GroenLinks

GroenLinks vecht uitstel luchtkwaliteitsnormen aan bij Europese Commissie

3 februari 2009

Europarlementariër Kathalijne Buitenweg heeft opheldering gevraagd aan de Europese Commissie over het verzoek van de Nederlandse regering om later aan de normen voor luchtkwaliteit te voldoen. GroenLinks heeft zeker tien punten af te dingen op de stelling van het kabinet dat zij alles doet wat redelijkerwijs mogelijk is om de luchtkwaliteitsnormen te halen. Dat is een voorwaarde van Europa om uitstel te verlenen.

Eegelmatig wijst het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) erop, dat op veel plekken in Nederland de normen tot in lengte van dagen niet zullen worden gehaald. De GGD in Amsterdam meet al jaren geen verbetering meer van de luchtkwaliteit op drukke plekken in de stad.

GroenLinks is bang dat het verlenen van uitstel om aan de normen te voldoen leidt tot afstel van allerlei effectieve maatregelen om de lucht snel schoner te krijgen. Daardoor blijven tienduizenden mensen langer slechte lucht inademen dan nodig. Minstens zo ernstig is, dat door deze aanpak ruimte wordt gecreëerd voor projecten, die de positieve effecten van andere maatregelen weer teniet doen. Zo blijven we dweilen met de kraan open.

GroenLinks wil woensdag, bij de behandeling van het Nederlandse luchtkwaliteitsplan NLS van minister Cramer weten welke maatregelen zij achter de hand heeft als de Europese Commissie geen uitstel verleent.

Kathalijne Buitenweg
Kees Vendrik

Tien voorbeelden van overheidsbeleid dat leidt tot vuilere lucht dan nodig:
1. Aanleg van de tweede Maasvlakte;

2. Tegenwerken van de introductie van milieuzones voor personenautos; nog steeds geen milieuzones voor bestelautos;
3. Oprekken van de geluidsregels voor Schiphol en uitbreiden regionale vliegvelden (Lelystad, Twente, Maastricht etc.);
4. Tientallen wegverbredingsprojecten;

5. Aanleg van nieuwe snelwegen zoals de A4 Midden Delfland, A4 Zuid, doortrekken A15, Centrale As, Westrandweg, A74;
6. Weigering om op grote schaal 80-km zones rond steden te introduceren;
7. Afschaffen van de BPM;

8. Instandhouding van het accijnsvoordeel voor diesel;
9. Bezuinigingen op het stads- en streekvervoer; scheve investeringsbalans tussen wegen en openbaar vervoer;
10. Onverstandige ruimtelijke planning, die veel overbodige automobiliteit oplevert.