Ingezonden persbericht




media information

oneworld markeert haar eerste decennium met tal van speciale aanbiedingen en initiatieven

Dinsdag, 3 februari 2009: oneworld markeert de 10e verjaardag van haar lancering door een reeks van initiatieven te ontvouwen om te kunnen voortbouwen op haar leidende positie als de alliantie van kwaliteit en innovatie.

Sprekend als voorzitter van de raad van bestuur van oneworld, zei Gerard Arpey, voorzitter en Chief

Executive van American Airlines: "oneworld heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het doorkomen van onze partner luchtvaartmaatschappijen van een tumultueus decennium terwijl het de beste collectieve winstgevendheid heeft bereikt van alle allianties.

"Onze voortdurende focus op kwaliteit zal niet wankelen. Terwijl ons gecombineerde netwerk ongeëvenaard is, heeft onze focus altijd meer op kwaliteit gelegen dan op kwantiteit, en meer op service dan op grootte. Dit maakt oneworld opvallend als een alliantie - en dat zal niet veranderen.

"De komende tien jaar zullen extra uitdagingen met zich meebrengen, dus we gaan nog harder aan het werk om er zeker van te zijn dat oneworld waarde creëert voor onze aangesloten luchtvaartmaatschappijen en dat het meer diensten en voordelen oplevert voor onze klanten - hopelijk met het voordeel later dit jaar van de anti-trust immuniteit tussen onze transatlantische oneworld partners, dat ons in staat stelt op meer gelijke voet te concurreren met andere allianties.

"Vandaag hebben mijn collega's en ik onze inzet voor oneworld hernieuwd om de alliantie en al haar activiteiten nog verder in onze eigen luchtvaartmaatschappijen op elk gebied te integreren - waardoor wij nog meer van het potentieel van de alliantie kunnen ontgrendelen voor al haar aandeelhouders."

oneworld heeft in de eerste 10 jaar US$ 5 miljard aan inkomsten gegenereerd voor haar aangesloten luchtvaartmaatschappijen via haar alliantietarieven en sales activiteiten. Interline inkomsten - van passagiers die overstappen van een vlucht van de ene aangesloten luchtvaartmaatschappij naar een vlucht van een ander - hebben meer dan US$ 16 miljard opgeleverd. Inkomsten uit sales activiteiten van de alliantie zijn in de afgelopen tien jaar gestegen met 330 procent - terwijl de inkomsten uit het totale passagiersvervoer van alle aangesloten luchtvaartmaatschappijen in dezelfde periode zijn gestegen met bijna 100 procent. See separate press release

De inzet van de chief executives van de aangesloten luchtvaartmaatschappijen om de oneworld activiteiten van hun eigen vervoerders op te voeren, zal betrekking hebben op alle activiteiten, van klantenservice door middel van verkoop, marketing, distributie en productontwikkeling tot het uitwisselen van praktijkervaringen en kostenreductie. Het algemene doel is om voort te bouwen op de toegevoegde waarde die ze door oneworld aan hun klanten kunnen leveren en om voort te bouwen op het doel van oneworld om zich te vestigen als de toonaangevende kwaliteitsalliantie. See separate press release. meer...
oneworld markeert haar eerste decennium.2

Zij kondigden tevens een reeks van initiatieven en alliantie primeurs aan om oneworld's 10e verjaardag te markeren:


. Een standaard oneworld uiterlijk dat al haar aangesloten luchtvaartmaatschappijen zullen overnemen op een deel van hun vloot, als een symbool van hun hernieuwde inzet voor de alliantie. See separate press release.


. Een korting van 10 procent op de prijs van alle oneworld consumententarieven gedurende tien weken. oneworld biedt een breder scala aan alliantietarieven dan al haar concurrenten, waaronder een ongeëvenaard keuzeaanbod voor zakenmensen die de wereld rond reizen of voor backpackende studenten die een continent verkennen - en hiermee heeft oneworld vorig jaar meer dan US$ 850 miljoen verdiend voor de aangesloten luchtvaartmaatschappijen. See separate press release.


. De lancering van haar nieuwste consumententarief - Circle Atlantic - waarmee reizen door en tussen Europa en het Midden-Oosten, Noord-Amerika en Zuid-Amerika worden aangeboden. See separate press release.


. On-line toebehoren om het boeken van vluchten met alle aangesloten luchtvaartmaatschappijen gemakkelijker te maken dan ooit tevoren - ongeacht of het gaat om reguliere tickets of tickets die zijn verkregen door het inwisselen van frequent flyer punten. Hiermee ligt oneworld op koers om de eerste alliantie te zijn:
- Die ervoor zorgt dat de leden van de frequent flyer programma's online hun verkregen vluchten bij alle oneworld luchtvaartmaatschappijen kunnen boeken.
- Waarbij alle aangesloten luchtvaartmaatschappijen via hun eigen websites vluchten gaan verkopen die worden uitgevoerd door al haar wereldwijde alliantiepartners in combinatie met hun eigen vluchten. See separate press release.


. Een mogelijkheid voor klanten om twee Business Class-tickets te winnen voor een reis helemaal rond de wereld met oneworld luchtvaartmaatschappijen, simpelweg door aan te geven welke diensten en voordelen zij de alliantie graag zouden zien aanbieden in de toekomst. See separate press release.

Terwijl oneworld aan haar tweede decennium begint, werken de alliantie en haar trans-Atlantische luchtvaartmaatschappijen ook aan plannen om ervoor te zorgen dat nog meer van het oneworld potentieel met verdere voordelen en diensten voor reizigers wordt losgemaakt, in afwachting van het verkrijgen van anti-trust immuniteit in de VS, volgend op de aanvraag die vorig jaar door American Airlines, British Airways, Finnair, Iberia en Royal Jordanian is gedaan.

Zij bereiden ook het verwelkomen aan boord van Mexicana en haar partner Click Mexicana later dit jaar voor.

De alliantie zal ook dit jaar het grootste luchthaven co-locatie project tot nu toe afronden, met al zijn on-line luchtvaartmaatschappijen op London Heathrow die hun bewegingen uit vier van de terminals naar slechts twee verplaatsen. Finnair is vorige week overgebracht naar Terminal 3 samen met American Airlines, Cathay Pacific, Japan Airlines en Royal Jordanian. Iberia volgt ze later deze maand en Qantas later dit jaar. British Airways verhuist ook enkele diensten daarheen en heeft de overgrote meerderheid van haar activiteiten nu ondergebracht in de nieuwe Terminal 5. In Barcelona zullen later dit jaar alle oneworld on-line luchtvaartmaatschappijen ook verhuizen naar de nieuwe Terminal Sur.

Sinds haar lancering is het aantal oneworld leden gegroeid van vijf in eerste instantie tot tien luchtvaartmaatschappijen vandaag de dag (11 wanneer Mexicana wordt toegevoegd), plus ongeveer 20 affiliate leden - alle behorend tot de beste kwaliteitsmaatschappijen in hun respectievelijke regio's. Oprichters American Airlines, British Airways, Cathay Pacific en Qantas zijn aangevuld door Iberia, Finnair, LAN, Japan Airlines, Malév Hungarian Airlines en Royal Jordanian.

Deze luchtvaartmaatschappijen:

. Bedienen samen ca. 700 luchthavens in bijna 150 landen, met ongeveer 8.500 vluchten per dag.
. Hebben bijna 550 luchthavenlounges voor Business en First Class klanten.

meer...
oneworld markeert haar eerste decennium.3


. Vervoeren ongeveer 330 miljoen passagiers per jaar.
. Stellen 300.000 mensen tewerk.

. Beheren bijna 2.300 vliegtuigen.

. Genereren jaarlijks meer dan US$ 100 miljard dollar aan inkomsten.
. Zijn goed voor 20 procent van de wereldwijde luchtvaartsector.

Zij vertegenwoordigen ook de meest winstgevende verzameling van luchtvaartmaatschappijen van de sector, die een nettowinst van US$ 11,3 miljard hebben gegenereerd in het eerste decennium van de alliantie, tegenover US$ 9,3 miljard door de veel meer leden in Star en collectieve verliezen van US$ 19,5 miljard door SkyTeam-luchtvaartmaatschappijen.

De voorzitters van alle oneworld luchtvaartmaatschappijen voegden zich bij Gerard Arpey tijdens een speciaal evenement in Madrid - thuisbasis van Iberia, dat deze maand 10 jaar geleden werd uitgenodigd om toe te treden tot oneworld - om de 10e verjaardag van de alliantie te markeren:
. British Airways Chief Executive Willie Walsh
. Cathay Pacific Airways Chief Executive Tony Tyler
. Finnair Chief Executive Jukka Hienonen

. Iberia Chairman and Chief Executive Fernando Conte
. Japan Airlines Group Chief Executive Haruka Nishimatsu
. LAN Airlines Chief Executive Enrique Cueto

. Malév Chief Executive Peter Leonov

. Qantas Chief Executive Officer Alan Joyce

. Royal Jordanian Chief Executive Samer Majali
. Member elect Mexicana Chief Executive Manuel Borja
. oneworld Managing Partner John McCulloch

Het 'track record' van de aangesloten luchtvaartmaatschappijen m.b.t. het winnen van proportioneel meer onderscheidingen dan hun tegenhangers in andere allianties, wordt weerspiegeld in het feit dat oneworld de afgelopen zes jaar is verkozen tot World's Leading Airline Alliance tijdens de Oscars van de reisbranche, de World Travel Awards. oneworld heeft deze prestigieuze onderscheiding elk jaar gewonnen sinds deze categorie in 2003 geïntroduceerd werd.

oneworld werd onlangs de eerste die alle publieke alliantietarieven online verkoopt - en de eerste in de reissector die het mogelijk maakt voor klanten om via internet een multi-luchtvaartmaatschappij rond-de-wereld ticket te boeken en betalen - door de lancering van haar oneworld Explorer boekingssysteem op oneworld.com.

Eerder werd het al de eerste alliantie - met een voorsprong van meer dan drie jaar - die het mogelijk maakte voor passagiers om over te stappen op vluchten die door verschillende oneworld luchtvaartmaatschappijen worden uitgevoerd, met het gemak van alleen elektronische tickets.

{0>For further media information, contact:Voor meer media-informatie kunt u contact opnemen met: . {0>oneworld media representative Belgium and Netherlands Ocky Wiemeyer, on +31 20 715 5330, at ocky@wieco.nlOcky Wiemeyer, oneworld-persvertegenwoordiger voor Nederland, telefoon +31 20 715 5330; e-mail ocky@improve-network.com . {0>oneworld Vice-President Corporate Communications Michael Blunt, on +44 7711 997487, at mblunt@oneworld.comMichael Blunt, Vice-President Corporate Communications van oneworld, telefoon +44 7711 997487; e-mail mblunt@oneworld.com


---- --