"Ondernemers missen fundament onder vertrouwen"

03/02/2009 08:30

Dun & Bradstreet B.V.

Rotterdam, 3 februari 2009 - De kredietcrisis raakt steeds meer sectoren van het bedrijfsleven en lijkt hiermee het economisch perspectief van 2009 in grote mate te bepalen. De tekenen zijn niet gunstig, en herstel van het vertrouwen is dringend gewenst. En daar kan de ondernemer zelf zeker aan bijdragen.

Ondernemersrisico blijft hoog

Recent onderzoek van het CBS geeft weliswaar aan dat het ondernemersvertrouwen in januari iets minder negatief is dan in december 2008, maar het gemeten vertrouwen in bijvoorbeeld de buitenlandse afzetmarkt blijft stevig in de min. Daarnaast worden de klachten over het wel zeer stringente kredietbeleid van de banken steeds luider en gaan de premies voor kredietverzekering fors omhoog.

'Ondernemen is risico's nemen, dat weet iedereen. Maar risico nemen is natuurlijk niet hetzelfde als met gesloten ogen de sprong in het diepe wagen. Ondernemersrisico is gecalculeerd risico en voor gecalculeerd risico zijn betrouwbare cijfers onontbeerlijk. En daar valt veel winst te behalen.' aldus Menno Bokhout, Business Development Leader van www.creditchecker.nl. 'Anders gezegd, ondernemers missen het fundament onder het vertrouwen. Vertrouwen in de zakenrelatie, in de leveranciers, in klanten. Kunnen ze wel betalen? Gaan ze wel leveren?'

Online kredietinformatie geeft inzicht in risico's

'Sinds de start van de kredietcrisis hebben we een significante groei in het aantal aanvragen naar kredietinformatie gezien, met een sterke groei in de laatste zes weken', zo vervolgt Bokhout. 'In eerste instantie was de blik gericht op zakenrelaties binnen Nederland, de laatste tijd worden steeds vaker kredietinformatierapporten van bedrijven in het buitenland opgevraagd. Deze trend loopt feitelijk synchroon met het verloop van de kredietcrisis.'

'Onze online kredietinformatie biedt heldere informatie met betrouwbare cijfers, afkomstig van Dun & Bradstreet. En door de drempel laag te houden - ook financieel - kunnen ondernemers eerder hun zakenrelaties opnieuw beoordelen en eventuele staande afspraken aanscherpen. Niet leuk om te doen, wel absoluut noodzakelijk.'

Geen vinger aan de pols, maar de hele hand

'Goed kredietmanagement is niet alleen voor de grote jongens, interactieve online initiatieven zorgen dat ook het MKB eenvoudig over goede kredietinformatie kan beschikken. Het is natuurlijk wel zaak dat de ondernemer die informatie juist inzet. Ik kan niet voor alle partijen spreken, maar onze kredietinformatierapporten geven naast informatie hiervoor afdoende handvatten.'

'Door kredietinformatie efficiënter in te richten, breder toegankelijk te maken en bovendien betaalbaar te houden, is de eerste stap naar goed kredietmanagement makkelijk gezet. Wij willen nu eenmaal ook graag weten of de andere partij geen lijken in de bedrijfskas heeft. Dat zit in onze handelsgeest ingebakken. En terecht, elke euro naar een bedrijf op de rand van faillissement is er één te veel.'

Naast een verdere professionalisering van kredietmanagement, wordt een regelmatige check op de financiële gezondheid van zakenpartners een voorwaarde voor goed ondernemerschap, voorziet Bokhout. 'De tijd dat je iemand op z'n blauwe ogen kon vertrouwen, is echt voorbij. Goede informatie is betrouwbare, actuele informatie. En dat geeft tenminste enig fundament.'

Over CreditChecker.nl

CreditChecker.nl is de leverancier van online kredietinformatie voor ondernemend Nederland. CreditChecker is een initiatief van Dun & Bradstreet.

Op www.creditchecker.nl kan er per bedrijf online een compleet KredietinformatieRapportage worden besteld. Per stuk zijn ze verkrijgbaar vanaf E 19,95 of per voordeelbundel vanaf E 250,00.