Waterschap Zeeuws-Vlaanderen
Hoogtebestand Nederland per helicopter
Inmeten voor Actueel Hoogtebestand Nederland per helicopter
Indien de weersomstandigheden het toelaten wordt deze week in
Zeeuws-Vlaanderen begonnen met het inmeten per helicopter ten behoeve
van het Actueel Hoogtebestand Nederland. Er kan niet worden ingemeten
als er een sneeuwdek aanwezig is, er sprake is van windsnelheden boven
5 Beaufort of indien het zicht minder is dan 2.000 meter als gevolg
van regen en/ of mist). Fugro Aerial Mapping B.V. uit Leidschendam
verricht deze werkzaamheden in opdracht van Rijkswaterstaat in
samenwerking met het Waterschapshuis met behulp van het voor dit doel
ontwikkelde FLI-MAP-systeem. Gedurende enkele weken zal een helikopter
op ongeveer 375 meter hoogte vliegen met een snelheid van circa 100
km/uur. Met gespecialiseerde apparatuur wordt heel Zeeuws-Vlaanderen
3-dimensionaal opgemeten. De oplevering van de verwerkte gegevens (in
de vorm van een computermodel) zal eind 2009 plaatsvinden. Het geluid
van de helikoptermotoren kan voor beperkte geluidsoverlast zorgen. Ook
kan het zijn dat op zondagen wordt gevlogen. De opnames voor het
project dienen voor 1 april 2009 te zijn uitgevoerd. Het waterschap
gebruikt het nieuwe bestand voor optimalisatie peilbeheer,
droogleggingskaarten en inundatie-risicokaarten.
Werkwijze
Een aantal jaren geleden heeft Fugro Aerial Mapping B.V. en speciaal
systeem ontwikkeld om een gebied snel en nauwkeurig vanuit de lucht op
te meten, het zogenaamde FLI-MAP-systeem. Onder de helikopter hangen
twee laserscanners die door middel van laserstralen (pulsen) punten op
de grond inmeet. De laserscanners schieten met een vastgestelde
frequentie (ruim 200.000 metingen per seconde) laserpunten uit over
een breedte van circa 375 meter. Elke laserpuls bevat een bepaalde
hoeveelheid energie. Een deel van deze energie wordt door de aarde
opgenomen, het resterende deel wordt teruggekaatst. De teruggekaatste
energie wordt door een sensor opgevangen die naast de laser onder de
helikopter hangt. Het tijdverschil tussen het uitzenden en terug
ontvangen van de laserpuls is een maat voor de afstand van de
helikopter tot het punt op de grond. Omdat de positie van de
helikopter door middel van een GPS-systeem bekend is, kan een exact
3-dimensionaal model van het aardoppervlak worden gemaakt. Naast de
twee laserscanners worden vanuit de helikopter permanent videobeelden
en foto's van de aarde gemaakt. Deze beelden geven informatie over wat
er gemeten wordt, bijvoorbeeld en woning, boom, weg of waterloop.
Terneuzen, 3 februari 2009
Persbericht Nr. 2009/6