VVD


3-2-2009

beleidsdebat "Effectiviteitsverantwoording"

Vandaag houden wij het begrotingsdebat met de minister van EZ. Afgelopen jaar heeft de kamercommissie een uitstekende technische voorlichting over de begroting door ambtenaren van het departement gehad olv de SG, waarvoor dank. De kamercommissie heeft besloten dat het thema voor dit jaar ` Effectiviteit en
Effectiviteitsverantwoording" is.

Mijn fractie wil in het kader van het thema in het bijzonder aandacht besteden aan het Fonds Economische Structuurversterking (FES).

Eerst wil ik echter een aantal opmerkingen maken over de huidige economische situatie.

Deze regering heeft lang de ernstige economische situatie niet onder ogen willen zien. De begroting 2009 werd nog ingediend onder het motto: `Nederland staat er ondanks de internationale economische onrust goed voor'. Inmiddels heeft de regering honderden miljarden aan kapitaalgaranties afgegeven voor inter-bancaire transacties - om het vertrouwen terug te winnen, de bancaire motor weer op gang te brengen en daarmee de kredietverlening aan bedrijven te stimuleren. Dit laatste wil nog niet lukken wat bij mijn fractie de vraag oproept hoe de Min van EZ op al deze transactie inspeelt om daarmee de structuur van de economie in stand te houden cq te versterken. Is de Nederlandse economie, zowel het groot- als het kleinbedrijf, op dit moment niet vooral gebaat bij instrumenten als borgstellingen? Gaat de minister aan de slag met voorstellen die zijn gedaan om bedrijfstakken die het moeilijk hebben te ondersteunen, zoals het naar voren halen van projecten in de woning- en wegenbouw. Wat treurig overigens dat dit kabinet nu in de woningsector ook nog eens geconfronteerd wordt met de gevolgen van de door haarzelf veroorzaakte stilstand in de huursector. Afgezien daarvan, Wat doet de minister aan het opruimen van allerlei obstakels in de sfeer van de regelgeving die er de oorzaak van zijn dat als morgen een beslissing wordt genomen grootschalige investeringen vaak pas na een paar jaar niets doen tot daadwerkelijke actie leiden?. Geld is zeker niet het enige probleem. In de wegenbouw lossen we nu een probleem op met spoedwetten. Moeten er elders ook spoedwetten komen teneinde investeringen te kunnen versnellen?

Hoe dan ook, meer dan ooit moet publiek geld nu doeltreffend worden besteed. Dat wil zeggen dat het de hoogste tijd is dat er een eind komt aan de gewoonte van dit kabinet om bestedingen als investeringen te presenteren en daarmee kom ik bij het FES.

Mijn fractie heeft voor het onderwerp FES en vooral wat er met de FES gelden gebeurt al verscheidene keren (o.a. in de APB van 2005, 2007 en 2008) aandacht gevraagd. Wij hebben almaar geen bevredigend antwoord gekregen op vragen over de criteria, transparantie en toetsing achteraf om te voorkomen dat het FES een grabbelton voor gelegenheidsuitgaven wordt. De premier zegde dat toe. Daarvan zien wij weinig terug.

Wel heeft het kabinet een nieuw systeem voor de voeding van het FES voor de lange termijn gesuggereerd namelijk de aardgasbaten aan te wenden voor schuldreductie en met de hieruit voortvloeiende rentevrijval het FES te voeden volgens een bepaalde formule (brief Min EZ en Financ. 1 juli 2008 TK 31 200D nr. 11).

Mijn vraag is of de nieuwe systematiek beter voldoet aan de doelstellingen van het FES? Of is het allemaal lood om oud ijzer? Zo nee, in welk opzicht wordt beter aan de doelstellingen voldaan?

Ook in de nieuwe voorgestelde systematiek zullen er criteria moeten zijn voor de projecten waaraan het gereserveerde geld wordt besteed. In het CA (p.47) wordt gesproken over `goede' criteria gericht op investeringen die de economische structuur versterken. `Goed' is een normatief begrip en wat de een (bijv. het CDA) goed vindt, hoeft de ander (VVD) niet goed te vinden. Het gaat naar de mening van mijn fractie niet om goede, maar om objectieve criteria, d.z. criteria waaraan af te lezen is of de FES middelen op de lange termijn nut opleveren in de zin van de economie structureel versterken. Worden de FES-gelden besteed aan investeringsprojecten van nationaal belang waarmee de economische structuur wordt versterkt? Ons ontgaat het verband tussen de projectuitgaven en economische structuurversterking bij vele FES-posten. Ik noem enkele voorbeelden. Kan de minister uitleggen dat het project Kiss - Kind Signalering Systeem, Beelden voor de toekomst, Leerwerktraject jongeren op maat, om slechts enkele uit de lange lijst te noemen, diepte-investeringen zijn waarmee de economische structuur wordt versterkt. Kan de minister uitleggen waaroom deze wirwar aan grote, kleine en nietige uitgaven niet uit de gewone departementale begrotingen kunnen worden betaald? Wat verstaat de minister onder economische structuur? Wordt er op deze manier `ondergronds vermogen, voortkomend uit de Nederlandse gasvoorraad, in bovengronds vermogen omgezet'? En wanneer wordt het FES nu eindelijk opgeschoond?

De Interdepartementale Commissie Ruimtelijke Economie (ICRE) en de Commissie Economie, Kennis en Innovatie (CEKI) adviseren de ministers van EZ en Financiën over de projectvoorstellen van de departementen waarna er nog een beoordeling plaats vindt door het CPB en/of een Commissie van Wijzen. Deze beoordeling vindt plaats op legitimiteit, effectiviteit en efficiëntie. Er moeten dus criteria zijn. Kan deze minister ons over de criteria nu eens opheldering verschaffen?

Het kabinet wil niet over zijn graf heen regeren. Elk nieuw kabinet kan bij de formatie besluiten een deel van de berekende rentevrijval in de kabinetsperiode ten gunste van het FES te laten komen. Met andere woorden ieder nieuw kabinet kan bepalen welk percentage van de berekende rentevrijval zal dienen als voeding van het FES. Is dit niet het beste bewijs dat we niet praten over investeringsprojecten van nationaal belang die de economische structuur versterken? Deze duren per definitie langer dan een regeringsperiode van 4 jaar.

Wel wil de regering in de nieuwe FES-wet vastleggen dat de uitkomst van de geschetste methode `nooit' kan resulteren in een voeding van minder dan 1,7 mrd (prijzen 2008).

De VVD-fractie wil graag weten wat `nooit' in dit verband betekent?

De wetgevingssystematiek

De FES-wet 1995 geldt nog steeds. De minister verwacht dit voorjaar een wetsontwerp bij de TK in te kunnen dienen. Wat betreft de voeding en de uitgavencategorieën wordt de wet al niet meer nageleefd. De FES-wet wordt overruled door de jaarlijkse FES-begrotingswetten. Op vragen daaromtrent uit de TK (31 792 D nr. 3 p. 2) heeft de minister geantwoord dat dit mogelijk is omdat de FES- wet en de begrotingswet dezelfde procedure doorlopen en dus dezelfde juridische status hebben (lex posteriori derogat legi anteriori).

De vraag die bij de VVD-fractie rijst is de volgende: Wat is dan de waarde van een FES-wet (oud of nieuw). Van een nieuwe FES- wet (2009) kan dan ook weer bij begrotingswet worden afgeweken? Wat is dan de waarde van de toezegging dat de geschetste methode `nooit' kan resulteren in een voeding van minder dan 1,7 mrd?

De actualiteit en het FES

Ik ben met de actualiteit begonnen en wil ook eindigen met de actualiteit nl.de financiering van de werktijdverkorting en de deal die de minister van Financiën afgelopen week gesloten heeft met betrekking tot ING.

In de najaarsnota 2008 bleek dat de FES-bijdrage aan het Infrastructuurfonds met 200 miljoen is verhoogd. Dit wordt gefinancierd uit een gelijktijdige verhoging van de FES-ontvangsten uit de aardgasbaten. De daarmee optredende vrije ruimte binnen het Infrastructuurfonds wordt benut door een uitgave van 200 miljoen euro die was voorzien voor 2009, al in 2008 te voldoen. Mijn vraag is of dit echt extra is en dit bedrag boven op het basispad komt of is het zo dat in 2009 bij de voorjaarsnota dit bedrag minder aan infrastructuur wordt uitgegeven en dit bedrag gebruikt wordt om de werktijdverkorting te bekostigen? Met andere woorden is dit een boekhoudkundige truc van de Minister van Financiën? En wat vindt de minister van EZ, die naast de minister van Financiën hoeder van het FES-fonds is, als de wtv uit FES-gelden worden betaald? Zijn dit diepte-investeringen die de economische structuur versterken?

De kans is groot, althans volgens de minister van Fin, dat het recente steunplan voor ING de belastingbetaler niets kost, sterker nog op de lange duur wellicht winst gaat opleveren. Ook zouden er rente inkomsten uit de portefeuille zijn. Kan deze minister ons informeren of het kabinet al besloten heeft hoe deze rente inkomsten (en op de langere termijn een eventuele winst) worden aangewend? De suggestie van mijn fractie is daarmee de staatsschuld te verminderen zodat met de vrijgekomen rente het FES kan worden gevoed.

Tot slot

Het thema van dit debat is effectiviteit en
effectiviteitsverantwoording. Mijn fractie blijft van mening dat de aardgasbaten i.h.a. en met het Fes in het bijzonder niet effectief worden besteed in de zin van doelgericht t.g.v. investeringsprojecten van nationaal brlang waarmee beoogd wordt de econ structuur te versterken.

Mijn fractie roept de minister van EZ dan ook op om juist in deze economisch moeilijke tijd zich als hoedster van het FES op te werpen en te zorgen dat de FES gelden besteed worden aan diepte-investeringen zodat de huidige generatie kan profiteren van de werkgelegenheid die de projecten met zich meebrengen en de toekomstige generatie van de economische structuur die daar het resultaat van is.

Dit betekent voor mijn fractie (en wij zeggen dit niet voor het eerst) dat de FES-gelden niet langer verkruimeld moeten worden in de departementale begrotingen. De FES-gelden moeten weer voor economische structuurversterking worden gebruikt, juist nu in deze moeilijke economische tijd, en wel onder leiding van de minister van EZ. Mijn fractie zal de minister op dit punt steunen. Wij zijn benieuwd naar de reactie van de minister.