Gemeente Zoetermeer stopt met pilot postkantoren
De gemeente Zoetermeer stopt per 1 mei 2009 haar pilot met de
postkantoren. De reden hiervoor is dat de gemeente geen toestemming
van het ministerie van Binnenlandse Zaken krijgt om apparatuur voor
biometrie door derden, zoals de postkantoren, te laten gebruiken. Door
de invoering van vingerafdrukken in reisdocumenten vanaf medio dit
jaar moet aanvraag en uitgifte van reisdocumenten bij de gemeenten
zelf plaatsvinden (beveiliging). Wethouder Patrick van Domburg is
teleurgesteld over het besluit van het ministerie. "Uit een enquête
onder de bewoners blijkt dat zij het aanvragen en ophalen van
gemeenteproducten bij hun eigen postkantoor zeer prettig vinden en
waarderen. Het is heel jammer dat we nu verplicht moeten stoppen met
zo'n goedlopend project."
Sinds 14 januari 2008 kunnen bewoners van Zoetermeer bij de twee
postkantoren en vijf agentschappen terecht voor de aanvraag van hun
reisdocument, rijbewijs, alsmede het verkrijgen van een verklaring CBR
en een uittreksel uit het GBA. De pilot startte in het
hoofdpostkantoor. Na goede resultaten hier, werd de proef uitgebreid
met één postkantoor en vijf postagentschappen in de Zoetermeerse
wijken. Uit evaluatie van de proef blijkt dat de bewoners deze service
zeer waarderen en ook behoefte hebben aan deze uitgebreidere vorm van
dienstverlening.
Gemeente Zoetermeer