te laten doen met bedragen (inclusief aanvullende regelingen zoals bijv. de gratis Rotterdampas), die in andere gemeenten in ons land ook acceptabel worden geacht?

Wat Leefbaar Rotterdam betreft zijn er ook posten die juist gevrijwaard moeten blijven van bezuinigingen. Wij denken hierbij vooral aan veiligheid en het onderwijs.


29. En u?

Bouwproductie
Waar eerder de gestegen bouwkosten al het excuus waren voor de achterblijvende bouwproductie, is het volgens wethouder Karakus nu de kredietcrisis die roet in het eten gooit. De doelstelling is bij lange na niet gehaald (2161 i.p.v. 3200) terwijl deze toch van belang is voor het aantrekken en behouden van hoger opgeleiden en kapitaalkrachtigen, het verder ontwikkelen van de kenniseconomie en, met het voorgaande verband houdend, het versterken van de stedelijke koopkracht.

De overheid heeft de banksector gesteund, omdat het betalingsverkeer belangrijk is voor onze economie en omdat investeringen nodig zijn om de economie op gang te houden. Ondanks dat de continuïteit van het betalingsverkeer nu is gered, zijn de meeste banken terughoudend met het uitlenen van geld voor investeringen. Nu het voor ontwikkelaars lastig wordt om hun financiering rond te krijgen en ze niet starten met de bouw van nieuwe projecten, zou de gemeente zich op andere partners moeten gaan richten. Er zijn immers nogal wat sectoren in onze economie die niet afhankelijk zijn van consumentenvertrouwen en over dertig jaar zeker nog bestaan. Wij denken dan aan woningcorporaties, zorginstellingen, zorgverzekeraars en pensioenfondsen. Zij krijgen elke maand huurpenningen, (verzekerings)premies en vergoedingen van verzekeraars binnen. Deze instellingen moeten hun vastgoed op orde houden en juist in crisistijden kunnen zij relatief goedkoop en solide investeren. Banken lopen ook minder risico wanneer ze geld lenen aan dergelijke instellingen.


30. Bent u het met ons eens?

- Zo ja, op welke manier kunt u, eventueel samen met banken, ervoor zorgen dat dit soort instellingen de komende jaren kan gaan investeren in vastgoed en andere projecten die de economie op gang kunnen houden?


- Zo nee, waarom niet?

Middels deze brief hoop ik dat u alsnog op een verantwoorde wijze met de kredietcrisis omgaat. Ik ben zeer benieuwd in hoeverre u met de voorstellen en ideeën van Leefbaar Rotterdam aan de slag gaat en hoop op een spoedige en serieuze reactie.