Waterschap Zeeuws-Vlaanderen

Hoogtebestand Nederland per helicopter

Inmeten voor Actueel Hoogtebestand Nederland per helicopter

Indien de weersomstandigheden het toelaten wordt deze week in Zeeuws-Vlaanderen begonnen met het inmeten per helicopter ten behoeve van het Actueel Hoogtebestand Nederland. Er kan niet worden ingemeten als er een sneeuwdek aanwezig is, er sprake is van windsnelheden boven 5 Beaufort of indien het zicht minder is dan 2.000 meter als gevolg van regen en/ of mist). Fugro Aerial Mapping B.V. uit Leidschendam verricht deze werkzaamheden in opdracht van Rijkswaterstaat in samenwerking met het Waterschapshuis met behulp van het voor dit doel ontwikkelde FLI-MAP-systeem. Gedurende enkele weken zal een helikopter op ongeveer 375 meter hoogte vliegen met een snelheid van circa 100 km/uur. Met gespecialiseerde apparatuur wordt heel Zeeuws-Vlaanderen 3-dimensionaal opgemeten. De oplevering van de verwerkte gegevens (in de vorm van een computermodel) zal eind 2009 plaatsvinden. Het geluid van de helikoptermotoren kan voor beperkte geluidsoverlast zorgen. Ook kan het zijn dat op zondagen wordt gevlogen. De opnames voor het project dienen voor 1 april 2009 te zijn uitgevoerd. Het waterschap gebruikt het nieuwe bestand voor optimalisatie peilbeheer, droogleggingskaarten en inundatie-risicokaarten.

Werkwijze
Een aantal jaren geleden heeft Fugro Aerial Mapping B.V. en speciaal systeem ontwikkeld om een gebied snel en nauwkeurig vanuit de lucht op te meten, het zogenaamde FLI-MAP-systeem. Onder de helikopter hangen twee laserscanners die door middel van laserstralen (pulsen) punten op de grond inmeet. De laserscanners schieten met een vastgestelde frequentie (ruim 200.000 metingen per seconde) laserpunten uit over een breedte van circa 375 meter. Elke laserpuls bevat een bepaalde hoeveelheid energie. Een deel van deze energie wordt door de aarde opgenomen, het resterende deel wordt teruggekaatst. De teruggekaatste energie wordt door een sensor opgevangen die naast de laser onder de helikopter hangt. Het tijdverschil tussen het uitzenden en terug ontvangen van de laserpuls is een maat voor de afstand van de helikopter tot het punt op de grond. Omdat de positie van de helikopter door middel van een GPS-systeem bekend is, kan een exact 3-dimensionaal model van het aardoppervlak worden gemaakt. Naast de twee laserscanners worden vanuit de helikopter permanent videobeelden en foto's van de aarde gemaakt. Deze beelden geven informatie over wat er gemeten wordt, bijvoorbeeld en woning, boom, weg of waterloop.

Terneuzen, 3 februari 2009
Persbericht Nr. 2009/6