Ingezonden persbericht


Bruisende ervaren generatie kan én wil werken

Ervaring en no-nonsense mentaliteit karakteriseren de moderne senioren

Amsterdam, 3 februari 2009 - De ervaren generatie is ondernemend, bruist van energie, is vaak online en haalt veel voldoening uit werk, zo blijkt uit onderzoek van uitzendorganisatie Oudstanding, dat is uitgevoerd door TNO onder ruim 1.700 Nederlanders van 45 jaar en ouder. Voor het onderzoek werd de ervaren generatie ondermeer gevraagd naar hun vrijetijdsbesteding. Hieruit blijkt dat ze qua energie en levensstijl niet onderdoen voor de rest van de beroepsbevolking.

Ik haal de meeste voldoening uit mijn werk

De respondenten halen de meeste voldoening uit hun werk, gevolgd door familie en vrienden. Ze hebben hier ook de energie voor, zo blijkt uit de Workability-index die voor de onderzochte populatie is bepaald. Deze index toont de mate waarin men zich in staat acht te werken. De gemiddelde score bedraagt 38 en - op een schaal van 7 tot 49 - valt deze in de rubriek 'goed'. Dat de onderzochte populatie over genoeg energie beschikt, blijkt ook uit het feit dat 85 procent zich fit en gezond voelt. 70 procent heeft nog genoeg energie om andere dingen te doen, aan het einde van de werkdag.

Van de respondenten heeft 40 procent kennis en ervaring binnen de zakelijke dienstverlening en ook voor communicatie (28%), de publieke sector (23%) en onderwijs, techniek en welzijn (elk 19%) is veel potentie.

De taken waarop men ingezet wil worden, zijn veelal dienstverlenend,zoals administratieve taken (40%) en consultancy (21%) maar ook management (32%) wordt vaak genoemd. Van het onbenutte potentieel geeft 19 procent aan graag ingezet te worden voor mentortaken.

PC volledig ingeburgerd

In werk en vrije tijd lijkt ook bij de ervaren generatie de computer niet meer weg te denken. 89 procent van de respondenten geeft aan dat ze op het werk en/of thuis gebruik maken van nieuwe technologische toepassingen. De meerderheid (91%) geeft aan geen problemen te hebben met het aanleren van nieuwe technieken. Ook in hun vrije tijd zit 81 procent van de ondervraagden 4 uur of langer achter de computer.

E-mail en surfen zijn daarbij de meest gebruikte toepassingen, maar ook internetbankieren en tekstverwerken worden door de meerderheid van de ondervraagden gebruikt.

"Uit dit onderzoek blijkt dat de inzetbaarheid van de ervaren generatie bijzonder groot is", aldus Patricia Heerkens, oprichter en directeur van Oudstanding. "Ze staan midden in het leven, bruisen van energie, halen voldoening uit werk en hebben ruime ervaring. Ze zijn dan ook van bijzonder groot belang voor de bedrijfscontinuïteit van alle organisaties, klein en groot."

Het volledige onderzoeksrapport kunt u hier downloaden

/ / / /

Noot voor de redactie:

Over het onderzoek

1753 personen van 45 jaar en ouder hebben deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 1.135 respondenten op zoek zijn naar een baan, 397 in dienst werkzaam zijn en 214 ZZP'er zijn. De resultaten zijn representatief voor de populatie 45-plussers, die zich welwillend maar onbenut aan de zijkant van de arbeidsmarkt bevindt.

Over Oudstanding

Oudstanding, opgericht in 1998, is een uitzendbureau dat kansen op werk creëert voor de ervaren generatie (circa 45-75 jaar). Daarbij gaat het om kandidaten met aantoonbaar minimaal 15 jaar recente werkervaring.

De organisatie bemiddelt in functies van minder gecompliceerd tot hoger managementniveau en werkt vanuit vijf regiokantoren, waardoor zij een landelijke dekking heeft.



Ingezonden persbericht