Creditmanagement software beperkt gevolgen kredietcrisis


Liquiditeitskrapte voorkomen door stringent debiteurenbeheer

ZWARTSLUIS, 20090203 -- Veel MKB-ondernemers worden als gevolg van de kredietcrisis bedreigd door liquiditeitskrapte. Banken zijn voorzichtig met het verruimen van de kredietbehoefte. En afnemers nemen meer tijd voor het betalen van hun facturen. Het bewaken van de debiteuren is daarom van groter belang dan ooit. Om de risico's te beperken is voor het beheer van de debiteuren creditmanagement software een must.

Uit recent marktonderzoek* is gebleken dat het debiteurenrisico sterk afneemt door automatisering van het debiteurenbeheer. Dit effect wordt m.n. bereikt doordat creditmanagement software de ondernemer dwingt om actie te ondernemen. Tijdig bellen, mailen of schrijven. Daarbij zijn de afgesproken betalingscondities de leidraad.
Maar wat als de debiteur ondanks brieven en telefoontjes toch niet wil of kan betalen? Dan moet het dossier worden doorgestuurd naar een incassopartner, zoals een deurwaarder of advocaat. Daar ontstaat een knelpunt. Want nu moet er een dossier worden opgesteld door de ondernemer. Niet direct de specialist op het gebied van incasso. Terwijl het dossier wel voldoende inhoud moet hebben, zodat de zaak snel en efficiënt door de deurwaarder op advocaat kan worden afgewikkeld.

Debisoft BV, gespecialiseerd in creditmanagement software, heeft hiervoor de oplossing. Onlangs heeft zij Debiweb gelanceerd, een webbased applicatie voor debiteurenbeheer. Debiweb biedt de mogelijkheid om per debiteur een compleet dossier aan te maken. Dit dossier wordt, samen met de algemene voorwaarden en eventuele andere overeenkomsten, met één druk op de knop doorgestuurd naar de incassopartner.

Voor de gebruiker én de incassopartners (advocaten, deurwaarders en incassobureaus) is de directe communicatie een zeer belangrijke feature. Debiweb maakt het nu mogelijk om lastige dossiers snel en volledig door te sturen naar de incassopartner van de gebruiker. Daarmee wordt de complete historie van een debiteur (belacties, mailverkeer, correspondentie, voorwaarden, betalingsovereenkomsten etc.) direct doorgestuurd. Voor de gebruiker de zekerheid dat hij alle beschikbare informatie doorstuurt, zonder extra werkzaamheden (alles is immers al door Debiweb verzameld). Voor de incassopartner de zekerheid dat hij de zaak oppakt met een compleet dossier, waardoor het slagingspercentage stijgt.

Organisaties van deurwaarders en advocatenkantoren hebben om deze reden grote interesse in het uitzetten van de applicatie bij hun cliënten. Zij kunnen op deze wijze hun cliënten beter van dienst zijn, waarmee de gevolgen van de kredietcrisis kunnen worden beperkt.

Gegevens 2008; onderzoek onder cliënten van KCF Ondersteuning v.o.f. (debiteurenbeheer en incasso), Zwartsluis





Ingezonden persbericht