Ingezonden persbericht
De frikandel wordt 50!
Beckers en Panorama trakteren op 100.000 snacks
Utrecht, dinsdag 3 februari 2009 - Snackfabrikant Beckers viert dit jaar haar 50e verjaardag en daarmee ook de verjaardag van Nederlands meest favoriete snack: de frikandel. Samen met mannenblad Panorama en diverse cafetariaketens geeft Beckers het startsein van de feestactiviteiten door Panoramalezers te trakteren op 100.000 pikandellen: een nieuwe, pittige, vierkante frikandel.
Vraag mensen wat hun favoriete snack is en de kans is groot dat hun antwoord zal zijn: de frikandel. Wat veel mensen niet zullen weten, is dat deze oerhollandse snack uitgevonden is door Jan Bekkers. Geïnspireerd door d/e Amerikaanse snackcultuur ontwikkelde Bekkers (toen nog met dubbel k) eind jaren '50 de frikandel. Jan veranderde zijn naam in Beckers met cee-kaa om zo boven zijn broer en concurrent Koos in het telefoonboek te komen. Hij had succes: zijn kleine snackfabriekje in het kippenhok achter de ouderlijke slagerij is inmiddels uitgegroeid tot het bij iedereen bekende merk Beckers.
Panorama van deze week staat geheel in het teken van de rijke historie van de frikandel, met onderwerpen als de geschiedenis van de frikandel, het Nederlands Kampioenschap frikandel eten, de broodje-aap-verhalen en het geavanceerde productieproces in de frikandellenfabriek. Niemand minder dan televisiekok Evert te Pas (mede-eigenaar en chefkok van het Amsterdamse restaurant 'te Pas') bedacht speciaal voor de Panoramalezers een verrassend en uiterst smakelijk verjaardagsmaal met als hoofdingrediënt de jarige frikandel.
"De combinatie Panorama en de frikandel behoeft eigenlijk geen nadere uitleg, toch?", zegt Bryan Benninga, marketing manager van Panorama. "Wie kon er nou vermoeden dat de inspanningen van Jan Bekkers uiteindelijk zouden bijdragen aan het levensgeluk van miljoenen mannen? Dat jubileumfeestje vieren wij graag mee met onze lezers! Zoals Panorama het grootste mannenblad is, is ook de frikandel de onbetwiste nummer 1 snack van Nederland".
Ook Beckers is blij met alle aandacht van Panorama: "Deze unieke actie is het startsein voor tal van feestelijke activiteiten rondom de verjaardag van Beckers en de frikandel", aldus Leon Steijn, marketing manager van Beckers. "Deze frikandelspecial in Panorama is naar ons idee een ontzettend leuke manier om de lezers een kijkje achter de schermen te bieden en ze kennis te laten maken met onze gloednieuwe pikandel."
Na 50 jaar is Beckers nog volop bezig met het ontwikkelen van innovatieve en verantwoorde producten, waarbij geen concessies zijn gedaan aan de smaak. Zo kwam loempiaspecialist Beckers afgelopen jaar als eerste met een loempia die voldoet aan alle eisen van het 'Ik Kies Bewust' (IKB)-certificaat. In navolging hierop is Beckers momenteel bezig een gedeelte van haar assortiment aan te passen aan de IKB-richtlijnen. Eind 2008 introduceerde Beckers een pittige snacklijn, genaamd Hotline, waarvan de Pikandel deel uitmaakt.
De Panorama-editie met frikandelspecial ligt vanaf morgen in de winkel.